گامی بلند در جهت سیستم یکپارچه شهری و ایجاد شهر الکترونیک در شهرداری بهبهان

خورنا| پدرام کسائی:

هدایت الله چمن رو، مهندس ناظر سیستم GIS شهرداری بهبهان در گفتگو با خورنا:

در صورت تامین امکانات و نیروی انسانی، ظرف یکسال و نیم آینده اسناد کل املاک و مستغلات شهر بهبهان در سیستم GIS شهرداری ثبت خواهد شد.

اواسط سال ۱۳۹۴ زمزمه های شروع طرحی با الهام از شهرداری های بزرگ توسط یکی از دانشگاه های بزرگ استان در بهبهان بر سر زبان ها افتاد که سرو صدای بسیار و واکنشهای متفاوتی در بین شهروندان در پی داشت.

این پروژه  با هدف ایجاد شهر الکترونیک و رضایت بیشتر شهروندان، کاهش معطلی و مراجعات به شهرداری، کمک به معضلاتی همچون ترافیک شهری و آلودگی های زیست محیطی و موارد دیگر برنامه ریزی شد.

هدایت الله چمن رو ناظر پروژه GIS در این باره به خبرنگار خورنا در بهبهان گفت: این پروژه با اعتبار سه میلیارد تومان بدون هیچ گونه پیش پرداختی به پیمانکار طرف قرارداد ابلاغ وبه صراحت اعلام شده بود که پیمانکار باید توانایی مالی لازم رو  تا اتمام پروژه که حصول درآمد از صدور فیش نوسازی است  داشته باشد، که متاسفانه پیمانکار توانایی انجام این کار را تا دوره اعتبار قرارداد نداشت و کار رها شد .

هدف از سپردن چنین پروژه بزرگی به دانشگاه این بود که جمعی از متخصصین آشنا به کار، پروژه را طبق مفاد قرارداد با توجه به برنامه زمان بندی انجام دهند، که متاسفانه این مهم صورت نگرفت .

علی رغم هیاهوهای بسیار تبلیغاتی و قرار داد با مبلغ حدود سه میلیارد تومان، بنا به دلایل نامعلوم پروژه در نیمه راه متوقف و هیچ ثمری عاید شهرداری بهبهان نشد.

مهندس ناظر پروژه در ادامه بیان داشت: پیمانکار پروژه مدعی است که تعداد قابل توجهی از پرونده ها غربالگری ، اسکن و همچنین نقشه هائی از ممیزی شهری در این پروژه تهیه شده است که علیرغم مکاتبات بسیار شهرداری مبنی بر تحویل آنها هنوز پیمانکار اینکار را انجام نداده است.

هدایت الله چمن رو در پاسخ به سوال خبرنگار خورنا مبنی بر وضعیت فعلی پروژه GIS گفت: با همت و تلاش جوانان خوب مجموعه شهرداری و حمایت و پشتیبانی مجموعه شورای شهر و شهردار محترم پس از ترک پروژه توسط پیمانکار قبل توانستیم کار را بدست گرفته و با تجهیز دفتر پروژه به سیستم های سخت افزاری و نرم افزارهای تجهیز بایگانی اسناد به سیستم جدید بایگانی وآموزش پرسنل توانستیم در مدت طی شده تا کنون، بخش قابل توجهی از کار را به سرانجام برسانیم.

چمن رو در تشریح اهداف این طرح اظهار داشت: ایجاد شهر الکترونیک با سه طرح: ممیزی کلیه املاک و مستغلات شهر بهبهان بر اساس وضع موجود، تبدیل سیستم سنتی به سیستم تمام الکترونیک و مکانیزه و تولید نقشه وضع موجود شهر بهبهان مبتنی بر داده های GIS سه هدف تعریف شده در این پروژه از ابتدا بوده است که تا کنون دو هدف آن را توانسته ایم اجرائی کنیم.

چمن رو روند اجرای پروژه را به شرح زیر تشریح نمود: در اجرای این پروژه ۱۸ نفر فعالیت می کنند که از این تعداد سه نفر در بخش بایگانی سنتی شهرداری وظیفه چک کردن پرونده ها و غربالگری اولیه را بر عهده دارند.

این افراد اوراق موجود در پرونده های کاغذی را بررسی و طبق آموزش های داده شده براساس چک لیست ابلاغی تنظیم کرده و پس از ثبت سیستم به دفتر پروژه که در پشت ساختمان آتش نشانی مرکزی قرار دارد ارجاع می دهند.

در مرحله دوم پرونده دریافتی طبق سیستم چک مجدد شده و توسط ۶ نیروی آموزش دیده غربالگر در واحد چک و اوراق پرونده بررسی و تنظیم می شود که در هر محله اقدامات صورت گرفته توسط کارگران در چک لیست ثبت و مهر و امضا می گردد.

مرحله سوم کار اسکن مدارک و نوشتن خلاصه پرونده است که این مرحله توسط ۴ نفر نیروی آموزش دیده بر اساس نرم افزار بسیار خوب تهیه شده صورت می گیرد.

کلیه مراحل صورت گرفته در فرایند فوق مرتبا توسط مسئولین واحدها ارزیابی و چک شده و اقدامات با نهایت دقت و حوصله انجام می گیرد که ضریب خطا را به حداقل می رساند.

پرونده های کاغذی پس از فرایند فوق در بایگانی جدید سیستمی و مکانیزه بر اساس شماره سریال جدید ثبت می شوند که با ۴ روش در نرم افزار قابل بازیابی در کسری از ثانیه می گردد و اوراق و پرونده های کاغذی نیز که تا کنون در بایگانی فرسوده و نامنظم بودند، پس از اتمام مراحل ثبت در سیستم، در بایگانی مدرن با امنیت بالا و دسته بندی بسیار مدرن با سهولت دستیابی و دسترسی سریع نگهداری خواهد شد.

چمن رو در ادامه افزود: از زمان شروع بکار مجدد توسط تیم فعلی توانسته ایم املاک و مستغلات ۱۸ پلاک اصلی شهر بهبهان در مناطق کوی سلحشوران، کوی فرهنگیان، منطقه میدان شهید محسنی و بخشی از منازل منطقه بشیر نذیر را ثبت و نهائی کنیم که در حال حاضر دستیابی به پرونده های این املاک در سیستم شهرداری در واحدهای دسترسی داده شده مثل شهردار، معاونتهای مالی، فنی، درآمد، املاک، حقوقی و … قابل رویت است و نیاز این واحدها به پرونده کاغذی مرتفع شده است‌.

وی در همین رابطه از شهروندان و مالکین مناطق یاد شده فوق خواست که با مراجعه به واحد GIS شهرداری واقع در پشت آتش نشانی مرکزی ( روبروی شهرداری) نسبت به دریافت کارت شناسایی صادر شده ملک خود که در اتمام پروژه GIS صادر شده و به منزله شناسنامه ملک می باشد اقدام کنند، تا در مراجعات به شهرداری در سریعترین زمان ممکن پرونده آنها قابل دستیابی و فرایند کاری مورد درخواست آنها  تسریع شود.

چمن رو در پایان از شهروندان عزیز درخواست کرد چنانچه پرونده ای از املاک و مستغلات خود را در اختیار دارند، جهت ثبت در سیستم GIS به شهرداری تحویل نمایند.