نَفَس خوزستان در قفس بی تدبیری

بار دیگر زنگ خطری در خوزستان به صدا درآمد اما هیچ سخنی از مسئولین در این مورد شنیده نشد و هیچ کس اندک اعتنایی نکرد. وای بر احوال مردم نجیب خوزستان که این روزها راه نَفَسشان را نه تنها ریزگردها بلکه بی تدبیری ها چنان مسدود ساخته که دیگر همه ناامید از رفع انسداد به کنجی خزیده اند والبته که باید آرام و بیصدا گریه کنند و دم برنیاورند تا مبادا خواب مسئولین سیاست زده! از واقعیت ها آشفته شود. دردناک است وقتی در اخبار اردیبهشت ماه ۹۷ می خوانیم که “شیوع آسم در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام و کرمانشاه که در معرض ریزگردها و آلاینده ها هستند، بیشتر از سایر استان ها است.”
و خیلی تکان دهنده و شوک آور است وقتی بر طبق گزارشات اعلام می شود: “متوسط شیوع آسم در بزرگسالان ایرانی ۹ درصد است و بیشترین میزان شیوع آسم در بین بزرگسالان در استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان مشاهده می شود که بالاتر از ۱۵درصد است.”
بیم آن دارم که مسئولین استانی و متولیان حوزه سلامت خوزستان در برخورد با این گزارشات مانند مواجهه با آمار فزاینده سرطان در خوزستان این بار هم در برخورد با آمار ابتلا به آسم در خوزستان رودر رو به رسانه ها و مردم “زل بزنند” با رد آمار موثق اعلام کنند آمار ابتلا به آسم همانند سرطان در خوزستان کمتر از میانگین کشوری است!
باید نیک دانست که آسم میزان ابتلا به سرطان ریه را فزون تر می کند اگر چه رابطه علت و معلولی در این خصوص هنوز به اثبات نرسیده است؛اما شوربختانه نتایج پژوهش هایی چنین یافته هایی را تایید می کند.
پس ناگفته پیداست که چوب بی تدبیری های برخی مسئولین کشوری و استانی و برخی متولیان حوزه سلامت نه تنها بر نسل های حاضر در خوزستان بلکه بر پیکر نسل های بعد هم بی رحمانه فرود خواهد آمد.
آقایان!خوزستان و خوزستانیان را دریابیم دشنه ایی بر پیکر بی جان و بی رمق خوزستان عزیز در حال فرو رفتن است بیاییم این استان ثروتمند با مردمانی فقیر و بیمار!! را بیشتر درک کنیم،مسئولین به هوش باشید این خوزستان عزیز حال خوشی ندارد به فریادش برسید که در حال احتضار است،
ای پزشکانی! که در مدیریت های خرد و کلان استان موثر هستید!! به درمان ریشه ای این دردها بکوشید نه اینکه خدایی ناکرده شائبه ای فراگیر شد که فلان پزشک مسئول با درمان علامتی و موقتی مشکلات استان به حفظ صندلی و پست خود بیشتر از حال و روز خوزستانیان می اندیشد!

غلامعباس دیناروند؛مدرس و محقق حوزه سلامت

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *