مدیرکل بحران خوزستان:

خوزستان بیشتر برق کشور را “تولید” و “مصرف” می‌کند

مدیرکل بحران خوزستان با بیان اینکه خوزستان در زمینه تولید و مصرف برق دارای رتبه اول کشوری است اظهار کرد: سال گذشته خوزستان در حالی مصرف کننده "یک هفتم" برق کشور شده بود که ۲۵ درصد تولید برق کشور را نیز برعهده داشت.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در کارگروه تخصصی تامین سوخت و مواد نفتی استان خوزستان که امروز چهارشنبه ۳۰ خرداد ۹۷ در محل سالن جلسات اداره کل مدیریت بحران خوزستان برگزار شد کیامرث حاجی زاده گفت: از آنجایی که کارگروه تخصصی تامین سوخت و مواد نفتی استان، تغذیه کننده سوخت خیلی از دستگاهها، شرکت‌ها و نیروگاههای برقی استان خوزستان است و هرگونه ناتوانی در انجام این وظیفه باعث اختلال و یا حتی بحران در استان می‌شود لذا باید یادآور شد که این کارگروه دارای جایگاه بسیار مهمی در سطح استان خوزستان است.

مدیرکل بحران خوزستان با بیان اینکه کارگروه تخصصی تامین سوخت استان در سال گذشته توانسته جزء پنج کارگروه برتر استان خوزستان شود اظهار کرد: خوشبختانه استان خوزستان در بحث اعتصابات اخیر کامیون داران به علت مدیریت خوبی که در این خصوص از مسئولین ذی‌ربط اعمال شد نه تنها کمترین تنش‌ها را از لحاظ تامین سوخت به خود دید بلکه در سطح کشور هم توانست رتبه‌اول مدیریت این بحرانی اجتماعی را بدست آورد.

وی خاطر نشان کرد: خوزستان را نباید همانند یک استان دید بلکه باید به عنپان یک کشور به آن نگریست، زیرا استان خوزستان نه تنها به صورت همزمان دارای چندین مدل آب و هوایی است بلکه بحرانهای متعددی را هم دارا می‌باشد که برخی از آنها چون ریزگرد و گردخاک، سیلاب، خشکسالی، زلزله و غیره اکنون به اَبر بحران تبدیل شده‌اند.

حاجی زاده هرگونه اختلال در امر سوخت رسانی به مراکز مهمی که زندگی مردم به آنها وابسته است را یک سهل‌انگاری بحران آفرین دانست و یادآوری کرد: خشکسالی‌های اخیر و نیز کاهش آورد آبی سدهای استان که به طبع آن باعث غیرفعال شدن نیروگاههای برق‌آبی پست سدهای استان شد به همراه بی‌توجهی‌هایی که طی ادوار گذشته در زمینه توسعه انرژی‌های نو و بحث ساخت نیروگاههای سیکل ترکیبی، خورشیدی و گازی شده است از جمله عواملی هستند که موجب تولید مشکلات عدیده‌ای در این خصوص شده است که سرانجام ما را وادار به اعمال برخی مدیریت‌ها در مصرف برق کرد که از آن جمله می‌توان به تدوین و اجرایی کردن دستورالعمل تعطیلی ادارات استان به منظور صرفه‌جویی هر جه بیشتر در مصرف برق استان اشاره کرد.

مدیرکل بحران خوزستان با بیان اینکه خوزستان در زمینه تولید و مصرف برق دارای رتبه اول کشوری است اظهار کرد: سال گذشته خوزستان در حالی مصرف کننده یک هفتم برق کشور بوده که ۲۵ درصد تولید برق کشور را نیز داشته‌ است.

وی در ادامه بر گازی کردن هر چه زودتر نیروگاههای قدیمی استان تاکید کرد و گفت: قدمت بالای نیروگاههای برقی استان و فرسایش تجهیزاتی آنها به مرور زمان در کنار مشکل تامین سوخت این نیروگاهها و همچنین وجود پدیده خشکسالی که با کاهش دبی رودخانه‌ها و افزایش EC آب، خوردگی هرچه بیشتری را در تجهیزات نیروگاهها باعث می‌شود از جمله عوامل مهمی است که مسئله گازی کردن نیروگاههای استان را در اولویت قرار می‌دهد.

جاجی‌زاده یادآوری کرد: با توجه به سابقه استان خوزستان در بحث آتش‌سوزی‌های صنعتی من جمله در بحث پتروشیمی بوعلی ماهشهر و همچنین چاه نفت رگ سفید لازم است که ما در اسرع وقت ضمن اقدام به ساخت پایگاه‌های اطفاء حریق صنعتی به سیستم‌های‌ مدرن و بروز در این زمینه تجهیز شویم.

مدیرکل بحران خوزستان با بیان اینکه شهرداری اهواز امکانات به شدت ضعیفی در زمینه مدیریت بحران دارد اظهار کرد: آتش‌نشانی اهواز نه تنها در بحث آتش‌سوزی‌های معمولی دارای امکانات ضعیفی است بلکه در موقع حریقهای صنعتی نیز به هیچ عنوان نمی‌تواند کارآیی داشته باشد.

وی ادامه داد: لذا انتظار داریم که در سال ۹۷ مجموعه مناطق نفتخیز جنوب، شرکت خطوط لوله نفت ایران و همچنین تمامی نیروگاههای استان و شرکتهای پخش فرآوردهای نفتی به سمتی حرکت کنند که به سیستم اطفای حریق صنعتی مجهز شوند.

حاجی زاده در پایان یادآور شد: تمامی مصوباتی که در کارگروههای زیر مجموعه مدیریت بحران استان به تصویب می‌رسند از لحاظ لازم‌الاجرایی شأنی همانند مصوبات شورای بحران استان دارند زیرا این مصوبات با جان، مال و سلامت مردم در ارتباط هستند.