تزریق خون تازه در رگ‌های بسکتبال با آغاز لیگ برتر

خورنا: هفته نخست لیگ برتر بسکتبال از فردا با برگزاری ۳ بازی آغاز می‌شود تا هیجان دوباره به بسکتبال ایران وارد شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال در حالی از فردا (پنجشنبه) آغاز می‌شود که نسبت به فصل گذشته با کاهش تیم‌ها از ۱۲ به ۱۰ روبرو شده است.

مهرام تهران، فولادماهان، پتروشیمی ماهشهر، دانشگاه آزاد، شهرداری زنجان، صنایع ماهشهر، استقلال زرین قشم، شهرداری گرگان، البدر بندر کنگ و نفت سپاهان ۱۰ تیمی هستند که باید در ۵ ماه برگزاری لیگ برتر با یکدیگر رقابت کنند.

سهمیه ملی شدن اکثر بازیکنان ابتدا مشکلات زیادی برای آنها به وجود آورده بود به طوری که تا مدت‌ها بدون پیشنهاد بودند. حتی در جلسات سازمان لیگ هم نامه‌ای را به رئیس فدراسیون ارائه دادند که از سهمیه خارج شوند، اما مربیان با این پیشنهاد مخالفت کردند تا ۲۴ بازیکن سهمیه دست نخورده باقی بماند.

درگیری باشگاه مهرام و فولادماهان بر سر انتقال صمد نیکخواه بهرامی، انحلال ذوب‌آهن و اختلاف بر سر حضور تیم‌های شرکت نفت در لیگ برتر از حاشیه‌های چند ماه گذشته محسوب می‌شود.

در زیر نگاهی به شرایط تیم‌ها برای حضور در لیگ برتر می‌اندازیم:

مهرام به دنبال قهرمانی دیگر

مهرام، قهرمان دوره گذشته در این فصل با جدایی حامد آفاق یک ضلع مثلث طلایی خود را از دست داده و با این وجود باز هم مدعی عنوان قهرمانی محسوب می‌شود. مصطفی هاشمی باید در این فصل با مهدی کامرانی، صمد نیکخواه‌بهرامی و فرید اصلانی به عنوان سهمیه‌های ملی وارد مسابقات شود.

آنها پیش از آغاز لیگ درگیر مسابقات باشگاه‌های آسیا بودند و به نوعی تمرکز کمتری روی لیگ برتر داشتند. در سوی مقابل حضور چند ساله بازیکنان این تیم در کنار هم از مهرام تیم هماهنگی را ساخته است.

تدارک گسترده برای رسیدن به قهرمانی

فولادماهان با جذب ۲ بازیکن خارجی به دنبال قهرمانی در لیگ برتر است. این تیم تمرینات خود را از مدت‌ها پیش آغاز کرده و هفته گذشته نیز در اردوی یک هفته‌ای در ترکیه برگزار کرد. آنها تنها تیمی هستند که ۲ بازیکن خارجی جذب کرده‌‌اند.

این تیم که به شدت به دنبال جذب صمد نیکخواه بهرامی بود، با مخالفت مسئولان مهرام این انتقال به سرانجام نرسید تا رویای حضور کاپیتان تیم ملی در اصفهان برای فولادی‌ها تعبیر نشود. محسن صادق‌زاده همانند فصل گذشته در این فصل هم هدایت ماهانی‌ها را برعهده خواهد داشت.

پتروشیمی جدید با حضور پسر سرمربی تیم ملی

پتروشیمی با مهران حاتمی وارد لیگ برتر می‌شود. این تیم فصل گذشته با مهران شاهین‌طبع پس از ۶ فصل به فینال راه یافت و باید دید در این فصل چه نتایجی کسب خواهد کرد. حاند آفاق، روزبه ارغوان و عرفان نساج‌پور  ۳ بازیکن سهمیه ملی این تیم هستند. مهران حاتمی با جذب سانی بچیروویچ، پسر سرمربی اسلونیایی تیم ملی بسکتبال ایران به دنبال اهداف خاص خود است.

جوانگرایی دانشگاه آزاد با مهران شاهین‌طبع

دانشگاه آزاد یکی از تیم‌های جوان این فصل لیگ برتر محسوب می‌شود. مهران شاهین‌طبع که کار با جوانان را به خوبی بلد است، این فصل با جذب حسن‌زاده، جمشیدی و صالح فروتن و چند جوان دیگر حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت. این تیم تمرینات خود را از شهریور ماه آغاز کرده و می‌خواهد رتبه چهارم فصل گذشته خود را بهبود ببخشد.

صنایع پتروشیمی با بازیکنان بومی

صنایع ماهشهر پس از حرف و حدیث فراوان حضور خود در لیگ برتر را اعلام کرد. ماهشهری در مورد تیم‌داری و تامین بودجه دچار مکشلاتی بودند. علی توفیق، دستیار فصل گذشته مهران حاتمی در دانشگاه آزاد هدایت این تیم جنوبی را عهده دار شده است و با بازیکنانی که اکثر آنها بومی هستند لیگ را آغاز خواهد کرد. حامد سهراب‌نژاد، بازیکن سابق تیم ملی یکی از ارکان اصلی ماهشهری‌ها خواهد بود.

قدیمی ترین تیم لیگ به حضور در پلی‌آف می‌اندیشد

شهرداری گرگان که یکی از قدیمی ترین تیم‌های لیگ برتر محسوب می‌شود باز هم اسدالله کبیر را روی نیمکت مربیگری خود دارد. این تیم هم همانند هرساله با مشکل بودجه مواجه است و در این فصل هم با نفرات بومی بازی می‌کند. بابک نطافت، بازیکن فصل گذشته فولادماهان تنها سهمیه ملی گرگانی‌ها است که کبیر با استفاده از تجربه او به دنبال حضور مجدد در پلی‌آف است. گرگانی‌ها که پرشورترین تماشاگران بسکتبال را در اختیار دارند بی صبرانه منتظرند ببینند در این فصل تیم‌شان چه نتایجی کسب خواهد کرد.

شهرداری زنجان با تدارک بهتر نسبت به فصل گذشته

کوهیان پس از منحل شدن ذوب‌آهن راهی زنجان شد تا هدایت شهرداری این شهر را بر عهده بگیرد. مسئولان این تیم نسبت به فصل گذشته سرمایه گذاری بهتری را کرده‌اند و بازیکنان بهتری را به خدمت گرفته‌اند. سعید داورپناه، پویا تاجیک و آرن داودی ۳ سهمیه ملی این تیم زنجانی هستند. آرن داودی که چند سالی در ذوب‌آهن شاگرد کوهیان بوده، با درخشش در مسابقات کاپ آسیا امیدهای این مربی را برای اینکه در مسابقات حساس عصای دستش شود، بیشتر کرده است.

پویا تاجیک که به تازگی از بند مصدومیت رها شده و باید دید پس از عمل جراحی که انجام داده چه زمانی می‌تواند به روزهای خوبش بازگردد.

البدر بندر کنگ، جوان ترین تیم لیگ

البدر فصل گذشته با قهرمانی در لیگ دسته اول راهی لیگ برتر شد. این تیم جنوبی بدون داشتن بازیکن سهمیه ملی و با نفرات جوان وارد لیگ می‌شود. محمدرضا اسلامی که چند سالی در تیم‌های ملی پایه کار کرده است، بازیکنان جوان را به خوبی می‌شناسد. به گفته اسلامی تیمش برنامه ۴ ساله خواهد داشت و امید زیادی دارد که در این فصل به عنوان پدیده معرفی شود.

*استقلال بسکتبال از قشم می‌آید 

استقلال زرین قشم تمرینات آماده سازی پیش فصل خود را به طور کامل در تهران برگزار کرده است. محمد کسایی پور که در مهرام و پتروشیمی دستیار مهران شاهین‌طبع بود در این فصل هدایت قشمی‌ها را برعهده دارد. مجید قاسم‌زاده، رضا لطفی و مهراد آتشی سهمیه‌های ملی و آتواشویلی، سنتر گرجستانی هم یار خارجی این تیم محسوب می‌شود.

هدف مسئولان این تیم ابتدا حضور در پلی‌آف است و پس از آن به مقام می‌اندیشند. کسایی‌پور از عملکرد تیمش در تمرینات راضی بوده و انجام بازی‌های متعدد تدارکاتی هماهنگی خوبی به آنها داده است.

نفت سپاهان، تیم دقیقه نودی

نیامدن ملی حفاری به دلیل مشکلات مدیریتی و مالی مسئولان فدراسیون بسکتبال را مجاب کرد که تنها در چند روز به آغاز لیگ تیم دیگری را جایگزین آنها کنند. نفت سپاهان تهران که با تیم پینگ پنگش شناخته می‌شود برای نخستین بار لیگ برتر بسکتبال را تجربه خواهد کرد. آنها بهرام رمضان را به عنوان سرمربی انتخاب کرده‌اند و ایمان زندی و امیر امینی را به عنوان سهمیه ملی در اختیار دارند. آنتاریو لت بازیکن خارجی این تیم محسوب می‌شود. رمضان معتقد است تیمش در مدت زمان بسیار کمی که شکل گرفته، نمی‌تواند معجزه کند و تنها به دنبال کسب نتایج قابل قبول است.

به گزارش فارس هفته نخست لیگ برتر فردا پنجشنبه با برگزاری ۳ دیدار در شهرستان‌ها آغاز می‌شود. به دلیل حاضر نبودن سالن بسکتبال آزادی، مسابقات روز پنجشنبه در تهران  بین تیم‌های مهرام تهران و استقلال زرین قشم و همچنین دانشگاه آزاد و نفت سپاهان برگزار نخواهد شد.

این دوبازی با ۴ روز تاخیر روز دوشنبه ۱۵ آبان‌ماه انجام می‌شود.

 سایر دیدارهای هفته به شرح زیر است:

پنجشنبه ۱۱ آبان

صنایع پتروشیمی – البدر بندرکنگ (ساعت ۱۶ سالن ماهشهر)

فولادماهان – شهرداری زنجان (ساعت ۱۶ سالن ملت اصفهان)

پتروشیمی بندرامام- شهرداری گرگان(ساعت ۱۶ سالن اندیشه ماهشهر)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *