آیا استاندار خوزستان می‌تواند این بارانداز را “بارانداز” کند یا…

خورنا- احمدرضارستمی:  در نشست تبادلات مرزی استان که ابتدای این هفته در استانداری خوزستان برگزار شد پیگیری آخرین وضعیت طرح جمع‌آوری باسکولهای بدون مجوز در بارانداز چذابه و همچنین لزوم راه‌اندازی هرچه سریعتر بارانداز جدید این منطقه، یکی از موضوعاتی که پس از طرح مورد بحث و تبادل نظر اعضا واقع شد.

عبدالرضا سعیدی نیا فرماندار دشت آزادگان در ابتدای این بحث ضمن اشاره به مشکلات پیش روی اجرای این طرح گفت: نصب باسکولهای جدید در بارانداز چذابه باعث بیکاری و نارضایتی متولیان باسکولهای قدیمی شده است زیرا آنها انتظار داشتند که در این طرح حداقل باسکولهای آنها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

وی اضافه کرد: البته مشکل اصلی که در این مسیر وجود دارد مربوط به بارانداز شهرداری است که نه تنها زیر بار قیمت کارشناسی شده نمی‌روند بلکه می‌خواهند که مستقل نیز کار کنند لذا براین اساس باعث ایجاد یکسری مشکلاتی در این خصوص شده‌اند.

در ادامه استاندار خوزستان نیز ضمن تاکید بر رعایت حقوق مردم و ایستادگی هر چه بیشتر در مقابل هرگونه زیاده‌خواهی‌ها و تعرض‌ به منافع عمومی مردم اظهار کرد: لازم است که هر چه سریعتر مسئله بارانداز شهرداری به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد و از هرگونه هرج و مرج و تضییع حقوق بیت‌المال که متاسفانه طی این مدت بوجود آمده، جلوگیری شود.

وی از کُندی حرکت مسئولین در این زمینه انتقاد کرد و پرسید: چرا بعد از نزدیک به یکسالی که از تصویب طرح واگذاری بارانداز از شهرداری به دولت گذشته، ما همچنان باید شاهد باشیم که اقدامات مفیدی در این خصوص کمتر صورت پذیرفته است و آیا شما می‌دانید که چنین سهل‌انگاری‌هایی که بنا به هر دلایلی در این خصوص صورت می‌گیرد، علاوه بر تاثیرات منفی که بر چهره بیرونی دولت وارد ‌می‌کند دولت را نیز در مسئله دفاع از بیت‌المال و جلوگیری از تضییع حقوق مردم ضعیف نشان می‌دهد؟

شریعتی در ادامه یادآوری کرد: البته همانطور که استحضار دارید ما در ابتدای اجرای این طرح، یکسری پیشنهادات همکاری را نیز به این افراد ارائه کردیم و از آنان خواستیم که در این نظم و نسخ جدید، دولت را همیاری کنند ولی از آنجایی که آنها به جدیت ما در انجام این کار شک و شبهه داشتند و تصور می‌کردند که چون دولت، عُرضه انجام این کار را ندارد، پس از مدتی این طرح نیز به فراموشی سپرده می‌شود لذا براین اساس از هرگونه همکاری در اجرای این طرح خودداری کردند.

استاندار خوزستان خاطر نشان کرد: البته وقتی که با تاکید و جدیت ما استارت اولیه این کار زده شد، بلافاصله یکسری کارشکنی‌هایی هم در این جهت صورت گرفت تا به هر نحو ممکن این حرکت با شکست مواجه شود ولی بحمدالله انجام این کار که در واقع تضاد آشکاری با منافع عده‌ای دارد اکنون به مراحل پایانی خود در حال نزدیک شدن است.

وی تصریح کرد: لازم به تاکید است که در این طرح ساماندهی باید تمامی نیروهایی که قبلا در این باسکولها مشغول به کار بوده‌اند بلا استثناء مجددا بر روی باسکولهای جدید هم مشغول به کار شوند و همچنین تکلیف باسکولهای قدیمی نیز هر چه سریعتر مشخص شود و اگر مورد نیاز گمرک نمی‌باشند هر چه زودتر جمع‌آوری شوند.

شریعتی اصلی‌ترین عامل رکورد و بزرگترین مانع پیشرفت جامعه را وجود فساد‌های ریز و درشت در بدنه‌های اجرایی دانست و عنوان داشت: ما وظیفه داریم که ابتدا تمامی این فسادها را در هر گوشه‌ای از استان شناسایی کرده و سپس به مرور زمان و به صورت فرآیندی اصلاح کنیم زیرا با وجود این همه مفسده‌های ریز و درشت به واقع پیشرفت استان همواره امری محال می‌شود.

استاندار خوزستان ضمن اشاره به بارانداز شهرداری در مرز چذابه گفت: حدود اختیارات شهرداری‌ها فقط در محدوده شهری است و لذا خریداری زمین در خارج از محدوده شهری اولا از ابتدا کاری غیر قانونی بوده زیرا شهرداری است نه شهرستان داری و در ثانی شورای شهر این منطقه هم اگر بخواهد خارج از حدود اختیارات خود سد راهی در اجرای این طرح ساماندهی شود مطمئنا علیرغم تمام احترامی که به شخصه برای رأی مردم قائلم با آنها نیز برخورد قانونی می‌شود.

وی خطاب به مجریان طرح ساماندهی دستور داد: اکنون که زمین دیگری برای احداث بارانداز جدید در نظر گرفته شده و دیگر هیچ نیازی هم به زمین شهرداری وجود ندارد لذا از مسئولین و متولیان اجرای طرح میخواهم که با قدرت هر چه بیشتر کار برپایی بارانداز جدید را به سرانجام خود برسانند.

شریعتی در پایان بیان کرد: البته خواهشمندیم که به منظور ساماندهی هر چه بهتر مرز چذابه، دستگاه قضایی، مرزبانی، اداره اطلاعات و سایر دستگاههای ذی‌ربط نیز حمایت‌های لازم را مبذول داشته باشند تا این انحصار، رانت و مفاسدی که در اثر هرج و مرج این چنینی بوجود آمده بود هر چه سریعتر به نحو احسن در جهت احصاء حقوق مردم اصلاح شود.

لازم به ذکر است که در مرز چذابه علاوه بر یک پایانه مرزی که وجود دارد یک بارانداز مرزی نیز مستقر است که این “بار‌انداز” برخلاف پایانه مرزی چذابه که متولی آن اداره‌کل حمل و نقل پایانه‌های استان است، مدیریت آن برعهده شهرداری محل است.

اما طی چند سال اخیر بحث سلب مسئولیت شهرداری از مدیریت این بارانداز مرزی به دلایلی از جمله ضعف در مدیریت صحیح این بارانداز، همیشه به موضوعی مورد مناقشه مطرح بوده است بطوریکه براین اساس تاکنون استانداری خوزستان هم چندین مصوبه را دال بر واگذاری این بارانداز به اداره‌کل حمل و نقل پایانه‌های استان گذرانیده است ولی تا الان در اثر پافشاری شهرداری محل هیچکدام از این مصوبات نتوانسته‌اند رنگ اجرایی به خود بگیرند.

حال اکنون باید دید که آیا استاندار خوزستان خواهد توانست که با فرجامی دوباره این بارانداز را در ماهها آتی “بارانداز” کرده و بارانداز جدید چذابه را برپا کند؟ و یا باز برطبق روال چند سال اخیر بنا به دلایلی مبهم و نامعلوم، این مصوبه نیز به سرنوشت دیگر مصوبات گذشته، فتیله‌پیچ خواهد شد….الله اعلم