معاون اقتصادی استاندار خوزستان:

افزون بر ۱/۹ میلیارد دلار کالای غیر‌نفتی از خوزستان به کشور عراق صادر شده است

معاون اقتصادی استاندار خوزستان: در سال ۹۶ خوزستان بیش از ۱/۹ میلیارد دلار کالای غیر‌نفتی به کشور عراق صادر کرده است.

_احمدرضارستمی: به گزارش خورنا سیدعلی بحرینی مقدم ضمن اعلام این خبر گفت: استان خوزستان طی دو سال گذشته در زمینه صادرات غیر نفتی به کشورهای همجوار خود رشد قابل توجهی را داشته است.

معاون اقتصادی استاندار خوزستان با بیان اینکه استان خوزستان ایفا کننده نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور است اظهار کرد: استان خوزستان با احتساب درآمدهای نفتی دومین GDP و بدون درآمدهای نفتی چهارمین رتبه را در اقتصاد کشور دارد.

وی ابر‌چالش جدی کشور را که تمامی ارکان نظام را به خود مشغول کرده اشتغال دانست و افزود: از آنجایی که امسال بیش از ۱/۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای امر اشتغال فراگیر و روستایی اختصاص داده است، دولت باید یک میلیون و ۳۰۰ هزار فرصت شغلی را در کشور ایجاد کند.

بحرینی با بیان اینکه خوزستان با داشتن بیش از ۲/۲ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی ایران دارای بالاترین میزان تولیدات کشاورزی کشور است اظهار کرد: شهرستان‌های شوش، دزفول، شوشتر و اندیمشک در استان خوزستان قطب کشاورزی هستند.

وی اضافه کرد: البته خوزستان در دیگر زمینه‌هایی چون کلزا، ذرت و شکر نیز نقش محوری و استراتژیک را در کشور دارد.

معاون اقتصادی استاندار خوزستان در ادامه از راه‌اندازی گمرک دزفول خبر داد و افزود: هفته گذشته طرح صدور مجوز مرز هوایی دزفول را در شورای عالی امنیت ملی مطرح و امیدواریم بتوانیم محصولات کشاورزی را در کمترین زمان ممکن از این طریق به روسیه حمل کنیم. زیرا روسیه طی سنوات گذشته خریدار خیلی خوبی برای محصولات کشاورزی خوزستان بوده‌ است البته در حال حاضر این محصولات به صورت زمینی و در مدت زمانی طولانی که شش روز است به روسیه ارسال می‌شوند.

وی شمال استان خوزستان را دارای رتبه‌اول کشوری از لحاظ تولید گل‌رز دانست و عنوان داشت: از آنجایی‌که صادرات گل رز دارای پتانسیل بالایی از لحاظ ارز آوری برای کشور است لازم است که زیر‌ساخت لازم برای این کار در استان فراهم شود.

بحرینی در پایان گفت: لازمه توسعه اقتصادی یک کشور، آزاد بودن اقتصاد و تقویت توانمندی‌های صادراتی آن کشور است و لذا خوزستان با داشتن پتانسیل فراوان در زمینه‌هایی چون نفت، فولاد، سیمان، گاز، پتروشیمی، کشاورزی و غیره می‌تواند ضمن بهره‌گیری از این دو طرح به توسعه بالای اقتصادی نیز دست پیدا کند.