رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان:

خشکه کاری برنج در ۳۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان انجام می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: با توجه به اینکه کشت شلتوک به میزان قابل توجهی آب نیاز دارد هم‌اکنون در استان یکسری اقدامات اصلاحی در کشت این محصول صورت گرفته است بطوریکه امسال کشت برنج در ۳۰ هزار هکتار به صورت خشکه کاری انجام می‌شود.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا کیخسرو چنگلوایی در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز سه‌شنبه ۲۲ خرداد در محل سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برگزار شد با بیان اینکه در حال حاضر استان خوزستان را خشکسالی بیسابقه‌ای در برگرفته است عنوان کرد: بر اساس آمار موجود ۹۶ درصد از مساحت استان خوزستان در یک وضعیت خشکی بسیار شدید و چهار درصد مابقی آن نیز به صورت شدید گرفتار این پدیده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ذخایر آبی پشت سدهای استان را ناچیز دانست و توضیح داد: کاهش ۵۵ تا ۷۵ درصدی ریزش باران در استان‌هایی چون چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان که به علت داشتن موقعیت جغرافیایی بالا دستی نسبت به خوزستان تامین کننده آب پشت سدهای استان هستند از جمله علل اصلی کم آبی سدهای استان و کاهش کیفیت آب است.

وی ضمن اشاره به تاثیرات منفی خشکسالی در کشاورزی استان خوزستان گفت: افزایش EC آب به میزان ۲۲ هزار متر مکعب در حوزه‌های آبریز مارون یعنی زهره و خیرآباد باعث از بین رفتن در حدود ۴۰ هزار هکتار از گندم کشت شده در این مناطق شده است زیرا این اراضی به دلیل شوری بالای آب حتی نتو‌انستند آب اول را هم دریافت کنند.

چنگلوایی ادامه داد: با توجه به نوبت‌بندی کنونی آب در حوزه آبریز دز پس از ۵۰ سال و همچنین افزایش هفت هزار متر مکعبی EC آب در خرمشهر و آبادان باید بپذیریم که خوزستان واقعا با کمبود آب مواجه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه توانسیم ممنوعیت کشت تابستانه را برای استان کاهش دهیم اظهار کرد: با توجه به بحث عدم کشت تابستانه در استان که از اسفند سال گذشته مطرح شد ما با استناد بر آمار و ارقامی که در ۵۰ سال گذشته حاکی از آن بود که در فصل بهار خوزستان بارندگی‌های خیلی خوبی را دارد در مقابل این طرح سازمان آب و برق مقاومت کردیم و هر‌گونه تصمیم‌گیری در این خصوص را به بعد از پایان این فصل موکول کردیم که در نهایت با توجه به بارندگی‌های اخیر توانستیم از ممنوعیت کشت کامل تابستانه جلوگیری کرده و به رقم کشت تابستانه ۱۷۰ هزار هکتاری در استان دست پیدا کنیم که البته این میزان به استثناء باغها، نیشکر و کشت یونجه مورد نیاز دام است.

وی ممنوعیت کشت برنج ناشی از شرایط خشکسالی دانست و یادآور شد: کشور طی سالهای اخیر به دلیل وجود محدودیت‌هایی در منابع آبی، مجبور به رفتن در مسیر اصلاح الگوی کشت از طریق کاشت محصولاتی است که علاوه بر دوره رشد کوتاه مدت با آب کم دارای گردش اقتصادی و مالی بیشتری هم باشند. لذا با توجه به اینکه کشت شلتوک به میزان قابل توجهی آب نیاز دارد هم‌اکنون یکسری اقدامات اصلاحی در کشت این محصول صورت گرفته است بطوریکه امسال کشت برنج در ۳۰ هزار هکتار به صورت خشک کاری انجام می‌شود.

چنگلوایی میزان اعتبارات اشتغالزایی استان خوزستان را از صندوق توسعه ملی ۳۳۸ میلیارد تومان عنوان کرد و تصریح کرد: سهم جهاد کشاورزی خوزستان از این تسهیلات کم بهره ۴۵ درصد یعنی در حدود ۱۵۱ میلیارد تومان بوده که با اتخاذ سهم بانکها تاکنون در حدود ۱۷۰ میلیارد تومان از آن تخصیص داده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خبر داد: ما تاکنون ۹۶۴ طرح اشتغالزا با اعتباری بالغ بر ۴۲۰ میلیارد تومان و میزان اشتغالزایی برای چهار هزار نفر را تصویب کرده‌ایم که این رقم در حقیقت ۵/۵ برابر سهمی است که برای جهاد کشاورزی خوزستان در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: البته در حال حاضر ۶۷ پروژه بخش خصوصی هم با اعتباری بالغ بر ۳۸۶ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای دو هزار نفر نیز در زمینه طرح‌های کشاورزی در استان اجرایی شده است.

چنگلوایی با بیان اینکه مجوز تامین آب فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری توسط وزارت نیرو ابلاغ شده است اظهار کرد: از حدود ۲۲۰ هزار هکتار فاز دوم این طرح ۱۸۰ هزار هکتار آن به زیر کشت رفته است و خوشبختانه علیرغم خشکسالی برای آبیاری فاز دوم هیچ مشکلی وجود ندارد چون این فاز عمدتا به صورت بهبود کشت بوده و همچنین علاوه براینکه از فاز اول دارای سهم آب است ۴۲ هزار هکتار آن نیز به صورت تحت فشار آبیاری می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ریزگردها و خشکسالی را از جمله بزرگترین مشکلات بخش کشاورزی استان دانست و بیان داشت: ریزگردها در حدود ۱۰ درصد در حوزه‌های مختلف بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرده است و خشکسالی نیز فقط در یک محصول فقط ۲۵۰ هزار تن زیان‌دهی یعنی نابودی کامل را در آن را بوجود آورده است.

وی در پایان با بیان اینکه استان خوزستان از نظر شدت خشکسالی در رتبه ششم کشور قرار دارد اظهار کرد: تمامی کشور به استثناء سه استان شمالی به نوعی امسال با مسئله خشکسالی دست به گریبان هستند و استان خوزستان نیز در این رابطه جایگاهی بین ششم تا هفتم کشور را دارد.