تدوین نظام جامع سازمانی در شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

خورنا|باقر گل فر:دیدار صمیمانه مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با کارکنان در محل این شرکت برگزار شد.

بنابه گزارش خبرنگار خورنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل هلدینگ خلیج فارس، در ابتدای این جلسه آقای گلی، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل این شرکت با خیر مقدم به همکاران و تبریک عید سعید فطر، گفت: چندین ساعت از طول روز را با همکاران خود در شرکت سپری می کنیم و شرایط کار به گونه ای است که بیش از آنکه فرزندان و خانواده خود را بینیم با همکاران هم نشین هستیم.

وی ادامه داد: این میزان معاشرت و همنشینی سبب می شود تا نسبت به یکدیگر حق و تکلیف داشته باشیم که مهمترین مسئله این است که در حق هم دعاگو بوده ودر پنهان و آشکار خیر همدیگر را بخواهیم.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به لزوم جاری ساختن سیره پیامبران در زندگی، افزود: باید بتوانیم نسبت به مدیران و مسئولان بدون لکنت زبان انتقاد کنیم تا شرایط کاری بهتری را شاهد باشیم.

وی گفت: هر زمانی در مواجه با تضارب آرا و انتقاد قرارگرفتیم، در کار موفق تر و شکوفاتر بوده ایم.

گلی افزود: امیدوارم لحظه به لحظه و روز به روز بر شکوفایی این مجموعه افزوده شود.

 جعفر ربیعی، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با تشکر از روابط عمومی و تبریک عید فطر گفت: هلدینگ خلیج فارس، شرکتی شاخص و منحصر به فرد از جهات مختلف است و در بورس نیز همواره جزء شرکت های اول و دوم به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه هلدینگ خلیج فارس بزرگترین صادرکننده غیر نفتی کشور به شمار می آید، افزود: این شرکت از شرکت های تاثیرگذاردر اقتصاد ایران است بنابراین لازم است تا در درون شرکت، در زمینه های نیروی انسانی، فرآیندها و … شاخص هایی تعریف شود که در شان هلدینگ خلیج فارس باشد.

ربیعی ادامه داد: سوال اساسی که مطرح می شود این است که آیا هلدینگ خلیج فارس در جایگاه مناسب خود در سطح جهانی قرار دارد؟ در پاسخ باید گفت که اگر از جایگاه کنونی رضایت وجود دارد باید برای حفظ آن تلاش کنیم ؛ در غیر این صورت وظیفه تک تک ماست تا این جایگاه را ارتقا داده و از لحاظ ساختار سازمانی به یک جایگاه تراز جهانی برسانیم که در حد و اندازه هلدینگ خلیج فارس باشد.

وی با بیان اینکه هر کدام از افراد در مقابل کاری که انجام می دهند، مسئول و پاسخگو هستند، گفت: لازم است در مقابل نعمت های خداوند پاسخگو و شکرگزار باشیم . شکرگزاری به این معناست که از نعمتی که در اختیار ما قرار دارد حداکثر استفاده را داشته باشیم که این امر با کار صادقانه قابل تحقق است.

مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس ادامه داد: فرهنگ کار و قداست کار باید مورد توجه قرار گیرد و در جامعه و شرکت پر رنگ شود. در واقع اگر روزی احساس کردیم بیکاریم و نسبت به امکانات نتوانسته ایم کار مناسب ارائه کنیم باید از خود شرمنده باشیم. برای رسیدن به فرهنگ کار مناسب نیز باید فضای کار را حاکم کرده و در هر کجا از شرکت حرف کار را بزنیم.

پس از این صحبت ها کارکنان شرکت مشکلات و نظرات خود را در قالب پرسش و پاسخ با مهندس ربیعی در میان گذاشتند. این سوالات بیشتر در خصوص وضعیت کارمندان و حل مشکلات آنها بود.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس پس از شنیدن سوالات همکاران، در پاسخ گفت: همانگونه که مطرح شد یکی از موارد که در این شرکت باید مورد توجه قرار گیرد بحث سازماندهی شرکت در تمامی بخش ها مانند فرآیندها، دستورالعمل ها، نظام مزد و … است که با اینکار اکثر مشکلات رفع می شود.

وی با بیان اینکه روابط شرکت ها با یکدیگر و هلدینگ باید در ساز وکار مشخصی قرار گیرد، ادامه داد: هیات مدیره شرکت نیز در این مورد نگاهی باز و پیشرفته دارد. به مدیرعامل قبلی شرکت نیز تکلیف شده بود تا با استفاده از مشاوری خارجی این سازماندهی جدید را پایه ریزی کند که اینکار در آن زمان انجام نشد.

ربیعی تاکید کرد: از همان روزهای نخست حضور در هلدینگ خلیج فارس این کار را آغاز کرده ام تا ظرف مدت یکسال به نتیجه برسد. اکنون نیز پروژه تعریف شده ودر حال رایزنی برای انتخاب مشاور هستیم.

وی با بیان اینکه در مدت یکسال تا زمان تدوین نظام جامع سازمانی، سیاست سازمانی موقتی تصویب شده، ادامه داد: به طور مثال تا پیش از این معاونت شرکت ها در هلدینگ خلیج فارس وجود نداشت ما اکنون با ایجاد این معاونت،روابط نظارتی بر شرکت ها تقویت خواهد شد.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس افزود: شرکت ها نباید این تصور را داشته باشند که هلدینگ تنها در زمان مجامع به سراغشان می رود. ناکارآمدی نظارت در گذشته سبب شده برخی از اتفاقات در شرکت های تابعه بوجود آید.

وی با اشاره به اینکه در ساختار جدید اتفاقات خوبی خواهد افتاد، گفت: اما این ساختار به معنای این نیست که از قالب شرکت خارج می شوند بلکه در چارچوب دستورالعملی که در ستاد تعیین می شود، منافع هلدینگ را دنبال خواهند کرد.

به گفته وی از موارد دیگری که در ساختار سازمانی به آن توجه شده است بحث گسترش مدیریت مالی از مقولات حسابداری و دفتر داری است که شامل مدیریت هزینه، مدیریت ریسک تامین مالی و … می شود بنابراین در ساختار جدید معاونت مالی وجود خواهد داشت.

ربیعی ادامه داد: همچنن در مدیریت طرح ها اختیار بیشتری به مدیریت طرح ها می دهیم تا بر روی طرح های شرکت در حال ساخت و ساز است، نظارت کارآمدی شود.

وی در خصوص تغییرات در منابع انسانی شرکت نیز گفت: سیاست ما در مورد منابع انسانی استفاده از نیروهای حرفه ای است، ستاد هلدینگ خلیج فارس جای کارآموزی برای افراد نیست بنابراین باید سعی کنیم بیاموزیم و از نظر حرفه ای خود را ارتقا دهیم.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با انتقاد از وجود روابط کاری متعدد مانند رسمی، قرادادی، مدت معین و … در این شرکت افزود: این روند باید در هلدینگ و شرکت های تابعه اصلاح شود و به سمت یک نظام مزد مشخص حرکت کنیم. البته در این زمینه تغییری در وضعیت صندوق ها ایجاد نخواهد شد و حتی حقوقی که تحت عوان نفت مشهور است حفظ می شود.

وی ادامه داد: در این راه نظام جامع طبقه بندی مشاغل و جبران خدمات را در سازمان اجرا خواهیم کرد تا این چندگانگی و ابهام در نظام دستمزد بکار برای همیشه از بین برود.

ربیعی گفت: از این پس تفاوت دریافتی باید یا در شغل و یا در شاغل وجود داشته باشددر غیر این صورت باید شرایط برابر ایجاد شود.

وی با اشاره به وضعیت بازنشستگان شاغل در شرکت نیز گفت: برنامه ریزی ما برای بازنشستگان این است که بروند و از زندگی خود لذت برند. البته این بدان معنا نیست که اگر از نظر قانونی مشکلی برای استفاده از بازنشستگان در پست های خاص وجود نداشته باشد از تجربیات آنها استفاده نخواهد شد.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس افزود: مبنای کار این است که بر اساس قانون از بازنشستگان استفاده نشود اما در جایگاه های خاص مانند اعضای غیر موظف هیات مدیره و یا در پست مشاور پروژه ها از تجربیات این عزیزان کمک می گیریم.

وی گفت: امکان بازگشت همه افرادی که در سایر شرکت ها مامور شده اند وجود ندارد اما اگردر هلدینگ به حضور این افراد نیاز باشد می توانند بازگردند اما اگر نیاز نیست بازگشت امکان ندارد.