دستیار استاندار در امورجوانان؛ فرصتی که باید قدر دانسته شود

سعدیا دی رفت و فردا همچنان موجود نیست
در میان این و آن فرصت شمار امروز را

با انتصاب آقای شکراله کلاه کج به سمت دستیاراستاندارخوزستان در امورجوانان، بارقه هایی از امید در دلهای نگران، خسته و ناامید جوانان زبانه کشید.
جوانان مغضوب نظام بوروکراسی سخت مترصد چنین فرصتی بودند به امید آنکه شاید بتوانند از این معبر،به بخشی از آمال بر دل مانده خود،جامه عمل بپوشانند. راقم نیز این انتصاب و فیرپلی(Fair play) از سوی استاندارجوان را به فال نیک گرفته و در چرایی این موضوع، ابتدا به اهمیت مسئله جوانان و سپس به مختصات شخصیتی جناب کلاه کج خواهدپرداخت.

اپیزود اول: بامطالعه و سیر در تحولات جوامع توسعه یافته پی خواهیم برد که جوانان موتورمحرکه توسعه بحساب می آیند. آنان می کوشند تا جوان را مجذوب خود سازند چرا که موفقیت را در گرو انرژی و ایده های نوین جوانان می دانند. جوانان بواسطه انرژی فزاینده و شورجوانی می توانند برانگیزاننده نمو و تکامل چرخه حیات انسانی شوند.

پرواضح است که انرژی و الگوهای انتزاعی جوانان در کران اندوخته پیشکسوتان، می تواند منجر به رویش جوانه های فکری و زایش مدیران حاذق آینده شود که تا دهه ها رشد و توسعه جامعه را بیمه خواهد کرد. البته این مهم مستلزم برنامه ریزی راهبردی سیاستگذاران و عزم جدی کارگزاران امور جوانان است که از قضا نه تنها خود جوان نیستند بلکه جنس مطالبات جوان امروزی با جوان دیروزی کاملا متمایز گشته و همین عدم تجانس شناختی، سبب تبدیل فرصت ها به تحدید، تهدید و تنیدگی روحی جوانان خواهد شد.

یافته های آماری حکایت از جامعه جوان و دام های سدراه آنان دارد. استادشهریار اندر احوال جوان امروزی چه زیبا سروده اند :

از زندگانیم گله دارد جوانیم
شرمنده ى جوانى از این زندگانیم

همانگونه که امروزه به دلیل شتاب فزاینده تغییرات و افزایش پیچیدگی محیط، تصمیم گیری مستلزم سرعت و دقت بیشتری است میطلبد تصمیم سازان و تصمیم گیران به فراخور مقتضیات موجود، اقداماتی عاجل در جهت تسهیل امور جوانان اتخاذ نمایند.

از آنجایی که جوان و جوانی مجالیست گران سنگ در جهت پاسداشت امنیت و پیشبرد توسعه کشور،انتظار معقول آن است که جوانان دیروز که با کیاست در دفاع از کیان سرزمین خود آنگونه جان خویش را در طبق اخلاص گذاشتند،امروز نیز به منظور پیشرفت و تعالی ایران عزیز، باایثارگری در جهت هموارکردن مسیر پرسنگلاخ جوانان قدم هایی استوار نهند.
در حکمت های منسوب به امیرمومنان حضرت علی(ع) آمده است که ایشان به یکی از کارگزارانش میفرمایند:
« هرگاه کارى برایت پیش آمد و نیاز به مشورت پیدا کردى، در آغاز آن را با جوانان، در میان گذار. زیرا آنها تیزفهم ‏تر و با فراست ترند سپس آن را در معرض نظر سالخوردگان و پیران قرار ده، تا در معرض ارزیابى قرار دهند، چرا که تجربه اینان بیشتر است ».

جوان خلاق امروز به اشتغال پایدار و شرافتمندانه،مسکن پایدار و تشکیل بنیان های امن اجتماعی سخت نیازمند است. جوان امروز به سان هم تباران دیروزخود، زیست عزتمندانه می خواهد . جوان امروزی میل به جاودانگی دارد و می خواهد دیده شود،جریان داشته باشد و آینده نامعلوم خود را رقم بزند. حال برای حصول چنین اهدافی، مدیران امر میبایست با اتخاذ شگردهای مناسب مدیریتی، در انتخاب بدیل های کارا اهتمام ویژه نمایند.

به زعم کارشناسان، احیای سازمان ملی جوانان ضرورت فوری جوانان است تا شاید به سبب چنین اقدامی بتوانند از پستوهای حاشیه ساز اقلیتی به ظاهر ورزشی به متن جامعه برگشته و منشا اثر واقع شوند.

ایپزود دوم: چرا انتخاب  کلاه کج؟
در چرایی این انتخاب، اقتضا می کند توجه خوانندگان این سطور را به ویژگی های شخصیتی وی که ماحصل شناخت نگارنده بوده و مدهن نیست،جلب نمایم. و صدالبته معتقد به ارزیابی اشخاص در ظرف زمان و مکانش خواهم بود.

اولا: وی به سان همسالان جوان و پویای خود، دغدغه توسعه همه جانبه جامعه خویش را در دل و اندیشه دارد.

ثانیا: کلاه کج از شم مدیریتی، سلاست فکر، روابط عمومی مناسب و رفتار عاطفی و مسئولانه در قبال جوانان برخوردار است.

ثالثا: انگیزه، انرژی مضاعف، و جسارت در بیان از فاکتورهای مهم تیپ کاری ایشان است که می تواند تسهیل کننده مطالبات جوانان باشد.

رابعا: هر چند ایشان از کنشگران علوم انسانی می باشد ولی علم ریاضیات خوانده است که همین مراوده با آمار و ارقام می تواند در جهت آنالیز مشکلات جوانان کمک شایانی نماید، ضمنا ممارست ایشان در حل مسائل پیچیده ریاضیات می تواند اهتمامی در جهت حل مسائل جوانان باشد.

در پایان از دستیارمحترم استاندار در امورجوانان استدعاداریم که توام با خلق فرصتها و ارائه طرح های علمی و عملی،مدیران استان و شهرستان ها را در انتخاب سریع مشاوران جوان خود،مجاب نمایند. ضمنا باعنایت به خلاقیت و پتانسیل بالای جوانان،تجدیدنظر در چینش مدیران و سپردن سکان مسئولیتهای اجرایی حداقل در سطح بخشداری ها، یکی از مطالبات جدی جوانان و ضرورتی اجتناب ناپذیر برای توسعه فردای استان است که تحقق چنین رویکردی، طبیعتا مانع از گسست بین نسلی مدیران خواهدشد و این مهم با رایزنی با استاندارجوان، بلاشک می تواند به منصه اجرا در آید.

خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار

 

 

✍علمدارکیانی عزیزی/ فعال حوزه جوانان