نماینده مردم اندیمشک در مجلس:

احداث بندر خشک اندیمشک باعث توسعه دریایی خوزستان می‌شود

نماینده اندیمشک بیان اینکه احداث بندر خشک اندیمشک باعث فعال شدن هر جه بیشتر بنادر آبادان، خرمشهر و امام می‌شود اظهار کرد: رقبای توسعه دریایی خوزستان به دنبال تعطیل کردن بنادر امام، خرمشهر و آبادان هستند بطوریکه حاضرند با کشیدن ۱۳۰۰ کلیومتر خط آهن از بندرعباس به استان یزد و سپس با امتداد دادن آن به سمت تهران، یک بندر خشک را در استان یزد تعریف کنند.

خورنا-احمدرضارستمی: در سومین جلسه شورای برنامه ریزی استان خوزستان در سال ۹۷ فریدون حسوند ضمن اشاره به ماده ۲۳۶ آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: براساس این قانون هر مقامی که قانون را به صورت ناقص اجرا و یا نقض قانون کند کمیسیون تخصصی مربوطه ابتدا گزارشی را تهیه و در صحن علنی قرائت می‌کند و سپس این گزارش به همراه دیگر مستندات برای رسیدگی قانونی به دستگاه قضایی فرستاده می‌شود.

نماینده مردم اندیمشک در ادامه با بیان اینکه ریاست برنامه و بودجه کشور با عدم واریز مستقیم سه درصد حق خوزستان از پول نفت تخلف کرده است توضیح داد: سازمان برنامه و بودجه به هیچ عنوان نمی‌تواند پولی را که صدرصد تخصیصی چند استان و از جمله خوزستان بوده به بهانه‌های مختلف نادیده بگیرد زیرا حتی اگر مشکلی هم برای تأمین بودجه کشور در زمانی به وجود آمده باشد قانون پیش‌بینی کرده است که این سازمان به چه نحوی و با اجازه از چه مقامی می‌تواند جابه‌جایی اعتباری را انجام دهد.

وی عنوان کرد: لذا با توجه به اینکه بخش اعظم اعتبارات استان از این طریق تامین می‌شود با پیگیری‌هایی که از سوی مسئولین استان و نمایندگان صورت گرفت دیوان محاسبات اکنون به این مسئله ورود کرده است و به طور حتم ماده ۲۳۶ نیز اعمال خواهد شد.

حسوند ضمن اشاره به اعتبار ۲۴۳ میلیارد تومانی که از سهم سه درصد نفت به استان پرداخت شده است گفت: این پول که قرار است در پروژه آبرسانی غدیر هزینه شود ابتدا باید مشخص شود که مربوط به اعتبارات سال گذشته است و یا از اعتبارات امسال بوده که به صورت علی‌الحساب به استان واریز شده است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: وزارت نفت در توافق با استانداری خوزستان و سازمان برنامه و بودجه استان متعهد شده است که در قالب پرداخت سهم سه درصد از پول نفت، در حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان را در مدت پنج سال به استان واریز کند لذا براین اساس ما وظیفه داریم که در هزینه کردن این اعتبار ابتدا اولویت‌های استان را مشخص کنیم؛ متاسفانه وقتی به پروژه‌ها نگاه می‌کنیم چندان به این اولویت‌ها توجه نشده است.

وی پروژه بندر خشک اندیمشک را یک طرح ملی و بین‌المللی دانست و افزود: این بندر دارای ۹۲۱ صفحه طرح مطالعاتی است که کل هزینه ساخت آن توسط استانداری خوزستان و سازمان برنامه و بودجه استان تأمین می‌شود.

حسوند با بیان اینکه احداث بندر خشک اندیمشک باعث فعال شدن هر جه بیشتر بنادر آبادان، خرمشهر و امام می‌شود اظهار کرد: رقبای توسعه دریایی خوزستان به دنبال تعطیل کردن بنادر امام، خرمشهر و آبادان هستند بطوریکه حاضرند با کشیدن ۱۳۰۰ کلیومتر خط آهن از بندرعباس به استان یزد و سپس با امتداد دادن آن به سمت تهران، یک بندر خشک را در استان یزد تعریف کنند.

نماینده اندیمشک در مجلس یادآوری کرد: احداث بندر خشک در اندیمشک باعث می‌شود که از بندرعباس کشتی‌های باری به بنادر امام، خرمشهر و آبادان وارد شده و سپس بار آنها با کامیون به اندیمشک حمل و از آنجا با استفاده ۷۰۰ تا ۸۰۰ کلیومتر خط ریلی به تهران منتقل شود.

وی نگاه کوچک مسئولین در حوزه تصمیم‌ گیری‌ها را آفت بزرگی در استان خوزستان دانست و بیان کرد: اگر تمامی دست‌اندرکاران در انجام وظایف خود افق‌های دوردست را به عنوان یک ضرورت مهم مدنظر قرار دهند، نه تنها سرعت توسعه در استان بیشتر می‌شود بلکه حواشی‌های قومی، جناحی و منطقه‌ای هم کاهش خواهد یافت.

حسوند در مورد تحولات اخیر اوپک اظهار کرد: ترامپ قبل از جلسه اخیر اوپک طی نامه‌ای به عربستان و امارات خواستار افزایش تولیدی به میزان ۱/۵ میلیون بشکه‌ نفت شده بود تا در ادامه با افزایش فشاری که در قالب تحریم نفت به ایران وارد می‌کند نه تنها کشور را از فروش ۱/۵ میلیون بشکه نفت ناتوان کند بلکه ۳۰ الی ۳۵ میلیارد دلار هم درآمد ایران را در سال کاهش دهد.

رئیس کمیسیون نفت مجلس شورای اسلامی ایران در ادامه با بیان اینکه آمریکا در تصمیمی که گرفته بود شکست خورد اظهار کرد: دیروز همراهی برخی از کشورها چون عراق، ونزئولا، الجزایر و غیره مانع محقق شدن طرح و برنامه ترامپ در محدودیت تولید و فروش ایران شد و نهایتا در پایان این جلسه پایبندی به توافقات ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ اوپک مدنظر قرار گرفت.

وی در جواب نگرانی‌هایی که در مورد فروش نفت در دوران تحریم وجود دارد گفت: ما دو ماه قبل از خروج آمریکا از برجام با تشکیل یکسری جلسات متعدد با دستگاههای ذی‌ربط نهایتا به این نتیجه رسیدیم که کمیته‌ای را پیش‌بینی کنیم تا در آن برخی افراد در صورت نیاز نسبت به فروش نفت اقدام و پول نقد و ارز را به کشور وارد کنند البته در این میان تلاش هم شده که مجددا شاهد ظهور بابک زنجانی‌ها نباشیم.

حسوند در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به فعال شدن این کمیته مخصوص خرید و فروش نفت و همچنین عدم رغبت خیلی از کشورها در پیروی از سیاست‌های ضدایرانی ترامپ باید عنوان کنیم که اگر تحریم‌های نفتی آمریکا بر ضد ایران هم اعمال شود چندان جای نگرانی وجود ندارد و بودجه سال آینده مملکت از حوضه‌های نفت و مالیات محقق خواهد شد.