استاندار خوزستان خبر داد:

اختصاص بورس تحصیلی به ۱۰۰۰ دانش آموز نخبه خوزستانی/ طرح آموزش از راه دور دختران مناطق روستایی خوزستان امسال کلید می‌خورد

استاندار خوزستان از اختصاص بورس تحصیلی به ۱۰۰۰ دانش آموز نخبه استان که تمکن مالی ادامه تحصیل را ندارند خبر داد و تصریح کرد: این طرح که با همکاری بنیاد نخبگان استان اجرایی می‌شود طی آن به ازای هر سال تحصیلی یک میلیون تومان به هر دانش آموز کمک مالی می‌شود.

_خورنا- احمدرضارستمی: در جلسه شورای نخبگان استان خوزستان غلامرضاشریعتی گفت: لازم است که بنیاد نخبگان استان راهبرد یکساله خود را تدوین و هر چه سرعتر ارائه دهد و همچنین اعضای شورای نخبگان نیز باید در این راستا نقطه نظرات خود را ارائه دهند تا در نهایت بتوانیم برنامه‌ای جامع و مدون را در این زمینه داشته باشیم.

استاندار خوزستان اضافه کرد: البته لازم است که کارگروه‌های تخصصی بنیاد هم فعالتر شده تا نظام تصمیم سازی در مورد طرحها از آنجا آغاز و سپس به شورای اصلی تسری یابد و مورد نقد و بررسی قرار گیرد تا در صورت امکان تایید یا رد و یا حتی‌الامکان مورد چکش کاری قرار گیرند.

وی یادآوری کرد: بنیاد نخبگان لازم است که مباحث استانی چون مسائل اقلیمی و آسیب‌های اجتماعی را نیز در قالب پکیجهای استانی به پکیجهای کشوری اضافه و سپس ارائه دهد.

شریعتی خاطر نشان کرد: بنیاد نخبگان همچنین باید در بحث گسترش مباحث پژوهشی در مسائل علمی و تحقیقی استان نیز ورود کرده و اموری چون پژوهش‌های مراکز علمی، گسترش کسب و کارهای الکترونیک، ارتباط مستمر با مراکز شتاب‌دهنده و نیز نحوه تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان را به طور اساسی مورد توجه قرار دهد.

استاندار خوزستان خاطر نشان کرد: باید به صورت علمی و جامع آسیب‌شناسی علت مهاجرت نخبگان از استان توسط بنیاد نخبگان بررسی شود زیرا مسائل اقلیمی شاید یکی از علتهایی باشد که در این خصوص وجود دارد لذا باید برنامه‌ریزی‌های جلوگیری از این مهاجرتها اکنون به صورت جد در دستور کار اصلی بنیاد نخبگان استان قرار بگیرد.

وی توزیع ثروت را در خوزستان نامتناسب دانست و توضیح داد: درآمد سرانه کشور ۱۶ میلیون تومان بوده درصورتی که این مبلغ برای خوزستان به مراتب بالاتر و در حدود ۲۳ میلیون تومان است ولی علیرغم این بالابودن باز مشاهده می‌شود که بیشترین افراد زیر پوشش بهزیستی در استان خوزستان قرار دارند.

شریعتی ادامه داد: لذا به منظور یافتن راهکاری مناسب و علمی برای رسیدن به عدالت بیشتر و توزیع متناسب ثروت در استان لازم است که بنیاد نخبگان هم در این خصوص همکاریهای لازم را داشته باشد.

استاندار خوزستان در ادامه بر لزوم همکاری مستمر و تنگاتنگ بین بنیاد نخبگان و آموزش و پرورش تاکید کرد و عنوان داشت: ما با حمایت آموزش و پرورش توانستیم طی این مدت علاوه بر ارتقا پیش دبستانی در استان و رساندن آن از جایگاه هیجدهمی کشور به رتبه اول، ۱۱۰۰ دانش آموز بازمانده از تحصیل را نیز شناسایی و به کلارس درس بازگرداندیم و شرایط حداقلی تامین آموزشی آنها را نیز فراهم کردیم.

وی از اختصاص بورس تحصیلی به ۱۰۰۰ دانش آموز نخبه استان که تمکن مالی ادامه تحصیل را ندارند خبر داد و تصریح کرد: این طرح که با همکاری بنیاد نخبگان استان اجرایی می‌شود طی آن به ازای هر سال تحصیلی یک میلیون تومان به هر دانش آموز کمک مالی می‌شود البته دامنه این طرح محدود به کمکهای دولتی نیست بلکه شرایط برای همکاری دیگر بخشهای خصوصی و عمومی هم در آن مهیا شده است.

شریعتی عنوان کرد: امسال با همکاری امور اجتماعی استانداری و آموزش و پرورش استان و به منظور آموزش از راه دور دانش آموزان دختر مناطقی که به دلیل بعد مسافت و مسائل فرهنگی امکان ادامه تحصیل بعد از دبستان را ندارند طرحی تهیه شده که در آن از طریق اینترنت و یک دستگاه تبلت به این دانش آموزان آموزشهای درسی ارائه می‌شود که انتظار است در این رابطه شورای نخبگان کمکهای فکری و ایده‌ای خود را برای پخته شدن هر چه بیشتر این طرح ارائه دهند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه طرح آموزش از راه دور دانش‌آموزان در کشورهای چین و هندوستان با موفقیت اجرا شده است اظهار کرد: کارشناسانی از استان به منظور مشاهده کم و کیف اجرای کار از نزدیک هم به این کشورها فرستاده می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: انتظار است که بنیاد نخبگان محلی برای جمع شدن تمامی نخبگان جوان استان باشد تا در این محل نقطه نظرات کارشناسی و ایده‌هایی که دارند اعلام نمایند.