۲۵ طرح آبیاری تحت فشار در شهرستان اندیمشک به بهره‌برداری می‌رسد

خورنا- سید هدایت‌الله موسوی اظهار داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته مشکل تأمین آب کشاورزان شهرستان اندیمشک برای کشت تابستانه برطرف شده است.

وی افزود: با برطرف شدن این مشکل در فصل تابستان امسال بیش از ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان اندیمشک در بخش‌های مختلف شهری و روستایی به کشت انواع محصول کشاورزی اختصاص یافته است.

رئیس جهاد کشاورزی اندیمشک ادامه داد: به همین جهت در فصل کشت تابستانه امسال، بیش از ۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان اندیمشک به کشت ذرت و بیش از ۶ هزار هکتار نیز به کشت دیگر محصولات کشاورزی، اختصاص یافته است.

وی گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته در فصل کشت گذشته، بیش از ۱۱۵ هزار تن محصول ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای از مزارع این شهرستان برداشت گردید که با این حجم تولید، شهرستان اندیمشک به یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید ذرت استان تبدیل شده است.

بیش از ۵۵ میلیارد ریال کمک بلا عوض به کشاورزان اندیمشک پرداخت شد

موسوی با اشاره به این که امسال نیز برنامه‌های مختلفی برای توسعه کشت ذرت در شهرستان اندیمشک طراحی و به اجرا می‌رسد، بیان کرد: امیدواریم با اقدامات صورت گرفته، شاهد توسعه خدمات این حوزه و تأمین نیازهای کشاورزان باشیم.

وی با بیان این که با توجه به فصل گرما و محدودیت منابع آبی کشور، بهینه سازی مصرف آب در تولیدات کشاورزی را ضروری است، افزود: تاکنون بیش از ۵۵ میلیارد ریال کمک بلا عوض به کشاورزان شهرستان اندیمشک به جهت اجرای طرح‌های آبیاری نوین اراضی کشاورزی پرداخت شده است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اندیمشک ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با اختصاص این اعتبارات، بیش از ۲۵ طرح در حوزه روش‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی شهرستان اندیمشک به بهره برداری برسد.

استفاده از روش‌های نوین آبیاری در کاهش هزینه‌های کشاورزان مؤثر است

وی با اشاره به این که استفاده از روش‌های نوین آبیاری در کاهش هزینه‌های کشاورزان مؤثر است، گفت: کشاورزان شهرستان اندیمشک برای اجرای طرح‌های مرتبط با روش‌های نوین آبیاری و کاهش مصرف آب در تولیدات کشاورزی به صورت ویژه و بدون محدودیت، حمایت می‌شوند.

موسوی با اشاره به این که باید از میزان آب موجود بهترین استفاده را ببریم و این یک اولویت است، عنوان کرد: ساماندهی و استفاده از روش‌های نوین آبیاری و حمایت از کشاورزان شهرستان در دستور کار اداره جهاد کشاورزی اندیمشک قرار گرفته است.

وی افزود: کشاورزان شهرستان اندیمشک برای برخورداری از تسهیلات پیش‌بینی شده در حوزه روش‌های نوین آبیاری اراضی خود به اداره جهاد کشاورزی شهرستان اندیمشک مراجعه و از خدمات پیش‌بینی شده درکم‌ترین زمان ممکن، برخوردار شوند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی اندیمشک ادامه داد: استفاده از روش‌های نوین آبیاری از جمله، آبیاری تحت فشار و قطره‌ای، سبب توسعه پایدار کشاورزی و افزایش تولیدات این حوزه در شهرستان اندیمشک و حفاظت از منابع آبی و کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.

سالیانه باید بیش از ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به روش‌های نوین آبیاری مجهز شود

وی با بیان این که براساس بررسی‌های صورت گرفته، فقط ۱۵ درصد از اراضی کشاورزی جهان به سیستم‌های مختلف آبیاری مجهز هستند، گفت: ۸۵ درصد از اراضی کشاورزی جهان به صورت دیم و بدون استفاده از روش‌های آبیاری به تولید انواع محصولات کشاورزی می‌پردازند.

موسوی با اشاره به این که نیمی از تولیدات کشاورزی و غذای مردم کشورهای مختلف جهان از تولیدات کشاورزی زمین‌های آبی به دست می‌آید، افزود: این مقوله اهمیت و نقش آبیاری در بخش کشاورزی را بیان و به همین جهت باید بیش از گذشته به خدمات این حوزه توجه کرد.

وی با بیان این که باید در طول برنامه ششم توسعه، و به صورت سالیانه باید در حدود ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به روشهای آبیاری نوین، مجهز شوند، خاطر نشان کرد: اجرای شبکه‌های آبیاری زهکشی در پروژه ۵۵۰ هزارهکتاری استان خوزستان، بخشی از این خدمات این حوزه است که اجرای آن گامی مهم و بزرگ در توسعه کشت انواع محصولات کشاورزی است.

گفت‌وگو از محمد امین جمشیدی

انتهای پیام/