دادگاه مطبوعات بدون هیئت منصفه رسمیت ندارد

خورنا: عضو هیئت نظارت بر مطبوعات گفت: هیئت منصفه یک رکن دادگاه مطبوعات است و این دادگاه بدون هیئت منصفه رسمیت ندارد.

ناصر سراج عضو هیئت نظارت بر مطبوعات صبح امروز با حضور در غرفه خبرگزاری فارس، در نمایشگاه مطبوعات اظهار داشت: طبق ماده ۳۶ قانون مطبوعات قبلا وزیر ارشاد ۷ نفر اعضای هیئت منصفه را دعوت و هیئت را تشکیل می‌داد اما الان دعوت به عهده رئیس قوه قضاییه یانماینده وی سپرده شده است. این اختیار از وزارت ارشاد گرفته شده و بر عهده قوه قضاییه سپرده شد.

وی ادامه داد: در کشور الان ۴۴۱ نفر اعضای هیئت منصفه را تعیین کردیم که مشغول انجام وظیفه هستند در تهران ۲۱ نفر و در استان‌ها ۱۴ نفر عضو هیئت‌های منصفه هستند.

سراج گفت:‌ این هیئت‌ها هر ۲ سال یکبار و در مهرماه تعیین می‌شوند و آمار ۲ ساله هیئت‌های منصفه که گرفتیم بیش از ۳۰ استان کشور خوشبختانه در این ۲ سال حتی یک پرونده مطبوعاتی هم نداشتند.

عضو هیئت نظارت بر مطبوعات گفت:‌اما طبق قانون و دستور رئیس قوه قضاییه باید برای هر استان هیئت منصفه تعیین می‌کردیم که اگر یک پرونده مطبوعاتی هم تشکیل شد بدون هیئت منصفه نماند.

وی گفت: محاکم کیفری استان صلاحیت رسیدگی به پرونده‌های مطبوعاتی را دارند و از ۳ قاضی عالیرتبه تشکیل می‌شوند اگر اعضای هیئت منصفه مطبوعات در دادگاه مطبوعات نباشند اصلا دادگاه مطبوعات رسمیت ندارد هیئت منصفه یک رکن دادگاه مطبوعات است.

سراج ادامه داد: این موضوع تاکید رئیس قوه قضاییه بوده که حتما هیئت منصفه حتی در استان‌هایی که مطمئن هستید پرونده تشکیل نمی‌شود مستقر شود.

عضو هیئت نظارت بر مطبوعات در باره آخرین وضعیت روزنامه توقیف شده «شرق»‌اظهار داشت: این روزنامه توقیف شد و هیئت نظارت موظف است ظرف مدت یک هفته پرونده به دادسرا بفرستد که در حال حاضر این پرونده در دادسرا است و انشاءالله دادسرا به موقع بررسی و تصمیم‌گیری خواهد کرد.