مرتضی لطفی مدیرعامل شستا خبرداد:

شرکت پتروشیمی ایران راه‌اندازی می‌شود

خورنا|باقر گل فر:مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) گفت: سهامداری شستا در ذوب‌آهن اصفهان و شرکت ملی نفتکش تا ۴۰ درصد باقی می‌ماند و بقیه واگذار می‌شود و هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تامین با سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی و سرمایه‌گذاری غدیر ادغام می‌شوند.

مرتضی لطفی با اشاره به جزییات برنامه واگذاری سهام کنترلی ۱۰۵ شرکت سرمایه‌پذیر این گروه گفت: متغیرهای بیرونی و درونی اثرگذار بر اقتصاد کشور، گردش نقدینگی و اراده بخش خصوصی برای مدیریت صنایع کشور در موفقیت این واگذاری‌ها بسیار اهمیت دارد.

لطفی در مورد مزیت سامانه ادغام و تملیک فرابورس برای واگذاری شرکت‌های شبه‌دولتی گفت: در مجموعه شرکت‌های قابل واگذاری شستا تنها یک شرکت با ماهیت سهامی خاص روبرو است.

وی با اشاره به جزییات برنامه واگذاری شرکت‌های گروه شستا افزود: شستا در این شرکت‌ها از ۱۰۰ درصد تا ۳۰ درصد سهام را در اختیار دارد که در این راستا ۱۰۵ از ۲۸۴ شرکت در برنامه واگذاری گروه شستا به بخش خصوصی قرار دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر مقدمات واگذاری و بازارابی ۵۱ شرکت در دستور کار واگذاری‌های شستا قرار گرفته، عنوان کرد: ارزش این شرکت‌ها معادل با  ۱۶ هزار میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده و طی سه نوبت آگهی مزایده در جراید منتشر شده است.

لطفی از آغاز فرایند کارشناسی دارایی‌ها بعد از شناسایی مشتری در برنامه واگذاری‌ها تاکید کرد و گفت: وجه حاصل از این واگذاری‌ها با توجه به لزوم خروج از مدیریت بنگاه‌داری و سرمایه‌گذاری در دو بخش سهامداری به طور خرید سهام شرکت‌های پردرآمد و یا حضور در پروژه‌های بزرگ و سودآور دولتی مصرف خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به سهامداری شستا در شرکت‌های ذوب آهن اصفهان و یا شرکت ملی نفتکش آیا برنامه‌ای برای تغییر مالکیت سهام در این شرکت‌ها وجود دارد، گفت: در این شرکت‌ها تا ۴۰ درصد سهام در اختیار شستا باقی خواهد ماند و مازاد آن را در تابلوی بورس عرضه خواهیم کرد.

مدیرعامل شستا از نظر موافق دو وزارتخانه رفاه و دفاع بر سر ادغام هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین با سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی و سرمایه‌گذاری غدیر نیز سخن گفت و افزود: با ادغام این مجموعه‌ها شرکت پتروشیمی ایران راه‌اندازی می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، در فرایند ادغام این سه مجموعه سرمایه‌گذاری ابتدا شستا اقدام به فروش سهام تاپیکو به هلدینگ خلیج‌فارس کرده و سپس با افزایش سرمایه و سلب حق تقدم هلدینگ خلیج‌فارس، شستا سهامدار مالکیتی هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس خواهد شد.

هلدینگ خلیج‌فارس نیز مالکیت ۴۹درصدی سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس و همچنین مدیریت پتروشیمی‌های فن‌آوران، غدیر، نفت پاسارگاد، نفت ایرانول و آبادان را به دست خواهد آورد.

از سوی دیگر می‌توان انتظار داشت، ساتا در ازای دریافت مطالبات سود مجامع خود از سرمایه‌گذاری غدیر اقدام به انتقال سهام شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی تحت مدیریت مستقیم و غیرمستقیم این مجموعه به شرکت سرمایه‌گذاری ساتا با نام اختصاری «شستان» خواهد کرد.

بنابراین آنچه باقی می‌ماند سرمایه‌گذاری غدیر بدون شرکت‌های پتروشیمی سودآوری است که فرایند ادغام یا واگذاری آن با آسده خاطری بیشتری انجام می‌شود. هر چند این پیش‌بینی‌ها برای رنگ واقعیت به خود گرفتن نیازمند زمان است.