عرضه اولیه ۱۳۰ میلیون سهم پتروشیمی غدیر در بورس

خورنا|باقر گل فر:همزمان با پایان عرضه اولیه تعداد ۱۳۰ میلیون سهم پتروشیمی غدیر به روش ثبت سفارش فرایند تخصیص سهام در سامانه معاملاتی به قیمت هر سهم ۱۷۰ تومان انجام شد.

 تعداد ۱۳۰ میلیون سهم از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از کل سهام پتروشیمی غدیر ، امروز چهارشنبه ۱۳ تیرماه در نماد «شغدیر» به خریداران عرضه شد که دامنه قیمت در این عرضه که به روش ثبت سفارش صورت گرفت از یک‌هزار و ۶۵۰ ریال تا یک‌هزار و ۷۰۰ ریال تعیین شده بود.

در این میان حداکثر تعداد سهامی نیز که هر شخص حقیقی و حقوقی در عرضه اولیه مجاز به خرید آن بود تعداد ۲ هزار و ۶۰۰ سهم اعلام شد که با مشارکت بیش از ۱۴۶ هزار نفری خریداران، به هر کد معاملاتی تا سقف ۸۸۶ سهم تخصیص یافت.

پیش از این مدیرعامل شرکت پتروشیمی غدیر با بیان این که این شرکت یکی از ۴ شرکت تولیدکننده PVC در کشور است که سود ده شدن آن مدیران این مجموعه را ترغیب به حضور در بازار فرابورس کرده است، گفته بود: طی ۲ سال گذشته با آماده‌سازی شرکت برای افزایش تولید که شامل نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات و تعمیرات بنیادین کارخانه بود و از آنجا که ظرفیت اسمی این کارخانه تولید ۱۲۰ هزار تن PVC در سال است، میزان تولید پتروشیمی غدیر نه ‌تنها به این رقم رسید بلکه از آن نیز عبور کرد و این شرکت سود ده شد.

 رشد شاخص درآخرین روز معاملاتی هفته

بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته رشد شاخص را تجربه کرد به طوری که شاخص کل قیمت و بازده نقدی در پایان معاملات امروز چهارشنبه( ۱۳ تیر ) با افزایش ۱۴۳ واحدی به رقم ۱۱۲ هزار و ۴۹۰ واحد رسید.

ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از ۴۳۶ میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن ۵۸۶ میلیون و ۶۲۲ هزار سهم و اوراق مالی قابل  معامله طی ۵۵ هزار و ۸۰۶ نوبت داد و ستد بود.

شاخص کل هم وزن با کاهش ۲۵ واحدی عدد ۱۸ هزار و ۷۰۵ واحد را تجربه کرد. همچنین  شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش ۱۹ واحدی به رقم ۱۲۳ هزار و ۲۸۲ واحد دست یافت، همچنین شاخص بازار اول با افزایش ۱۱۵ واحدی در حالی به عدد ۸۲ هزار و ۶۰۸ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش ۲۳۶ واحدی به رقم ۲۲۵ هزار و ۱۸۹ واحد دست یافت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس با افزایش ۲ واحدی به رقم یک هزار و ۲۵۲ واحد دست یافت.

براساس این گزارش امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۱۳۷ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با ۱۲۹ واحد و معدنی و صنعتی چادرملو با ۹۸ واحد افزایش بیشترین تاثیر را بر محاسبه کل بورس به نام خود ثبت کردند و در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت پالایش نفت اصفهان با ۸۷ واحد، تاپیکو با ۶۱ واحد و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با ۴۵ وحاد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر برآورد این نمادگر به دوش کشیدند.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های احیا صنایع خراسان، مجتمع‌های گردشگری و رفاهی کارگزاران فارس، تهیه و تولید خاک نسوز استقلال آباده، خدمات فنی فولاد یزد، بیمه میهن، حق تقدم خرید سهام ویتانا، حق تقدم خرید سهام شیشه‌سازی مینا، آرتاویل تایر، افرانت،گروه دارویی البرز، حفاری شمال، و داروسازی زهراوی، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های محورسازان ایرانخودرو، پتروشیمی آبادان، گروه مپنا، شکر شاهرود، تکنوتار، صنایع فولادی آلیاژی یزد، گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان، پتروشیمی خارگ، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، داده پردازی ایران، سیمان داراب، معادن بافق، سایپا آذین، سیمان قائن، شیشه‌سازی مینا و حق تقدم خرید سهام آن متوقف شدند.

بر اساس این گزارش ، امروز در بازار ۲ بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، بیش از ۲۵۲ میلیون سهم ملی صنایع مس ایران به ارزش کمتر از ۸۳ میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده اختصاص یافت. در تاپیکو نیز ۱۰۰ میلیون سهم به ارزش کمتر از ۱۷ میلیارد تومان کد به کد شد.