مدیرکل منابع طبیعی خوزستان عنوان کرد:

تعداد بالای دام عامل اصلی تخریب مراتع خوزستان/آتش سوزیهای استان ۷۹ درصد کاهش یافته است

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان: تعداد بالای دام موجود در استان از جمله عوامل اصلی تخریب مراتع استان به حساب می‌آید بطوریکه میزان دام استان نسبت به ظرفیت مراتع آن چهار برابر بوده که این عامل علاوه بر تخریب مراتع و پوشش گیاهی باعث پیدایش پدیده ریزگرد در استان نیز شده است.

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه شورای اداری استان خوزستان که امروز دوشنبه چهارم تیر ۹۷ در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد احمد مطیعی گفت: استان خوزستان با داشتن مساحتی بالغ بر ۶/۴ میلیون هکتار، دهمین استان پهناور کشور است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان متوسط بارندگی‌های استان را در سال گذشته ۲۵۵ میلیمتر عنوان کرد و افزود: میزان حوزه آبخیری که در حاضر به استان خوزستان وارد می‌شود چیزی در حدود ۱۶ میلیون هکتار است.

وی با بیان اینکه استان خوزستان تحت‌تاثیر هر دو نوع فرسایش آبی و بادی قرار دارد تصریح کرد: میزان فرسایش آبی خوزستان از ۶/۴ میلیون هکتار مساحت کل استان چیزی در حدود پنج میلیون هکتار است و همچنین ۱/۲ میلیون هکتار از اراضی استان خوزستان نیز تحت فرسایش بادی قرار دارند.

مطیعی گفت: تعداد بالای دام موجود در استان از جمله عوامل اصلی تخریب مراتع استان به حساب می‌آید بطوریکه میزان دام استان نسبت به ظرفیت مراتع آن چهار برابر بوده که این عامل علاوه بر تخریب مراتع و پوشش گیاهی باعث پیدایش پدیده ریزگرد در استان نیز شده است.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان ضمن بیان این مطلب که هفت کانون تولید کننده ریزگرد در استان خوزستان وجود دارد اظهار کرد: عامل اصلی پیدایش این کانونها کاهش رطوبت خاک و برخی سوء مدیریت‌ها در بحث آب است.

وی عنوان کرد: کانون شماره یک تولید کننده ریزگرد در استان خوزستان جنوب منطقه هورالعظیم است که مساحتی بالغ بر ۵۰ هزار هکتار را دارد.

مطیعی ادامه داد: شمال خرمشهر از حدفاصل جفیر تا شلمچه با ۲۸ هزار هکتار، شرق اهواز ۱۵ هزار هکتار، جنوب و جنوب شرق اهواز ۱۱۳ هزار هکتار، محدوده بندرامام ۸۶ هزار هکتار و امیدیه، ماهشهر و هندیجان نیز از جمله مناطق هفتگانه تولید ریزگرد استان خوزستان هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان مساحت هفت کانون تولید کننده ریزگرد خوزستان را ۳۴۹ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: ۲۰۵ هزار هکتار از این مقدار مربوط به مراتع تخریب شده، ۵۹ هزار هکتار سهم زمین های زراعی رها شده، ۳۹ هزار هکتار متعلق به تالابهای خشک شده و نهایتا ۴۶ هزار هکتار باقی مانده هم به سایر اراضی تعلق دارد.

وی در پایان یادآوری کرد: ۲۵ درصد از آتش‌سوزی‌های کشور در فاصله بین سالهای ۹۲ تا ۹۶ در استان خوزستان به وقوع پیوسته است که خوشبختانه این رقم در سال گذشته به علت برگزاری یکسری کلاسهای آموزشی شاهد کاهش شدید آن بودیم بطوریکه در سه ماهه اول سال ۹۶ چیزی در حدود ۷۹ درصد تعداد، میزان و مساحتهای آتش‌سوزیها استان کاهش پیدا کرد.