سامری نماینده خرمشهر در جلسه ی اختصاصی با خورنا مطرح کرد:

بیستم تیرماه، تیر خلاص به بی آبی خرمشهر

عباس مدحجی . خورنا : چند روزی ست که شوری آب شرب شهرستانهای خرمشهر و آبادان، مردم را کلافه و کشاورزی و دامداری را در روستاهای اطراف مختل کرده است. فضای مجازی و خبری مملو از پیامهای اعتراضی به این وضعیت و یا تحلیل و امارهای علمی و غیر علمی شده است و سوژه ی طنز و جدی برخی کاربران شده است . خورنا امروز ، برای بررسی هرچه بیشتر موضوع، جلسه ای اختصاصی با عبدالله سامری نماینده خرمشهر، غلامرضا پور جلالی رئیس آبفا و علی حزباوی مسول آبفای روستایی خرمشهر در محل دفتر این نماینده ترتیب داده است.

خورنا: مردم تا کی باید با شوری آب دست و پنجه نرم کنند و نتیجه ی طرح غدیر که سالهاست از کلنگ زنی و افتتاح آن گذشته چه شد؟ آیا در این خصوص پیگیری های لازم در گذشته صورت گرفته است؟

سامری: بنده از مدتها قبل در حال نامه نگاری و پیگیری های قانونی این مساله هستم و تعدادی از نامه های مبادله شده را میتوانید مشاهده کنید. انتظار میرود تا پایان خرداد ماه طرح غدیر به خرمشهر متصل میشود ولی تا آن موقع مهندس شمسایی قول داده است ۱۵هزار متر مکعب آب پشت سد را برای تامین آب خرمشهر آزاد کند.
طبق اظهارات مسولین طرح غدیر ، ۲۳۲هزار متر مکعب آب به شهرهای جنوبی پمپاژ میشود که به ترتیب ۷۰ هزار متر مکعب برای خرمشهر ، ۴۰هزار برای شادگان و ۹۰هزار متر آن به ابادان اختصاص دارد . جمع این حجم ۲۰۰ هزار متر مکعب میشود. بنده دنبال کشف ۳۲ هزار متر مکعب آب هستم که در میان آمارها گم شده است .

 

 

خورنا: این ۳۲ هزار متر مکعب مقدار کمی نیست و احتمالا از جایی دیگر سر در آورده است . شما برای کشف حقیقت این موضوع چه اقدامتی انجام داده اید؟؟ در صورت امکان همین الان بصورت تلفنی از مسولین امر پیگیری کنید.

سامری : این مقدار پِرتی نیست و طبق قانون، شرکتها و صنایع در مسیر نباید از آب غدیر اب استفاده کنند ، درحال که استفاده میکنند. طرح غدیر قرار است ۱۵۰هزار متر مکعب آب را وارد مدار خرمشهر کند. بنده جهت شفافیت موضوع همین الان بصورت تلفنی از آقای جانباز معاون وزیر نیرو استعلام میکنم. (سامری با جانباز معاون وزیر نیرو و مدیر عامل آبفای کشور در حضور خبرنگار خورنا و مسولین آبفا و آبفار خرمشهر تماس گرفته و ضمن توضیح وضعیت از وی پاسخ میخواهد) جانباز عنوان میکند: “آب غدیر حتما باید در اختیار آب شرب شهری باشد و صنایع حق استفاده از آن را ندارند . حتما در اولین فرصت با دستگاه فلومتر دبی و میزان آب را بررسی میکنیم و اطلاع خواهم داد. اگر چنین وضعیتی باشد برای ماهم قابل پذیرش نیست و قطعا پیگیری خواهد شد”

 

خورنا : فارغ از وضعیت آب غدیر ، برای فرسودگی و چالشهای شبکه آب خرمشهر چه تمهیدی اندیشیده اید؟؟ مطلع هستید که شبکه آب خرمشهر فرسوده است و مردم از این وضعیت ناراحت و متضرر هستند و میخواهند بدانند نماینده در این باره چه اقداماتی انجام داده است. فضای سیاسی شهر چه تاثیری بر این اقدامت داشته است؟

سامری: من نظرم این است که برای مسایل سیاسی بی ایمان نشویم و در در ماه مبارک نپذیریم برای مسائل سیاسی ، زحمتهای مسولین دیده نشود. من شاهد تلاشهای مسولین امر آب هستم .
از قبوض میتوان نوسعه شبکه را انجام داد. بنده با چشم خودم دیدم در روستاهای محرزی و معمره صنگور ، از اب اشتراک برای کشاورزی و دامداری استفاده میکنند . مشکل داشتن با نماینده را به چیزهای دیگر تعمیم ندهیم. خانواده ی خیلیها ک ادعای دلسوزی دارند در شهرهای دیگر زندگی میکنند. اجازه دهید بپرسم کسانی که ادعای دلسوزی دارند چرا در گذشته برای انشعاب تونل های آب از سرشاخه های کارون حرفی نمیزدند؟ من عضو بدنمو برای مردم از دست دادم و منتخب مردم برای حل مشکلاتشان هستم و قطعا بدانید آنها از من دلسوز تر نیستند.

 

خورنا: مردم تا کی باید این وضعیت را تحمل کنند و الان طرح غدیر در چه وضعیتی است ؟ ایا این وضعیت تحت تاثیر کانالهای انتقال آب سرچشمه های کارون است؟

سامری: خط دوم طرح غدیر که از سمت ملاشیه اهواز آمده است ، اکنون به فاصله ی بیست کیلومتری خرمشهر رسیده و پیش بینی میشود قرارگاه خاتم الانبیا با کار شبانه روزی تا تیرماه این طرح را به خرمشهر برساند. تا آن زمان سعی میکنیم با دیگر اقدامات وضعیت آب را بهبود بخشیم. سه یا چهار کانال در حال انشعاب گیری از کارون برای استانهای اصفهان و یزد میباشند که قطعا تاثیر بسزایی بر میزان و کیفیت آب مناطق پایین دست دارد

 

 

خورنا: شما بعنوان مسول آبفار (آبفای روستای) این وضعیت را پیش بینی نمیکردید؟ لازمه ی تکمیل طرح چه اعتبارتی است ؟؟

حزباوی : بله این وضعیت بطور کلی قابل پیش بینی بود و بنده از تیرماه ۹۴ نامه نگاری های لازم را در خصوص طرح غدیر انجام دادم. و حتی مسولین قبل از بنده هم پیگیر تعدیل این وضعیت بودند.
از روستای غرب کارون ۹ روستا هستند که شامل طرح غدیر یک شدند و اکنون مشکل آب استاندارد ندارند. نزدیکترین آنها روستای مشارع در فاصله ی ۲۵ کیلومتری است. ما برای تکمیل این طرح به پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

 

خورنا: الان از وضعیت کشاورزی و آب شرب روستاها و مردم چه اطلاعات و آماری دارید؟؟ پیامهایی زیادی از مردم مناطق روستایی مبنی بر افت شدید کیفیت آب به دست مارسیده. پاسخ شما چیست؟؟

حزباوی: روستاهای معمره صنگور، حفار شرقی، منیخ، شلحه و منیعات مشکل شوری و کیفیت پایین آب رادارند. بنده از روز شنبه برای اخذ مجوز انشعاب از کنار شهرک صنعتی برای حومه شرقی به سازمان اب و برق استان مراجعه خواهم کرد و امیدوارم بزودی با کسب مجوز و اتصال انشعاب ، این مشکل برطرف شود. هم اکنون هم با تانکر در حال ابرسانی به این مناطق هستیم.

 

خورنا: متوسط مصرف روزانه آب خرمشهر چقدر است و چقدر از این میزان مفید است ؟

پورجلالی : نیاز آب شرب خرمشهر الان در فصل گرم حدود ۸۴ هزار متر مکعب است و در پیک مصرف به ۹۰هزار متر مکعب میرسد که متاسفانه پنجاه درصد آن در شهر و روستا پِرت میشود. ‌در روستاها برای کشاورزی و دامداری و در سطح شهر برای انشعاب های غیر مجاز. حدود چهار هزار انشعاب غیر مجاز با تمرکز در مناطق صددستگاه و دُربند وجود دارد که در صورت اصلاح آنها مقدار بسیاری از این مشکل حل خواهد شد.

 

خورنا: شما بعنوان مسول آبفای شهری چه راه حلهای موقت یا دائم برای حل مشکل شوری و بی کیفیتی آب دارید ؟

پورجلالی: سال ۹۶ باید خشکسالی تمام میشد ‌که نشد و کاهش نزولات جوی ۶۰درصد از حجم آب پشت سدها را کم کرد. این علت اصلی این اتفاق است.  اولین راهکار این است که بر روی کانال ژیان و آبگیر مارِد، سد موقت خاکی بسته شود تا آب شور دریا وارد شیرین نشود و راهکار دوم تکمیل خط غدیر دو است که نیاز تصفیه خانه خرمشهر را پاسخگو خواهد بود.

 

خورنا: وضعیت کیفیت آب شهر را چگونه ارزیابی میکنید و این وضعیت تا کی ادامه خواهد داشت؟‌

پور جلالی:احتمالا تا سی ام خرداد اب شیرین خواهد امد. الان هم آب شهرستان کاملا استاندارد است و مشکل خاصی ندارد.

 

خورنا: این ادعای بزرگی است که کیفیت آب خرمشهر را استاندارد ارزیابی میکنید. آمار TDS و EC آب شهر اصلا با ادعای شما سنخیتی ندارد و قطعا اعتراض مردم بخاطر غیر بهداشتی و غیر استاندارد بودن آب است.

پور جلالی: معیار ما کیفیت آب تصفیه خانه است . خطهای فرسوده باعث افزایش املاح و رسوبات در آب منازل میشود. این رسوبات که حاصل مشکلات خطوط میباشد روی کیفیت آب تاثیر گذارند ولی بنده حاضرم آزمایش کیفیت آب را در حضور شما در تصفیه خانه انجام دهم و کیفیتش را اثبات کنم .

 

 

طبق آنچه از نظر رفت ، وضعیت کنونی آب شرب تا یک ماه دیگر ادامه خواهد داشت و در پایان باید یادآور شد که ملاک مردم برای قضاوت کیفیت آب ، آن آبی است که از شیر منزل دریافت میکنند . آنچه خواندید نتیجه ی جلسه ی اختصاصی خبری خورنا درباره شرایط فورس ماژوری کیفیت آب مصرفی خرمشهر با مسولین امر بود. خورنا ضمن انتشار شفاف اظهارات مسولین ، مانند همیشه قضاوت را به عهده ی مخاطب میگذارد.