انتقادات صریح فعالان سیاسی در نشست استاندار با جوانان

سن بدنه مدیریتی استان فرتوت است

خورنا| سرویس سیاسی: عصر امروز جمعه ۱ تیرماه ۱۳۹۷ سالن مهمانسرای  استانداری خوزستان میزبان نشست فعالان سیاسی جوان با استاندار خوزستان بود.

به گزارش خورنا در این نشست که ابتداساعت برگزاری آن در دعوت نامه ۱۸ قیدشده بود و به صورت فوری در ساعت ۱۶ برگزارشد، بسیاری از جوانان سیاسی احزاب به تبادل نظر پرداخته و در سخنانی انتقاداتی صریح را متوجه استاندار  خوزستان کردند.

اگر دولت شفاف سازی کند، مردم همکاری می کنند

اسماعیل رحمانی، عضو شورای مرکزی مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در این نشست گفت : من پشیمان نیستم از اینکه به روحانی رای دادم و به دیگران گفتم به روحانی رای بدهید اما نمی توانم به مردم بگویم پشیمان نباشید. نوسانات شدید قیمت های اقلام اساسی زندگی مردم از جمله مسکن و … را نمی شود گفت حباب زودگذر است. چرا برای خروج از این وضعیت تدبیری اندیشیده نمی شود؟ اگر صادقانه با مردم سخن گفته شود مردم آنقدر نجیب هستند که همکاری کنند و نشان دادند در تنگناهای مختلف در کنار دولت هستند. انتظار ما از دولت تدبیر و امید این است که با شفاف سازی اعتماد کم رنگ شده را بازگرداند.

رحمانی هم چنین ادامه داد: در استان خوزستان ظاهرا اراده و برنامه ای در راستای چابک سازی و پویا کردن ادارات وجود ندارد. همین جوانان بودند که شبانه روز برای به بار نشستن رای مردم و پیروزی دولت تدبیر و امید تلاش کردند اما متاسفانه هم اکنون در ادارات همان نیروهای میانسال و پیر دولتداری می کنند.  آیا وقت آن نرسیده که به جز عکس های یادگاری با جوانان، نشست های ما خروجی داشته باشند؟ آیا وقت آن نرسیده که از نخبه های جوان استان استفاده بهینه شود تا شاهد خوزستانی آباد و ایرانی سرافراز باشیم. از استاندار محترم به عنوان عالی ترین مقام دولت در استان انتظار داریم تخصص و توانمندی نیروهای جوان را بیش از پیش مورد توجه و عنایت قرار دهد.

مدیران به جای جوان گرایی نوچه پروری می کنند

مجتبی حاجتی عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار نیز در این نشست گفت: من در ابتدا عرض کنم خوشبحال برادران و خواهران اصولگرا که نه در دوره مدیریت جریان اصولگرا دغدغه دارند نه در دوره مدیریت اصلاحات. و در این خصوص به مدیران اصلاح طلب مان هم خسته نباشید میگویم.(تشویق حضار) ضمنا یکی از دوستان فرمودند برنامه فضای سیاسی اجتماعی استان مشخص نیست. من میگویم اصلا معاون سیاسی اجتماعی هنوز مشخص نیست ما هنوز معاون سیاسی اجتماعی را حتی در جلسه سیاسی اجتماعی هم ندیدیم شما دنبال برنامه اش میگردید. (خنده حضار) آقای دکتر شریعتی ماهم قبل از استانداری خدمت حضرت عالی رسیده ایم هم بعد از آن ولی حقیقتا” عادت انتقاد به شما را نداریم و در دیدارهای گذشته کلاممان به انتقاد باز نشد ولی حالا لازم است برخی موضوعات را منتقدانه خدمتتان عرض کنم.

حاجتی ادامه داد: آقای شریعتی؛ سابقه آشنایی ما با شما قدیمی است ولی اینقدر پیرمرد دور و بر شما ندیدیم. الان من نمیدانم با این حضرات به کجا می روید همین دور وبر خودتان رو در جلسه نگاه کنید. اینها تا کوههای سلطان ابراهیم که هفته گذشته سفر داشته اید دنبال شما می آیند ولی این آقایان پیرمرد از دفتر کارشان تا سالن جلسات نمی آیند.
وی در خصوص لزوم شفافیت در دولت افزود : ما در بازی با اسپانیا باختیم ولی بدلیل شفافیت ، تلاشها و ایثارگری ها، مردم از نتیجه خوشحال بودند و سپاسگزار تلاش تیم فوتبال بودند. ما انتظار داریم اگر جریاناتی اذیت میکنند یا کارشکنی میکنند و یا اعمال حاکمیت می کنند بر جریان دولت و یا مانع اجرای برنامه ها می شوند با مردم در میان بگذارید. مردم باخت شفاف را بر برد مبهم ترجیح میدهند. تا کی سکوت کنید دربرابر کسانی که سنگ اندازی میکنند و طلبکارانه مدعی هستند. مشاهده میشود مجموعه فرمانداران ما هم مقید به دستورات نمایندگان حوزه خود هستند. بهرحال باید در این خصوص سیاستگذاری و برنامه ریزی شود. مردم منصف ما شفافیت را تشخیص می دهند و سپاس گزارند.

حاجتی در پایان گفت: ما انتظار داریم حمایت عملی از جریان جوانگرایی صورت گیرد. جنابعالی در برنامه حوزه جوانان حضور دارید و پیگیری می کنید ولی انتظار این است این مورد در دامنه مدیر کل های دستگاه های اجرایی و فرمانداران هم تسری یابد و  بدانند که میبایست به این برنامه مقید باشند. ولی این گونه که عملا در حوزه سیاسی و انتصابات حرکت می کنند ظاهرا فراموش کرده اند شناسنامه هایشان هم پوسیده و در حال باطل شدن است و میبایست اجازه دهید جوانان در کنارتان حرکت کنند. به آنها میدان بدهید، تلاش کنید جوانگرایی از سطح شعار و بیان عبور داده شود و برنامه ای ترتیب داده شود که مدیران و فرمانداران هم این ضرورت را حس کنند.
جهت اطلاع حضرتعالی عرض کنم در خیلی از موارد که انتصابات جوانگرایی انجام می دهند جوانگرایی نمی کنند و در واقع نوچه پروری می کنند یعنی دارند از کسانی استفاده می کنند که صرفا متعهد به نوچه گی هستند. اگر هدف ما از جوانگرایی ترمیم بدنه و تربیت مدیران جوان است این هدف محقق نمی شود و مدیران نوچه صفت و نوچه پرور تربیت کرده ایم.

سن بدنه مدیریتی استان فرتوت است

رشید زلقی، فعال سیاسی نیز خطاب به برخی از نمایندگان احزاب اصولگرا که از شنیدن دغدغه‌های فعالین سیاسی، حزبی و ستادی ابراز ناخرسندی می کردند گفت: عزیزان شاید اگر شما هم برای حمایت از تفکرتان هزینه‌ای داده بودید، امروز بسیار بیشتر از فعالان و دغدغه‌مندان حقیقی این دولت زبان به مطالبه گری گشوده بودید. شما امروز که دولتی مخالف تمایلتان بر جایگاه قدرت است، هم جایگاه خود، هم منابع حمایتی و هم تریبون‌های ضد دولتی خود را دارید. لذا بی آنکه اشاره ای به مسببین حقیقی بحرانها و چالش‌ های اخیر داشته باشید، امروز خود را در پشت دغدغه‌های مردم پنهان می کنید و به جای عذرخواهی از عملکرد گذشته، از رسانه‌ها و تریبون‌های یک طرفه خود دولت را تنها عامل و مسبب وضعیت کنونی معرفی می‌نمایید. ای کاش این انتقادها در زمان کج‌روی های دولت مورد حمایت شما هم صورت می‌پذیرفت، یا حداقل نسبت به عملکرد نمایندگان فعلی همسو با شما، که بعضا شأن و جایگاه و وظیفه نمایندگی خود را رها نموده و صرفا با اهرم فشار، به دنبال انتصابات خانوادگی، طایفه‌ای و قومی و حزبی خود هستند، نیز قلم می‌زدید تا شائبه تخریب‌های هدفمند برای دیگران ایجاد نگردد.

زلقی ادامه داد : جناب آقای استاندار؛ قریب دو سال از زمامداری جنابتان بر مسند استانداری خوزستان می گذرد. در این دو سال شاهد ترکیبی از وقایع مثبت و امید بخش و در تعدادی از موارد غیر قابل انتظار و گاها تا امید کننده بوده ایم. در حوزه‌های سیاسی اجتماعی، تشکیل همین جلسات با حضور جریانهای فکری پویای استان یکی از اقدامات تحسین برانگیز این دو سال بوده است. و البته بسیاری اقدامات تحسین برانگیز دیگر. اما با توجه به محدودیت زمانی، آنچه در ادامه گفتار به عرض می رسانم نقدهایی از سر دلسوزی و البته نگرانی است. بعد از تغییر دولت در سال ۹۲ و روی کار آمدن یک دولت عاقل و عاقبت اندیش، انتظار آن می‌رفت بدنه مدیریت کشور و به ویژه استان خوزستان که در جریان دولت قبل با حذف نیروهای کارآمد، نظام اسلامی را به لبه پرتگاه نزدیک کرده بود، عاقبت اندیشانه دست به یک انقلاب مدیریتی بزند و فضا را برای استفاده از توان متخصصان و دلسوزان حقیقی مهیا سازد. اما این مهم نه تنها محقق نشد، که چهره‌های افراط گرایی که عمدتا خود مسبب بحرانهای امروزند، کماکان در مسند مدیریت مانده‌اند. گاها حتی در انتصابات اخیر هم همان رویه قبل پابرجاست، که این روز بروز بر ناامیدی مان می افزاید.

رشید زلقی قائم مقام ستاد جوانان حامی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم ادامه داد: نکته تاسف بار، سن بدنه مدیریتی استان و عدم توجه به کادر سازی‌هاست، و تاسف بیشتر آنجاست که فعالان دغدغه‌مند و خوش‌فکر در دستگاه‌های ناکارآمد و فرتوت، به شدت پس زده می‌شوند تا مبادا منافع کسانی در آن دستگاه اجرایی به مخاطره افتد.دولت، امروز به ظاهر دولتِ روحانی است، اما در باطن مجموعه ای است از مدیران سالخورده و عمدتا دلدادگان جریانات مخالف و حتی معاند دولت، نه به علت حمایت از یک مشی سیاسی، که به علت معاندت صریح با مشی دولت، که صد البته شکست‌های انتخاباتی اخیر خود را ، با تمام توان و به روش های مختلف، از فعالان ستادی حامی دولت تدبیر و امید تلافی می‌کنند.جناب آقای استاندار، امروز بدنه مدیران میانی استان و به ویژه در شهرستانها، عمدتا همان بدنه‌ای است که سالهای سال با پس زدن و محدود کردن جوانان خلاق دستگاههای اجرایی، خیانتی نابخشودنی در حق این استان نموده‌اند. بحث انتصاب دستیاران جوان مدیران اجرایی استان و فرمانداران ، راهکار و پیشنهادی بود که در اولین جلسه فعالان ستاد جوانان با حضرتعالی مطرح گردید و با استقبال حضرتعالی مواجه شد. هدف از این پیشنهاد، تلاش به سمت کادرسازی و آماده‌سازی جوانان توانمند و صدالبته همسو با سیاست‌های کلان دولت، برای حضور در عرصه مدیریت استان در آینده بود.

زلقی گریزی به فعدم همکاری دستگاهها با دستیار جوان استاندار زد و گفت : اما فرآیند این انتصابات بنا به دلایل واضحی، به بدترین نحو ممکن و البته در مسیر تمایلات همان مدیران رسوبی، پیش رفته و در این انتصابات جایی برای دغدغه‌مندان حقیقی و صد البته توانمندِ خلاق، همسو و هم رای با جریانات هزینه داده و حامی  دولت در نظر گرفته نشده است. گلایه مجموعه ستادی از حضرتعالی و به ویژه معاونت محترم سیاسی ، عدم توجیه مدیران و فرمانداران محترم در خصوص فلسفه و منشا پیدایش این مجموعه دستیاری است. تاسف آور است که در این انتصابات به استثنای یکی دو مورد، کمترین هماهنگی و همراهی با دستیار محترم حضرتعالی در امور جوانان نشد که نتیجه آن کادرسازی مجدد جریان مخالف و گاه معاند دولت است که اعتبار خود را از دولت دارند و هزینه‌ها را صرف دیگران می‌نمایند. حداقل انتظار ما به عنوان حامیان و همراهان پاشنه ور کشیده دولت، انجام فرآیند صحیح معارفه دستیار محترم استاندار در امور جوانان و تاکید بر هماهنگی مدیران و فرمانداران در بالاترین سطح با ایشان بود که متاسفانه محقق نشد.

زلقی ذر پایان گفت : حال که جمع خودمانی است، اجازه فرمایید خودمانی‌ترین جمله این نشست را این حقیر بیان نمایم. برای همه ما، دکتر غلامرضا شریعتی، استاندار جهادگر خوزستانمان، هنوز همان غلام شریعتی محجوب و محبوب و خلاق و هزینه داده خردادهای پر حادثه است. نقد دلسوزانه این حقیر، بعنوان نماینده مجموعه ستادی جوان حامی دولت، نه از جنس حمله‌های این روزهای برخی دوستان مدعی دیروز است که تا همین چند هفته پیش، عکس‌های سلفی با شما را جزو افتخارات خویش می‌دانستند و امروز ناجوانمردانه به عملکردتان هجوم اورده‌اند. جناب آقای استاندار، زمان بسیار سریع‌تر از آنچه تصور می‌شود می گذرد. تا دیرتر از این نشده، ظرفیت توانمند جوان را دریابید و مانع از اشاعه این هجم ناامیدی در میان دغدغه‌مندان و البته حامیان حقیقی دولت شوید، که نتیجه این عدم توجه، رویگردانی مردم و به ویژه جوانان به عنوان سرمایه‌های اجتماعی دولت، نه از یک استاندار، یا حتی دولت ،  که یأس از نظامی است که تمام هست و نیستمان را فدای ظهور، بقا و توفیقش نموده ایم، و خواهیم نمود.

دست جوانان کارآمدتر از دست دیگران است

حامد موحدیان عضو شورای اجرایی حزب مردم سالاری خوزستان ضمن تشکر از استاندار در فراهم کردن دیدار جوانان احزاب و تشکل های سیاسی با ایشان  آنرا نماد حمایت استاندار از جوانان دانست و گفت: ترس از واگذاری مسؤلیت به جوانان از مشکلات اساسی جامعه‌ی ماست و انتظار می رود دولت و شخص استاندار بعنوان نماینده‌ی دولت منتخب ملت عزیز ایران، از جوانان استان چه در تشکل‌های حزبی سیاسی و چه در زمینه‌ی اشتغال حمایت بیشتری داشته باشند چراکه عقب‌ماندگی‌ها را با تکیه بر جوانان می‌توان جبران کرد . و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند جوان در هر جامعه و کشوری، محور حرکت است . اگر حرکت انقلابی و قیام سیاسی باشد، جوانان جلوتر از دیگران در صحنه اند . اگر حرکت سازندگی یا حرکت فرهنگی باشد، باز جوانان جلوتر از دیگرانند و دست آنها کارآمدتر از دست دیگران است . لذا انتظار می رود مشاورین و دستیاران جوان فرمانداری ها نیز با سرعت و جدیت بیشتری منصوب شوند و از محافظه‌کاری و جناح بندی جلوگیری شود .