بندر امام خمینی(ره) در صدر ترانزیت خروجی فرآورده های نفتی کشور

خورنا|باقر گل فر:مجتمع بندری امام خمینی(ره) با تخلیه و بارگیری بیش از ۷ میلیون تن انواع کالا طی دو ماهه نخست سال جاری به رشد ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دست یافت.

بنابه گزارش خبرنگار خورنا به نقل از روابط عمومی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به تخلیه و بارگیری بیش از ۷ میلیون و ۶۸۲ هزار تن انواع کالاهای نفتی و غیر نفتی طی فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری در این مجتمع بزرگ بندری، میزان تخلیه و بارگیری انواع کالای غیرنفتی را بالغ بر ۴ میلیون و ۶۴۹ هزار تن عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۰ درصد رشد را نشان می دهد.

دریس، همچنین میزان تخلیه و بارگیری کالای نفتی طی این بازه زمانی را  ۳ میلیون و  ۳۳هزار تن عنوان نمود که از رشد ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه برخوردار بوده است. 

تداوم جایگاه برتر بندرامام خمینی(ره) در  ترانزیت

مدیرمنطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) با اشاره به جایگاه برتر این مجتمع بزرگ بندری در ترانزیت فرآورده های نفتی درسطح کشور، بیان داشت: با ترانزیت بیش از ۳۷۹هزار تن انواع فرآورده های نفتی از مرز دریایی این مجتمع بندری، میزان ترانزیت این محمولات به رشد ۴۶ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رسیده است که این موضوع علاوه بر اینکه نشان از برخورداری بندرامام خمینی(ره) از زیرساخت ها و تجهیزات پیشرفته در پایانه های نفتی این مجتمع بندری برای پذیرش محموله های ترانزیتی فرآورده های نفتی از کشور همسایه داشته، از تدوام جایگاه برتر این مجتمع بزرگ بندری در زمینه ترانزیت حکایت دارد.

شکوفایی سهم حمل و نقل ریلی  

دریس با اشاره به اهتمام  وافر مدیران سازمان بنادر و دریانوردی و راه آهن جمهوری اسلامی برای افزایش سهم حمل و نقل ریلی در بنادر، از رشد ۱۴ درصدی تناژ حمل با واگن  به میزان  ۵۵۵ هزار و ۱۱۵ تن در این مجتمع بزرگ بندری خبر داد.

رشد چشمگیر  کابوتاژ نفتی و غیرنفتی

وی در ادامه با اشاره به رشد صد در صدی کابوتاژ غیرنفتی  طی دو ماهه نخست سال جاری  به میزان بیش از ۱۹۹ هزار تن، از رشد ۲۱ درصدی کاپوتاژ نفتی طی مدت مذکور  به میزان ۳۳۳ هزار  و ۷۸۴ تن خبر داد.

یادآور می شود بندر امام خمینی(ره) با ظرفیت سالانه ۵۵ میلیون و با وسعت معادل بر ۱۰۴۴ هکتار  در شمال غرب خلیج فارس واقع شده و از مزیت کوتاهی فاصله با پایتخت و شهرهای بزرگ کشور در نیمه غربی کشور برخوردار است.