شهرستان کارون میزبان گرمترین رویداد سال

فرماندار کارون از برگزاری اولین جشنواره ی برداشت انگور در روزهای پنجشنبه ۹۷/۴/۱۴ و جمعه ۹۷/۴/۱۵ در روستای غزاویه بزرگ شهرستان کارون خبر داد.


نفری فرماندار در بازدید از تاکستانهای شهرستان کارون قبل افتتاح جشنواره گفت: با هدف معرفی آداب ، رسوم و فرهنگ منطقه ، عرضه و نمایش انواع محصولات کشاورزی ، غذاها ، بازی ها و موسیقی محلی ، صنایع دستی ، و قایقرانی رانی در هور عطیش در قالب جشنواره برداشت انگور برگزار خواهد شد .
اگروتوریسم یعنی توسعه پایدار گردشگری کشاورزی میراث زنده ای ست که روز به روز در حال گسترش است و شهرستان کارون در نظر دارد تا با استفاده از این ظرفیت خود را بعنوان یکی از قطب های این گردشگری پر جاذبه معرفی نماید .
تاکستانهای شهرستان کارون از غزاویه تا چمیان همچنین وجود روستای عطیش میراث دار معماری سنتی از جاذبه های گردشگری و بومگردی شهرستان کارون است.
تاکستانهایی که جاذبه اش دلها را به سمت خود می کشاند.
قبلا کسی این جاذبه طبیعی را نمی شناخت
به همین خاطر فرمانداری کارون تصمیم گرفت جشنواره برداشت انگور را برگزار نماید تا مردم بدانند کارون چقدر زیبا و دلرباست
معصومه خنفری اضافه کرد:

شهرستان کارون آیینه تمام نمای ظرفیتهای استان خوزستان است تابلوی زیبایی که در کنار نفت و گاز و بیابان ، آب و تاکستان و نخلستان و گاومیش و انواع ماهی ها و … همه جلوه های زیبای طبیعت را بدون مرز در کنار هم قرار داده است ظرفیتهای نهفته ای که تماما فرصت است و غنیمت ؛ که می تواند در رونق اقتصادی و معیشتی و ایجاد اشتغال پایدار به منطقه کمک نماید.
بزرگترین مجتمع پرورش ماهی خاورمیانه در شهرستان کارون است
شیرین ترین محصول خرما در شهرستان ساحلی کارون است.
بزرگترین شرکتهای کشت نیشکر در شهرستان کارون است.
۱۴۰۰۰ گاومیش از بهترین گونه های گاومیش جهان در شهرستان کارون در دل شهر کوت عبدالله در منطقه گاومیش اباد در کنار ساحل کارون زندگی می کنند.
خنفری در ادامه افزود: درگرمترین ماه های سال ما شاهد جنب و جوش و نشاط مردم و طبیعت زیبای شهرستان کارون هستیم .

برداشت انواع انگور (سلطانی ، عسکری ، یاقوتی و … )از تاکستانهای شهرستان کارون در خرداد و تیرماه نشان از آغاز جنب و جوش و کار و فعالیت در آغاز فصل گرماست
با برگزاری جشنواره برداشت انگور در گرماگرم دمای هوا ، شهرستان کارون پرچم دار این رویداد گرم در خوزستان شد تا نشان دهیم شریان حیات خوزستان در بهمن و اسفند خلاصه نمی شود ؛ بلکه خوزستان با گرما جان تازه می گیرد و شور و نشاط هیچ زمانی تعطیل بردار نیست.
تاکستانهای رمیده در دل نخلستانهای کارون که زمینی به مساحت ۳۵۰ هکتار را در بر می گیرد از دوران قاجاریه بشکل کنونی در این شهرستان وجود داشته و از تاریخ قبل از آن اطلاعات دقیقی در دست نیست.
در پای نخلهای سر به فلک کشیده این دیار تا چشم کار می کند تاکستان و انواع انگور مشاهده می شود
انگور سبز ، زرد ، قرمز ، یاقوتی ، بنفش و سیاه در اشکال بیضی و گرد و در سایزهای کوچک و بزرگ .
بیایید و از یاقوتهای گرم کارون دیدن کنید و طعم شیرین آنها را بچشید.
مردم این سرزمین پس از پایان برداشت انگور و پس از یک استراحت کوتاه یک ماهه وارد مرحله دیگری از برداشت می شوند ؛ برداشت انواع خرما که بیش از ۳۰۰۰ هزار هکتار زمین به خود اختصاص داده است
که بنا داریم در آینده جشنواره ی برداشت خرما را نیز در کارون برگزار نماییم.
در گرماگرم هوای خوزستان شور عجیبی در کنار رودخانه کارون جریان دارد .
فرهنگ مردم این دیار اینگونه است که دست خالی مهمانی نمی روند یا انگور یا برگ انگور یا رطب یا خرما و…. بدست روانه خانه عزیزان و دوستان خود می شوند .
هرکس به دیدن آنها می آید نیز دست خالی به خانه خود برنمی گردد.
انواع لبنیات و انواع ماهی و صنایع دستی و محصولات کشاورزی مانند ( انگور، خرما ، برنج ، گندم ، نیشکر، انجیر ، …) از دیگر تولیدات مردم این دیار است.
گرمای طاقت فرسایی که از آن سخن ها می رود در شهرستان کارون و در کنار رودخانه زیبای کارون تعریف متفاوتی دارد که باید بیایید و از نزدیک تجربه کنید ؛ این جشنواره این فرصت را برای شما مهیا کرده است .

طبیعت زیبا و حلاوت میوه های کارون که در زنبیل های حصیری دست بافت حمل می شود دل هر بیننده ای را می رباید.

معصومه خنفری فرماندار کارون در یک اقدام مبتکرانه ، دعوتنامه را همراه یک سبد/ زنبیل انگور نوبرانه برای مسئولین و شخصیتها ارسال کرد.
وی اعتقاد دارد استقبال از این رویداد فرصتی برای شهرستان خواهد بود
شهرستان کارون گنجینه فرصت هاست .
خنفری در پایان از همه هموطنان ایران و بلاخص خوزستانی ها دعوت کرد تا در این جشنواره شرکت نمایند و با طبیعت و صنعت زیبای آن آشنا شوند .

???????

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *