سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان خبر داد:

تدوین برنامه های یک تا پنج ساله برای محوطه تاریخی دستوا در شوشتر / نقشه عرصه و حریم تپه باستانی چغا گتوند تعیین می‌شود

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان از تدوین برنامه های یک تا پنج ساله برای محوطه تاریخی دستوا خبر داد.

خورنا- به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، محمد حسین ارسطوزاده امروز چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷ با اعلام این خبر اظهار کرد: طی بازدیدی که از محوطه ی تاریخی دستوای شوشتر داشتیم، مقرر شد تا اقداماتی در راستای حفاظت اضطراری از این محوطه انجام شود. ادامه داد: در همین راستا اقداماتی چون تعیین محدوده، تکمیل اتاق نگهبانی، تثبیت طاق های موجود و روشنایی محوطه در دستور کار قرار گرفته است.ارسطوزاده با اشاره به تدوین برنامه هایی از یک تا پنج ساله در خصوص این محوطه افزود: این برنامه ها برای حفاظت، مرمت، ساماندهی، پژوهش و معرفی محوطه ی تاریخی دستوا تدوین و برابر آن فعالیت ها طبق برنامه، صورت می پذیرد.

او همچنین با اشاره به بازدید از شهر گتوند و تپه چغا تصریح کرد: در این زمینه نیز مشکلات و تهدیدهایی که اثر را در معرض خطر قرارداده بررسی و مقرر شد، نقشه عرصه و حریم آن در کوتاه مدت تکمیل شود.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان خاطرنشان کرد: در این خصوص، عوامل آسیب رسان طبیعی برطرف خواهد شد و طی برنامه ای جامع به نیازهای محوطه، رسیدگی و در راستای حفاظت، پژوهش و معرفی آن اقدام می شود.

گفتنی است دستوا (dastova) از شهرهای دوره الیمائید و اشکانی است که بقایای این شهر کهن در جنوب شوشتر پا بر جا می باشد. وجود گچبری ها، سکه ها، سفال ها و قبرستان، نشان از رونق و شکوفایی این منطقه در دوران اشکانی است. در این شهر پارچه ای ارزشمند بافته می شده که از شهرت خاصی برخوردار بوده و معروف به پارچه دستوائی بوده است. این اثر در تاریخ ۲۰ تیر ۱۳۴۷ با شماره ۴۲۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

تپه چغا گتوند نیز متعلق به دوران عیلامیان بوده و در ابتدای شهر گتوند قرار دارد. بر اساس مطالعات انجام شده این تپه شامل بنایی از نوع معابد ایلامی و از دوران تاریخی ایلام میانی است که آجر نوشته های کشف شده در تپه مربوط به اونتاش گال پسر ‘هومبان من’ است. این پادشاه بانی بنای مشهور چغازنبیل از بزرگترین معابد ایلامی است. این اثر در تاریخ ۸ خرداد ۱۳۷۸ با شماره ۲۳۳۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *