نگاهی به ماجرای ساختمان شش طبقه در خرمشهر

واکنش در واکنش، تکذیب در تکذیب

خورنا | عباس مدحجی: بیش از دو ماه است که خرمشهر در صدر جدول اخبار کشور و منطقه است. از سوم خرداد ماه سال جاری که سالروز آزادسازی خرمشهر بدون حضور پررنگ مسؤلین کشوری در خرمشهر برگزار شد و بهانه ای شد برای بازتاب وضعیت مظلومانه کنونی خرمشهر بعد از قریب به سی و شش سال آزادی تا بحران آب و کشیده شدن اعتراضات به خیابانها، همه و همه خرمشهر را جزو خبرسازترین شهرهای کشور کردند.

نگارنده که قبل از این، اتفاقات اخیر خرمشهر را در قالب یه گزارشِ تحلیلی تدوین ومنتشر نموده بود و پیشتر هم در خرداد ماه گزارشی مصور و مستند از خرمشهرِ امروز نشر داده بود، اکنون نگاهی دارد به آخرین اتفاق پُرحاشیه ی خرمشهر که همرنگ اتفاقات قبلی بود ولی بوی جدیدی داشت. قطعا قضاوت نهایی نیز به عهده مخاطب خواهد بود.

چند روز بعد از فروکش کردن اعتراضات خیابانی در خرمشهر به بحران آب در تیرماه، شاهین صمدپور برای تهیه ی گزارشی از وضعیت مشکلات معیشتی خرمشهری ها به خرمشهر سفر کرد. وی گزارشی تصویری از ساکنان ساختمان معروف خرمشهر بنام «شش طبقه» تهیه کرد که بیش از پنجاه خانوار را در بدترین وضعیت ممکن در خود جای داده است. کودکان و زنانی که در یک ساختمان مخروبه ی باقی مانده از جنگ تحمیلی لابه لای آشغالها، سرریز فاضلاب و حشرات و موشها زندگی میکنند.

شاهین صمد پور گزارشگر، مجری، تهیه کننده و مستند ساز ایرانی ست که پیش از این در صداو سیما هم فعالیتهای زیادی داشته است. صمد پور که مجری برنامه «شوک» از شبکه سه بوده، متولد ۱۳۶۰ در تهران است و مدتی ست بعلت ممنوع الکاری در صدا و سیما فعالیتی ندارد. عمده شهرت وی بعلت تهیه و ساخت فیلم ها و گزارشهایی مستند از معضلات اجتماعی در سرتاسرکشورست. کلیپ های ساخت او طرفداران زیادی در فضای مجازی دارند و صفحه ی اینستاگرامش بیش از سیصد هزار دنبال کننده دارد. وی خود را یک مستند ساز و گزارشگر اجتماعی مستقل معرفی میکند.

گزارش صمد پور البته بخشهای دیگری هم داشت و چند سکانسش هم در حومه ابادان و به بررسی وضعیت آنجا میپرداخت؛ اما آنچه که قسمت ساختمان شش طبقه را بولد کرد، واکنش نماینده خرمشهر در مجلس به این گزارش در برابر واکنش پرویز پرستویی بازیگر و هنرمند پرطرفدار به این قسمت بود.
پیش از پرداختن به واکنش ها و تکذیبیه بهتر است نگاهی شفاف تر به ساختمان شش طبقه جنجالی بیندازیم. این ساختمان که باقی مانده ی جنگ تحمیلی در خرمشهر است، از پس از آزادسازی تا سالها بعد بلندترین ساختمان خرمشهر بود. ساختمانی بزرگ و مخروبه بدون امکانات ابتدایی که بصورت تصرفی، به محل زندگی چندین خانوار بی سرپناه تبدیل شده است. رسانه ها و خبرنگاران محلی (من جمله نگارنده) چندین بار درباره آسیب ها و خسارات ناشی از حوادث این ساختمان تذکر و گزارش داده اند. حتی برخی آن را «پلاسکوی خرمشهر» نامیده اند و احتمال بروز حادثه ای هولناک را بعید نمیدانند. با این همه برای تخریب یا ساخت این ساختمان و تخلیه ساکنانش تاکنون هیچ اقدام عملی از سوی مسؤلین صورت نگرفته است. نکته ی جالب توجه، قرار گرفتن این ساختمان در محدوده ی دفتر نماینده ی خرمشهر یعنی منطقه ی مولوی ست. دفتر سامری در گذشته محل اسکان سازمان فضای سبز شهرداری خرمشهر بوده است.

عبدالله سامری نماینده ی دوره های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از حوزهٔ انتخابیهٔ خرمشهر ومینوشهر است. وی زاده ی خرمشهر و دارای لیسانس علوم اجتماعی از دانشگاه پیام نور آبادان است و پیش از ورود به مجلس، مسوول حراست شهرداری مینوشهر بود. سامری که از نمایندگان پر نفوذ در حوزه ی انتخابیه ی خود است و چندی پیش هم اراذل و اوباش خواندن معترضین به وضعیت آب را طی مصاحبه اش تکذیب (اصلاح) کرد، این بار به بازتاب گزارش صمدپور در صفحه ی پرویز پرستویی واکنش نشان داد و طی مصاحبه ای با «برنانیوز»، صمد پور را تلویحا به سندسازی دروغین متهم کرد و از وجود چنین مکانی اظهار بی اطلاعی کرد. در برنانیوز آمده است:

نماینده مردم خرمشهر در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا، در خصوص فیلم منتشر شده‌ای که وضعیت اسفناک برخی از ساختمان‌های خرمشهر را به نمایش می‌گذارد، اینگونه ادعا کرد:  «این فیلم حقیقت ندارد. آقای پرستویی که چنین ویدیویی را در اینستاگرام خود منتشر کرده‌، بهتر است که واقعیت‌ها را به مردم بگوید و این چنین صحنه سازی نکند و بدانند این فیلم شرایط ده سال گذشته را نشان می دهد.»

وی در ادامه با بیان این مطلب که از سال ۶۶ تاکنون در جزیره مینو و خرمشهر ساکن هستم اما  محل ساختمان مشهود در فیلم را نشناختم گفت: حداقل می توانم تاکید کنم چنین محلی هم اکنون در خرمشهر وجود ندارد. فیلم صحنه سازی شده است.

سامری اظهار کرد: «تصاویر این فیلم مربوط به ده سال گذشته در یک منطقه روستایی در آبادان  که درحال حاضر همان دیوار فروریخته تبدیل به یک ساختمان کامل شده است. افراد نباید از تصاویر گذشته سوء استفاده کنند.»
همچنین سامری از وجود چنین محلی به نام اسکان جنگ زده‌ها اظهار بی اطلاعی کرد.

همان قدر که فیلم گزارش صمد پور در فضای مجازی بازتاب داشت، همانقدر هم تکذیبیه ی سامری نگاها و کامنت هارا به خود معطوف کرد. پس از این تکذیبیه فضای حاشیه ای برای اظهار نظرهای کابران مجازی خرمشهری و غیر خرمشهری مهیا شد و تاکنون این پست فقط در صفحه ی پرویز پرستویی بیش از ۱۰ هزار کامنت (اغلب منفی) داشته است.

صمد پور نیز در واکنش به تکذیبیه ی سامری در اینستاگرامش چنین نوشت:
ای وای خدای من ….
تو گزارش من از خرمشهر اون ساختمانی بود که مشکلات زیادی داشت؛ یادتونه؟
نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی طی مصاحبه ای با خبرگزاری برنا وجود اون ساختمان را از اساس تکذیب کرده و تازه از آقای پرویز پرستویی گله کرده که چرا حقایق را به مردم نمیگن. گفته همچین ساختمونی اصلا در خرمشهر وجود ندارد! آخه این که دیگه کودک آزاری نیست که بشه راحت تکذیبش کرد، این یه ساختمان شش طبقه است. حتی از دکل نفتی هم بزرگتره؛ نمیشه هم تکونش داد؛ اتفاقا تو قلب خرمشهرم هستش. حدود شصت خانوار هم توش زندگی می کنن؛ کلی بچه هم اونجاست. وجود نداره؟ یعنی مثلا من رفتم تو شهرک سینمایی فیلم ساختم؟ اون بچه ها و اون خانواده ها هم که تو فیلم هستن، همه هنرپیشه بودن؟ اخه که نمیشه همیشه همه مشکلات را با تکذیب حل کرد؛ والا نمیشه؛ بلا نمیشه…

همچنین در گفت‌وگو با برنا، در خصوص اظهارات نماینده مردم خرمشهر بیان کرد: «مدت‌ها شهروندان عزیز و خونگرم خوزستانی در صفحه اینستاگرامم دایرکت یا کامنت می‌گذاشتند تا از وضعیت آب و هوا خوزستان گزارش تهیه کنم چون نه هوایی برای نفس کشیدن داشتند  نه آبی برای آشامیدن. اتفاقات چندروز اخیر در مورد تشدید مشکلات بی آبی مزید برعلت شد که عزم خود را جمع  و برای تهیه گزارش به خوزستان سفر کنم. در ابتدا سفر به آبادان تعدادی از مددکارها، گزارشگران و خبرنگاران خوزستانی به من کمک کردند تا شرایط بحرانی آب را در شهرهای مختلف خوزستان رصد کنم؛ اما تنها نگاه من به مسئله آب نبود و قصد داشتم که از وضعیت امروزی خوزستان که سه دهه از جنگ تحمیلی بر این استان می‌گذرد، گزارشی هم تهیه شود. قسمتی از گزارش که برای خودم هم عجیب تلقی می‌شود، موضوع ساختمانی بود که نماینده محترم مردم خرمشهر آن را تکذیب کرده و همچنان  بسیار عجیب است؛ از این تکذیب بسیار متحیر و متعجب شدم، مگر می‌شود ساختمانی با آن ابعاد و بزرگی که چندصد نفر آدم در آن زندگی می‌کنند را تکذیب کرد؟ به گفته ساکنان آن ساختمان ۵۷ خانوار (حدود ۳۰۰ نفر) در حال زندگی هستند؛ مگر می‌شود این را تکذیب کرد؟ مگر می‌شود این اتفاق را نادیده گرفت؟ شرایط ساختمان تخریب شده به قدری عجیب و بغرنج بود که از همان ابتدای ورود، بوی بسیار نامطبوع فاضلاب فرد را آزار خواهد داد. سرتاسر ساختمان و زیر ساختمان با انبوهی از زباله‌ها احاطه شده است و تمام لوله کشی‌های آب و فاضلاب درحال چکیدن و شره کردن است؛ در برخی از طبقات آب فاضلاب جمع شده که کودکان درحال بازی در همان نقطه هستند. بنابر گفته ساکنان و مشاهداتم، این خانوارها در کنار موش‌ها  و سوسک‌ها زندگی می‌کنند و همچنین قدمت ساختمان به دوران قبل از انقلاب بازمی‌گردد و هنوز اثر گلوله و ترکش‌های خمپاره بر دیواره‌های ساختمان مشهود است. ین شرایط حاکم، در شأن مردم محترم خوزستان و جنوب کشور نیست.»

این مستندساز اجتماعی با اظهار تعجب از صحبت سامری نماینده مردم خرمشهر که گفته بود سال‌ها در خرمشهر زندگی می‌کنم اما از وجود چنین ساختمانی خبر ندارم، بیان کرد: «روز پنجشنبه هفته گذشته مورخ ۱۴ تیرماه سال ۹۷، به خرمشهر به  آدرس رفتم. نماینده مردم خرمشهر می‌تواند به این آدرس مراجعه کند تا بازدیدی از وضعیت اسفناک این مردم داشته و به آن‌ها برای بهبود شرایط‌شان مساعدت کند. مگر می‌شود ساختمانی با آن عظمت را صحنه سازی کرد؟ یعنی با خودم ۳ کامیون زباله به خرمشهر برده‌ام و در اطراف آن‌جا رها کرده‌ام؟ کودکان ۶ ساله را از مناطق مختلف جمع آوری کرده‌ام تا میان زباله‌ها، زیر آب فاضلاب و کنار موش‌ها بازی کنند؟ مگر اینجا هالیوود است که با هزینه مالی بالا چنین ساختمانی ایجاد و ۵۰۰ هنرور را مشغول بازی کرد بلکه چنددقیقه کوتاه مستند ساخت؟ تکذیب و پاک کردن صورت راه حل مشکلات نیست؛ باید درد را درمان کرد.»
از سوی دیگر پرویز پرستویی ضمن انتشار خبر تکذیبیه سامری در صفحه اینستاگرامش، کپشن کرد:
سلام به شما هم وطنان عزیز
چند روز پیش اینجانب گزارشی تحت عنوان آخرین وضعیت خرمشهر و آبادان را در صفحه ی اینستاگرام خود به اشتراک گذاشتم. امروز متوجه شدم نماینده محترم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در کمال ناباوری وجود ساختمان شش طبقه ای که در آن گزارش به تصویر کشیده شده را تکذیب نموده و فرموده اند که چنین ساختمانی در خرمشهر وجود ندارد.
ابتدا که مصاحبه ی ایشان را خواندم بسیار متعجب شدم، اما در نهایت به این نتیجه رسیدم که پُر واضح است این نماینده ی محترم نیت شان خیر بوده و به جز کمک به مردم شهرشان به هیچ چیز دیگری نمی اندیشند؛ اما گویا از بعضی اتفاقات و آسیب های اجتماعیِ شهرشان بی خبر هستند، فقط همین.
اینجانب آمادگی آن را دارم که برای کمک به حال عزیزانی که در آن ساختمان مذکور با رنج و مشقت فراوان گذران زندگی می کنند به خرمشهر عزیز آمده و نماینده ی محترم این شهر را تا دم در ورودی این ساختمان مشایعت کنم. شاید ایشان با دیدن حال و روز اهالی این ساختمان برایشان چاره ای بیاندیشند.
امیدم آنست که مسئولین محترم به جای تکذیب و پاک کردن صورت مساله ها به فکر درمان دردهای مردمشان باشند.
واکنش ها به واکنش ها و تکذیب تکذیبها در فضای مجازی ادامه دارد و قرار است عبدالله سامری بزودی در این باره طی نشست خبری شفاف سازی کند. طبق اظهارات اولیه ادعا شده که منظور سامری، ساختمان شش طبقه نبوده است و منظورش بخش دیگری از گزارش صمد پور بوده ولی برداشت خبرگزاری برنا از اظهارات سامری مطابقتی با منظور واقعی ش نداشته است. به هر تقدیر باید صبر کرد تا روزهای آینده مواضع دو طرف زوایای بیشتری از این ماجرا را برای افکار عمومی روشن کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • سمیره سرخاب1 متاسفانه اقای سامری به جز گرفتن حقوق گزاف به خاطر کارهای نکرده اش و چپاول پولهای به ناحق ،و خلاف به گفته همه مردم خرمشهرهیچ کاری برای این مردم ستمدیده نکرده.و همچنین نادیده گرفتن فقر و بیچارگی مردم.ومتاسفانه دولت به امید این نمایندگان که به مشکلات مردم رسیدگی میشود ،هیگونه اطلاعی از عملکرد این نمایندگان ندارد و با اعتماد به انان هیچگونه پیگیری در زمینه چگونگی عملکرد انان به عمل نمیاورد.به امید عملکرد بهتر همه مسئولین و جلب رضایت این مردم اسیب دیده.