مدیرکل مدیریت بحران خوزستان:

خوزستان هر ۲۴ ساعت با یک بحران مواجه می‌شود

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان معضل خشکسالی امسال را عامل اصلی تشدید بحرانهای مختلف در خوزستان دانست و افزود: در حال حاضر استان خوزستان به طور میانگین در تمامی حوزه‌های خود هر ۲۴ ساعت با یک بحران شدید مواجه است.

احمدرضارستمی: به گزارش پایگاه خبری خورنا در ششمین جلسه شورای آب و برق استان خوزستان که امروز دوشنبه ۲۵ تیرماه ۹۷ در سالن جلسات اداره کل مدیریت بحران خوزستان برگزار شد کیامرث حاجی‌زاده گفت: خوزستان علیرغم اینکه از استانهای پایه‌ای و اساسی کشور است ولی از مشکلات فراوانی نیز در تمامی حوزها رنج می‌برد که این مسئله در واقع می‌طلبد که ما مسئولین در زمینه رفع هر چه سریعتر این مشکلات تلاش دو چندانی را داشته باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان یادآوری کرد: بحرانهای مختلفی طی این مدت در خوزستان به وقوع پیوست که اگر هر کدام از آنها به موقع اعمال مدیریت نمی‌شد چه بسا امکان داشت که معضلات فراوانی را در سطح استان و حتی کشور ایجاد کند.

وی افزود: البته خیلی از مشکلات هم بوده که قبل از رسیدن به مرحله بحرانی در همان مراحل ابتدایی خود با تلاش تمامی مسئولین استان بدون اینکه حتی به گوش مردم هم برسد مدیریت و کنترل شدند که واقعا این تلاشها و کوشش‌های شبانه‌روزی جای تقدیر و تشکر فراوان دارند.

حاجی زاده معضل خشکسالی امسال را عامل اصلی تشدید بحرانهای مختلف در خوزستان دانست و افزود: استان خوزستان به طور میانگین در تمامی حوزه‌های خود هر ۲۴ ساعت با یک بحران شدید مواجه است بنحوی که در حال حاضر برخلاف دیگر استانهای کشور که شاید مسئولین آنها فعلا در مسافرتهای تابستانی به سر می‌برند در استان خوزستان ما شاهدیم که تمامی دست‌ اندرکاران به طور تمام وقت برای رفع این مشکلات پای کار هستند.

مدیرکل بحران خوزستان ضمن بیان این مطلب که استان خوزستان اکنون در یک شرایط بحرانی قرار دارد اظهار کرد: هدف از تشکیل چنین جلساتی اینست که ما ضمن پرهیز از نگاه‌های جزیره‌ای، با همکاری و هماهنگی همدیگر به فکر حل مشکلات و مسائل تمامی قسمتهای استان باشیم.

وی در ادامه خاطر‌نشان کرد: لذا در حال حاضر با توجه به وجود یکسری مشکلات معیشتی و اشتغالی که در کشور وجود دارد و همچنین بحث توطئه‌های همیشگی دشمنان خارجی و منطقه‌ای لازم است که ما مسئولین ضمن تلاش و کوشش فراوان مانع از این شویم که بحث مشکلات زیست محیطی استان به مسائل امنیتی تبدیل شوند.

حاجی زاده ضمن اشاره به نامگذاری امسال با عنوان سال حمایت از کالا و تولیدات داخلی گفت: ما باید در کنار حمایت از تولید داخل برای بحث اشتغال و تامین معاش مردم نیز اهمیت ویژه‌ای قائل شویم یعنی نباید به منظور آباد کردن یک قسمت از استان، موجبات نابودی اشتغال و معیشت قسمت دیگری از استان را فراهم کنیم.

مدیرکل بحران خوزستان در ادامه بر لزوم اجتناب از هرگونه نگاه بخشی و جزیره‌ای در اتخاذ تصمیم‌ گیری‌های درون استانی تاکید کرد و افزود: در شرایط حاضر هیچ مسئولی حق ندارد تنها به دنبال حل مشکل سازمان، اداره، بخش و یا شهرستان خود باشد بلکه باید همگی با کمک همدیگر درصدد رفع مشکلات تمامی قسمتهای استان باشیم.

وی یکی از مشکلات کنونی خوزستان را عدم اجرای موفق طرح آمایش سرزمینی در استان دانست و یادآور شد: متاسفانه برخی سوء تعبیر‌هایی که از قبل در این زمینه وجود داشته باعث شده است که در حال حاضر با بروز این خشکسالی‌ها و بحرانهای اقلیمی مشکلات استان خوزستان دو چندان شوند.

حاجی‌زاده ضمن بیان این مطلب که در حال حاضر اجرای پروژه‌های تامین آب آشامیدنی و برق از اولویت‌های اول اجرایی استان خوزستان هستند عنوان کرد: برطبق ماده ۲۵ قانون تشکیل مدیریت بحران کشور و ابلاغیه استانداری خوزستان باید تمامی فرمانداران شهرستانهای مختلف استان در کمیته‌های برنامه‌ریزی خود یک سهم پنج درصدی از سرجمع کل اعتبارات عمرانی و تملک دارایی شهرستان را به منظور تأمین هزینه‌های مدیریت بحران در بحث مقابله با بحرانهای احتمالی آینده اختصاص دهند.

مدیرکل بحران خوزستان خبر داد: علیرغم کمبود آبی که در حوزه آبریز مارون وجود داشت ما توانستیم با همکاری سازمان آب و برق خوزستان و همچنین کلیه فرمانداران شهرستانهای مسیر، یک آب خیلی خوبی را برای نخلهای شادگان رها‌سازی کنیم و انشاالله با اتمام پروژه انتقال آب از کارون به جراحی تا قبل از شهریورماه هم آب دومی را به این نخیلات ارسال می‌‌کنیم.

وی بحث تأمین آب نخیلات خرمشهر و آبادان را نیز از اولویت‌های استان دانست و خاطر نشان کرد: ما به هیچ عنوان نمی‌خواهیم فقط با تأمین آب نیشکر به دنبال پایداری این صنعت در استان بوده و به سایر بخشها من‌جمله نخیلات آبادان و خرمشهر بی توجهی کنیم بلکه از آنجایی که نیشکر از کشتهای دائمی استان بوده و همچنین موجب ارتزاق بیش از ۱۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و نیز درصد بالایی به صورت غیر مستقیم است لذا ما باید به این مسئله هم در کنار سایر مباحث توجه اساسی داشته باشیم.

حاجی‌زاده اضافه کرد: البته علیرغم کمبود آب در پشت سدهای استان ما در روز گذشته تنها به امید ریزش باران مناسب در فصل پاییز با دستور استاندار خوزستان و همچنین مساعدت مسئولین آب و برق خوزستان اقدام به رهاسازی آب از پشت سدهای استان کردیم که انشاالله با رسیدن این آب به نخیلات آبادان و خرمشهر مشکل این قسمت نیز تا حد زیادی برطرف شود.

مدیرکل بحران خوزستان در پایان با بیان اینکه مصوبات ستاد خشکسالی همچون ستاد بحران در یک ردیف اهمیت قرار داشته و لازم الاجراء هستند اظهار کرد: سازمان آب و برق و همچنین شرکت توسعه نیشکر خوزستان باید هر چه سریعتر در بحث ساخت سدهای سلولی و لاستیکی که از جمله مصوبات ستاد بحران استان و نیز تاکیدات استاندار خوزستان است اقدامات عملیاتی لازم را انجام دهند زیرا در حال حاضر با توجه به کاهش دبی رودخانه‌‌های استان وجود این سدها می‌تواند بسیار مفید باشد.