دستیار ویژه استاندار خوزستان امور عمرانی اظهار کرد:

تشریح کامل چگونگی اجرایی شدن فاز نخست بزرگترین تقاطع غیر همسطح جنوب غرب کشور در اهواز

دستیار ویژه استاندار خوزستان در امور عمرانی اذعان کرد: اگر همدلی و همراهی بین مسئولین وجود نداشت مطمئن باشید که بزرگترین تقاطع غیر همسطح جنوب غرب کشور به هیچ عنوان در فاز اول آن به اتمام نمی‌رسید.

خورنا-احمدرضارستمی: در مراسم افتتاح فاز اول پروژه رو‌گذر میدان چهارشیر اهواز پیمان کاظمی‌نژاد در تشریح روند ساخت این پروژه گفت: فاز اول پروژه روگذر چهار‌شیر در مسیر اجرایی شدن مشکلات بسیار زیادی را پشت سر گذاشته است زیرا پروژه بسیار بزرگ بر روی میدانی قرار می گیرد که در واقع شاهراه حیاتی تمامی تأسیسات زیر‌زمینی و رو‌زمینی شهر اهواز است.

دستیار ویژه استاندار خوزستان مبلغ قرار داد این طرح را ۵۸۵ میلیارد ریال و مدت زمان اجرای آن را نیز سی‌ماه عنوان کرد و افزود: بزرگترین تقاطع غیر همسطح جنوب غرب کشور بودن و قرار داشتن در پر‌ ترافیک‌ترین محدوده شهری اهواز که کانون تقسیم مسیرهای ورودی و خروجی شهر اهواز است از جمله ویژگی‌های برتر این پروژه به حساب می‌آید.

کاظمی‌نژاد با بیان اینکه پروژه دارای یک محور اصلی و چهار محور فرعی است اظهار کرد: بزرگترین طول مسیر این پروژه با نام L100 که امروز افتتاح می‌شود در حدود ۳۷۲ متر طول دارد و مسیر L200 آن نیز در حال احداث بوده و اکنون بتن ریزی ستون‌های آن تو‌سط شرکت سابیر انجام شده است.

مشاور استاندار خوزستان ضمن اشاره به مشکلات پیش روی اجرای این پروژه گفت: وجود تأسیسات متعدد روزمینی و زیر‌زمینی در محل ساخت پروژه که شامل مهمترین لوله‌های خطوط انتقال آب، فاضلاب و نیز وجود دکل‌ها، کانالها و کابلهای فیبر نوری مخابرات، خطوط لوله‌ای گاز و فرآورده‌های نفتی، خطوط برق پُر فشار قوی و متوسط، وجود برخی مستحدثات موجود در مسیر( ایستگاه اتوبوس، پلیس، سیرویس‌های بهداشتی، دکه‌های مطبوعاتی و ..)، محدودیت‌های ترافیکی و همچنین وجود درختان و فضای سبز در محل طرح از جمله مشکلاتی بود که در مسیر اجرای پروژه به نحوی مشکل‌آفرینی‌هایی را ایجاد کرده بود بطور مثال جابه‌جایی کل فیبر‌نوری استان توسط مخابرات در حدود شش ماه طول کشید.

وی ضمن بیان این مطلب که برای انجام کار جابه‌جایی دکل‌ها، کابلها و فیبر نوری مخابرات استان ۶۴۰ ساعت جلسه مدیریتی برگزار شد عنوان کرد: ما در انجام این پروژه علاوه بر جابه‌جایی کابلهای زیرزمینی، یک دکل BTS مربوط به تلفن همراه را هم به طور کامل جابه‌جا کردیم.

کاظمی‌نژاد گفت: جابه‌جایی دو‌هزار متر خط لوله گاز و همچنین غیر‌فعال کردن و انتقال بیش از ۲۰ انشعاب گاز به شکل مقطعی را می‌توان از جمله دیگر اقداماتی دانست که در این خصوص صورت پذیرفته است.

مشاور استاندار خوزستان ضمن اشاره به عملیات‌های طاقت‌ فرسایی که در امر جابه‌جایی و جایگزینی لوله‌های گازی و فرآورده‌های نفتی وجود داشت یادآوری کرد: ما در مسیر انجام این کار به دو لوله بسیار قدیمی برخورد کردیم که فقط یکماه طول کشید تا توانستیم متولی آنها را پیدا کنیم و البته وقتی که این لوله‌ها هم تحت برش سرد قرار گرفتند فقط ۲۴ هزار لیتر روغن از یک لوله و ۲۰ هزار لیتر بنزین هم از لوله دیگر استصحال شد.

وی در مورد اقدامات اجرایی انجام شده در خصوص جابه‌جایی خطوط برق فشار متوسط و ضعیف موجود در مسیر پروژه روگذر چهارشیر اظهار کرد: این جابه‌جایی‌ها به منظور تعریض مسیر رو‌گذر در دو‌ فاز صورت پذیرفت که در فاز نخست از سمت چهارشیر به فلکه پنج نخل و در فاز دوم نیز از سمت انبار هلالی تا میدان چهار‌شیر جابه‌جایی‌ها انجام گرفت.

کاظمی‌نژاد در ادامه ضمن بیان این مطلب که سه جابه‌جایی دکل برق در این مسیر انجام شده است عنوان کرد: وجود برخی تداخلها در کارجا‌به‌جایی نیز مشکلاتی بوجود می‌آورد بطوریکه در برخی موارد هنگام حفر فونداسیون‌ها برای نصب دکل برق، به طور ناگهانی به یک لوله آب برخورد می‌کردیم که باید ابتدا جابه‌جایی آن صورت می‌پذیرفت تا بتوانستیم کار نصب دکل برق را انجام دهیم.

مشاور استاندار گفت: ما پس از حل تمامی این مشکلات ذکر شده تازه به یکسری مستحدثاتی از جمله ایستگاه اتوبوس، ساختمان پلیس، سرویس‌های بهداشتی، دکه‌های مطبوعاتی و غیره در محل برخورد کردیم که همه این مکانها نیز پس از تخریب، جابه‌جایی آنها را نیز به طور کامل انجام دادیم؛ البته اعمال یکسری محدودیت‌های ترافیکی و قطع برخی درختان و جابه‌جایی فضاهای سبز موجود در طول مسیر هم از جمله دیگر کارهایی بود بلافاصله در ادامه کار صورت گرفت تا در نهایت تمام شرایط برای انجام بقیه کارهای مربوط به بتن‌ریزی و ساخت بدنه این روگذر هم مهیا شود.

وی بیان کرد: لازم به ذکر است که ما در انجام این پروژه علاوه بر برگزاری ۸۰ جلسه کارگاهی و تصویب بیش از ۴۰۰ مصوبه، شاهد بیش از ۲۰ بازدید اعلام شده و همچنین سرزده از سوی استاندار خوزستان نیز بودیم.

کاظمی‌نژاد در پایان ضمن تشکر از تمامی مسئولین و دست‌اندکاران اجرای پروژه اذعان کرد: اگر همدلی و همراهی بین مسئولین وجود نداشت مطمئن باشید که بزرگترین تقاطع غیر همسطح جنوب غرب کشور به هیچ عنوان در فاز اول آن به اتمام نمی‌رسید.