حیاتی: برای مباحث فرهنگی و قرآنی ماهشهر معاونت فرهنگی اجتماعی تأسیس کردیم

خورنا: رئیس شورای اسلامی شهر بندر ماهشهر: برای مباحث فرهنگی و قرآنی معاونت فرهنگی اجتماعی تأسیس کردیم.

سعید حیاتی در گفتگو با خبرنگار خورنا اظهار داشت: شوراهای شهر نهادی می باشند که برای برنامه ریزی وحل مشکلات و معضلات منطقه تعریف شده است.

وی افزود: همانطور که مجلس شورای اسلامی تصمیم گیرنده مسائل کشور می باشد،شوراهای شهر در خصوص مسائل شهری تصمیم گیری می نمایند.

حیاتی ادامه داد: همان گونه که در سطح کلان مجلس شورای اسلامی تصمیم گیرنده مسائل کلان کشور می باشند، شورا ها  نیز در خصوص مسائل جزئی و ریز مردم و برنامه ریزی های شهری تصمیم گیرنده هستند.

وی شوراهای شهر را نهادی از بطن مردم عنوان کرد و گفت: اعضای شورای شهر نماینده مردم بوده که در در کلیه امور شهر اعم از مسائل عمرانی ، خدماتی، فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی تبادل نظر می کنند و از سوی دیگر با بررسی مشکلات پیشنهاد های لازم را به دستگاه های مربوطه ارائه می نمایند و طبق قانون نظارت جامعی بر امورات شهرداری دارند.

وی ادامه داد‌ : البته در قانون عنوان شده که شورا ها با تشکیل یک مدیریت واحد شهری  به جزء بخش حاکمیتی و امنیتی که در اختیار ارگان های دیگر بوده باید در همه امورات شهری پیگیری  داشته باشند ولی  متاسفانه تا بحال این بخش به شورا ها واگذار نشده و فقط امور شهرداری به شورا های شهر محول شده است.

حیاتی در ارزیابی شورای شهر ماهشهر گفت: شورا از دوره اول تا الان روند رو به رشدی داشته است، ولی در دوره سوم نسبت به دوره اول و دوم اقدامات مثبت و بسیار خوبی صورت گرفته است .

وی ادامه داد : در دوره سوم به خصوص در چهار سال  آخر با همت و اتفاق نظر اعضاء و ثباتی که در شورا وشهرداری ایجاد شده و با استفاده از نیرو های  متخصص درشهرداری و همچنین مدیریت شهردار بومی توانستیم  پروژه های بسیار خوبی را اجرا نمائیم.

رئیس شورای اسلامی ماهشهر خاطرنشان کرد: هرچند حجم مشکلات و معضلات شهرستان زیاد می باشد، ولی  این قول را به مردم می دهیم که در حد توان خود در جهت رفاه حال شهروندان انجام می دهیم.

وی در خصوص درآمد شهرداری تصریح کرد:ب ا توجه  به اینکه شهرداری یک نهاد پرهزینه می باشد، از شهروندان انتظار داریم که نسبت به پرداخت عوارض اهتمام به خرج دهند و شهرداری را در انجام خدمات در شهر یاری نمایند.

وی در ادامه گفت : در این خصوص  درآمدهای شهرداری جلسات بسیار  زیادی در بحث وصول عوارض ارزش افزوده ،آلایندگی ، عوارض سطح شهر ، اصناف و پروانه ساخت داشته ایم که نتایج آن در حال حاضر در شهر مشاهده می شود .

وی درخصوص حفاری هایی که از سوی ادارات در شهر انجام گرفته افزود : حفاری هایی که سایر دستگاه ها بوجود می آورند، مشکلات زیادی را برای شهرداری  بوجود آورده اند و امیدواریم که با هماهنگی ادارات مربوطه  و همکاری فرماندار محترم مشکلات حفاری هایی که در شهر انجام شده را به حداقل رسانیده و شهرداری در زمینه آسفالت هم گام های خوبی بر دارد.

وی در خصوص پروژه های در دست اقدام تصریح نمود: پروژه هایی که شهرداری در دست اقدام دارد   احداث زمین چمن طبیعی ورزشگاه ۵ هزار نفری، همچنین احداث پارک شهربازی سرپوشیده کودکان، پل تقاطع غیر همسطح میدان جهاد(دانشگاه) و پارکهای محلاتی مختلف چندین پروژه های عمرانی ، خدماتی ، فرهنگی که در حال اقدام توسط شهرداری می باشد .

وی اضافه کرد : با توجه به اینکه به سمت فصل پاییز و زمستان می رویم انتظار داریم در خصوص زیبا سازی، رنگ آمیزی و مبلمان شهری، نصب وسایل ورزشی، تجهیز پارک ها و احداث پارک در شهرک طالقانی و شهرک رجایی که شهردار اهتمام ویژه ای در این خصوص صورت دهد.

وی در ادامه افزود: با توجه به حجم پروژه هایی که از شهرداری در سال گذشته انجام گرفته بی نظیر بوده است و بعنوان شهرداری نمونه در استان خوزستان معرفی گردید.

رییس شورای شهر در خصوص  پارکینگ ویژه ماشینهای سنگین خاطرنشان کرد : وجود پارکینگ برای وسایل نقلیه یکی از ضروریات شهرداری بوده که در این راستا اقدامات قابل توجهی صورت گرفنه و مکانی در انتهای خیابان طالقانی برای وسایل نقلیه سنگین احداث گردیده است.

وی ادامه داد : هر چند این قضیه اندکی عقب افتاده و به زیر ساخت ها و زیبایی شهر آسیب رسانده است، که در این راستا باید هر چه سریعتر  باهماهنگی مدیریت ارشدشهرستان و صنف مذکورتدابیری خاصی صورت گیرد.

حیاتی در رابطه با خور بزرگ بندرماهشهر تأکید کرد : خور بزرگ ماهشهر با قدمت تاریخی که دارد، می توان از آن به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری و گردشگری استفاده شود، ولی متأسفانه درگذشته این فرصت طلایی تبدیل به تهدید و به خطر انداختن سلامت مردم شده بود .

وی اضافه کرد: با روی کار آمدن شورای سوم و با توجه به وضعیت نامناسب خور با مطالعاتی که در این راستاصورت گرفته وارد فاز عملیاتی گردید .

وی ادامه داد : البته در دوره شورای گذشته  قسمتی  از خور( سینما دریا تا ۲۵۰متر بالاتر از دانشگاه  توسط مسکن وشهرسازی در اختیار شرکت خصوصی قرار گرفته بود) و از سینما دریا تا خروجی خور به دریا در اختیار شهرداری بود .

وی ادامه داد :در حال حاضر لایروبی و بستر سازی  خور و قسمتی از آن که در اختیار شهرداری بوده به پایان رسیده و هم اکنون در بازه خارج از شهر در حال احداث سد و بستر سازی می باشد .

حیاتی درادامه افزود : در بازه شهری شهرداری  سیستم فاضلاب را از درون خور جمع آوری نمود.

رئیس شورای شهر ماهشهر اذعان داشت: همچنین بخشی از فضای سبزحاشیه خور اجرا شده وشهرداری تلاش خویش در اجرای باقیمانده دارد.

وی ابراز امیدواری کرد: کلیه توان شورای شهر و شهرداری معطوف به پایان بازه شهری خور تا پایان دوره سوم شورا می باشد.

وی با توجه به مشکلات که از گذشته درشهر وجود داشته عملکرد شهرداری را مثبت ارزیابی کرد و گفت : در مجموع شورای شهرعملکرد شهرداری را مثبت دانسته  ولی در این راستا انتظار داریم با توجه به پتانسیل موجود و درآمد هایی که وجود دارد به کار ها سرعت بیشتری داده شود.

وی ادامه داد: همانگونه که در مسائل عمرانی و شهرسازی ما  پیشرفت های خوبی داشتیم در مسائل زیبا سازی و فرهنگ عمومی،اجتماعی گام های موثری برداشته شود.

حیاتی با اشاره به عملکرد فرهنگی شورا  گفت : خوشبختانه به دلیل اینکه اعضای شورا اکثراً فرهنگی بوده و رویکرد فرهنگی  دارند، در این سه ساله مصوبات بسیار خوبی در زمینه فرهنگی داشتیم.

 وی اظهار داشت: این در حالی که است درشوراهای گذشته  هیچ وقت چنین  مبالغ هنگفتی در خصوص مسائل فرهنگی دیده نشده بود.

 وی ادامه داد : در شورای شهر بودجه خاصی به مسائل فرهنگی اختصاص داده شده که ازجمله کمک به آموزش پرورش در خصوص آسفالت مدارس، تجهیز مدارس برای سیستم ۳-۳-۶ ، کمک به هیئت های ورزشی،همکاری با سازمان تبلیغات اسلامی جهت هیئت های مذهبی و مساجد ، همکاری با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص  طرح فرهنگی شهروند آینده که چند سالی است که  در شهرستان برگزار می شود .

وی در مورد فعالیتهای ورزشی صورت گرفته گفت : یکی از گام هایی که در خصوص اقدامات ورزشی در ماهشهر صورت گرفته  تشکیل باشگاه فرهنگی ورزشی بوده  که در لیگ دسته سوم می باشد.

وی در ادامه افزود:کمکهای خوبی به سایر تیمهای ورزشی و دیگر رشته ها و فوتبال محلات شد.

وی در خصوص معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری گفت:  این معاونت با همت شهردار ایجاد شده است که در این راستا اقدامات بسیار خوبی در زمینه  هنری،فرهنگ شهروندی و قرآنی شهر صورت گرفته است.  امیدواریم که این معاونت روند رو به رشدی را داشته باشد.

حیاتی تأکید کرد : اعتقاد ما بر این است که تا فرهنگ ما درست نشود شهرمان درست نمی شود و این شعار ماست و ما تا زمانیکه نتوانیم یک گام جدی برداریم نمیتوانیم مسائل شهرمان را اصلاح کنیم .

وی وجود اختلافات در شوراها را یکی از معضلات مجموعه دانست و تأکید کرد : اختلافات نباید عاملی در جهت عدم پیشرفت امور باشد، بلکه باید موتور محرکه ایی اصلاح امور،نظارت صحیح وطرح ایده های جدید باشد .

وی ادامه داد:ولی خوشبختانه در این مدت سه الی چهار ساله گذشته تا کنون در شورای سوم جو همیشه دوستانه بوده ولی در زمینه کار اختلاف نظرهایی وجود دارد که هیچگاه روند رو به رشد شورا متوقف نگردیده است.

 وی ثبات مدیریت در شهرداری و استفاده از افرادی که در زمینه شهرداری  تخصص لازم را داشتند بسیار مهم دانست و افزود : دراین مدت سعی گردیده معیارهای لازم تا حد امکان رعایت گردد.

 رییس شورای شهر در ادامه اظهار  داشت: در این سه الی چهار سال اخیر شورا سعی کرده مسائل کلان شهر و شهرداری را پیگیری نمائیم.

حیاتی ادامه داد: با پیگیریهایی که شورا داشت طرح جامع شهری که یکی ازمباحث مهم بوده را به سرانجام رسید ودر شورای عالی شهرسازی به تصویب گردید.

وی افزود: در آمد زایی که یکی از اصول و ارکان شهرداری بوده در خصوص ارزش افزوده آلایندگی و درآمد پایدار شهری پیگیرهایی را صورت داده ایم.

وی در خصوص عوارض آلایندگی ناشی از صنایع پتروشیمی خاطرنشان کرد: متاسفانه عوارض آلایندگی که می توانست بخشی از مشکلات شهر را مرتفع نماید، علیرغم پیگیری های مجدانه ای که تا به حال داشته ایم، نتیجه ای در این خصوص از سوی  صنایع پتروشیمی گرفته نشده است.

 رئیس شورای شهر خاطر نشان کرد: نظر به اینکه حاشیه ماهشهر را لوله های نفتی، مخازن و صنایع پتروشیمی و بندرصادراتی فرا گرفته و این صنایع پیشرفتهای بسیار خوبی داشته اند که ما انتظار داریم درکنار آن در خصوص حل مشکل زیر ساختهای شهری اقتصاد و فرهنگ شهر توجه ویژه ای صورت گیرد، به جایی کارهای سلیقه ایی و بخشی اقدامات جامع با برنامه مدون با همکاری مدیرت ارشد  شهرستان و نخبگان صورت پذیرد.

حیاتی  تصریح نمود: شهرداری کلیه توان خویش ر در برطرف نمودن نواقص ونقاط ضعف، دقت و سرعت در کارهای عمرانی و حذف مراحل زائد اداری درجهت تکریم ارباب رجوع،توجه به سرمایه گذاری واتمام پروژه های نیمه تمام بکاربسته و اهتمام ویژه ای به وضیت معیشتی،رفاهی کارکنان خدوم و زحمتکش خویش داشته باشند

وی در خصوص پروژه بیمارستان تأمین اجتماعی و ایستگاه راه آهن افزود:از مدیران راه آهن و تأمین اجتماعی و نماینده محترم شهرستان در مجلس شورای اسلامی و فرماندار محترم نظر به درخواستهای مکرر مردم از شوری شهر انتظار داریم که تلاش خویش را همچون گذشته در شروع بکارب یمارستان و حل مشکل ایستگاه راه آهن که باعث خوشحالی مردم شریف ماهشهر خواهدگردید،بکارببندد.

وی در خصوص همکاری نخبگان و مردم شهربا شورای شهراظهار داشت:شهرداری و شورای شهر را بادیدگاههای خود کمک کرده تا بتوانیم بخشی ازمعظلات و مشکلات را حل نموده وبا اصلاح برخی ازعادات غلط در سطح شهرفرهنگ شهروندی وفضای مناسبی برای شهروندان ایجاد نمائیم .

وی درپایان ضمن عرض تسلیت به خانواده های داغداری که عزیزان خود را در حادثه آتش سوزی پتروشیمی بندرامام از دست داده اند افزود: از خداوند منان صبرجزیل برای خانواده های این عزیزان را مسئلت می نمایم.