جبرائيلي مدیرعامل پتروشیمی آبادان گفت:

قیمت گذاری خوراک ظالمانه است/ گاز مشعل را به قیمت فوب خلیج فارس می‌فروشند

خورنا|باقر گل فر:مدیرعامل پتروشیمی آبادان بابیان اینکه نرخ‌گذاری پالایشگاه آبادان بر خوراک پتروشیمی کاملاً ظالمانه است، گفت: گازی که در مشعل پالایشگاه می‌سوخته را با نرخی که در فوب خلیج‌فارس فروش می‌رود، می‌فروشند.

 «مسعود جبرائیلی با بیان اینکه پتروشیمی آبادان از روز اول تأسیس تا زمان واگذاری به بخش خصوصی و علی‌رغم اینکه خوراک رایگان دریافت می‌کرد هیچ‌وقت به سوددهی نرسیده است، گفت: بعد از جنگ باید نوسازی کاملی در پتروشیمی آبادان انجام می‌گرفت و بودجه‌های این نوسازی نیز توسط دولت دیده‌شده بود، اما این اتفاق نیفتاد. بعد از واگذاری به بخش خصوصی نیز مشکلات این شرکت بیشتر شده و با مشکلاتی مانند نیروی انسانی، خوراک ورودی و ساختار اداری مواجه بوده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان تصریح کرد: مشکل به حدی رسیده بود که در سال ۹۴ مبلغ حاصل از فروش محصولات که ۱۱۹ میلیارد تومان بود نیز کفاف هزینه‌های پرسنل را نمی‌داد و این شرکت رو به انحلال بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۵ اقداماتی در راستای ایمن‌سازی پتروشیمی آبادان انجام شد، بیان کرد: بعد از نوسازی‌های نهایی که در برنامه آینده این شرکت پتروشیمی وجود دارد واحد فعلی پتروشیمی آبادان احتمالاً به یک واحد آموزشی تبدیل می‌شود و بهره‌وری در این پتروشیمی افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان تاکید کرد: با توجه و پیگیری‌های رئیس سازمان تأمین اجتماعی و وزیر رفاه، شرکت از مشکلاتی که در آن زمان مجموعه را رو به انحلال می‌برد نجات پیدا کرد.

جبرائیلی با اشاره به آتش سوزی اخیر در پتروشیمی آبادان، گفت: حجم آتش را در این حادثه بیش از ۵۰ برابر آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی در ماهشهر بوده اما با مدیریتی که بر روی آن انجام شد حریق به‌خوبی مهار شد.

به گفته وی از سال ۹۳ تاکنون با زیان‌های زیادی مواجه بودیم و تنها دلیل زیان سال ۹۶ نیز خوراک دریافتی شرکت از پالایشگاه آبادان بود. با توجه به اینکه در اردیبهشت‌ماه با افزایش شوری آب منطقه مواجه شدیم و تجهیزات ما برای این میزان شوری طراحی نشده بود با ۴ روز تعطیلی مواجه شدیم.

به گفته این مقام مسئول سهامداران پتروشیمی آبادان به‌هیچ‌عنوان خواستار کاهش اجباری نیروهای شرکت نیستند اما درعین‌حال با کمبود نیروهای متخصص مواجه هستیم و تعدادی از این‌ها را جذب کردیم و تعدادی دیگر را در آینده در طی فرآیندی جذب می‌کنیم.

وی افزود: بر اساس چارت شرکت و مطالعات انجام‌شده، پتروشیمی آبادان ۷۰۰ نیروی مازاد دارد اما سیاست ما تعدیل نیرو نبوده و وجود این پتروشیمی در حال حاضر صرفاً برای حفظ اشتغال است. نیروی مازاد داریم اما تصمیمی بر تعدیل این نیروها نداریم.

جبرائیلی بابیان اینکه نرخ‌گذاری پالایشگاه آبادان بر خوراک پتروشیمی کاملاً ظالمانه است، تصریح کرد: گازی که در مشعل پالایشگاه می‌سوخته را با نرخی که در فوب خلیج‌فارس فروش می‌رود به این مجموعه می‌فروشند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان افزود: تعهد می‌دهیم بعد از بازسازی واحد ۶۰۰ و چنانچه خوراک موردنیاز ما تأمین شود تمام بدهی‌های گذشته شرکت را به پالایشگاه آبادان پرداخت کنیم.انر‍ژی نیوز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *