در گردهمائی بزرگ شوراهای اسلامی شهر و روستا استان :

مدیرکل امور شوراهای شهر و روستای وزارت کشور: بیشترین تعداد کارمندان زیر دیپلم در شهرداریها قرار دارند

مدیرکل دفتر امور شوراهای شهر و روستای وزارت کشور: در حال حاضر شهرداری‌ها تنها ارگانی هستند که بیشترین تعداد کارمندان زیر دیپلم را در بین دستگاههای و نهادهای اجرایی دارند زیرا نیروهای تحمیلی بسیاری در این ارگان از طریق فرمانداری‌، بخشداری‌ و شوراهای شهر براساس روابط فامیلی وارد می‌شوند.

_خورنا-احمدرضارستمی: در گردهمائی بزرگ شوراهای اسلامی شهر و روستا استان که به مناسبت سالروز تآسیس شوراها در سالن جلسات شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد بهزاد افشار گفت: اکنون بیست سال از تاریخ تشکیل شوراها گذشته لازم است که به طور دقیق وضعیت گذشته و آینده کاری این شوراها مورد بررسی واقع شود.

مدیرکل دفتر امور شوراهای شهر و روستای وزارت کشور در مورد اهداف اصلی تشکیل شوراها اظهار کرد: تمرکز زدایی، پیشگیری از تبعیض و بی عدالتی و همچنین مشارکتهای سیاسی و اجتماعی و غیره از جمله اهدافی اصلی تشکیل شوراها به حساب می‌آیند که لازم است در حال حاضر که انتقاداتی به بدنه اجرایی و انتخابی کشور وارد است ما به دنبال راهکارهای دقیق و اساسی در خصوص رفع این اشکالات باشیم.

وی یکی از محسنات اصلی تشکیل شوراها را تسهیل در روند اجرای امور دانست و یادآوری کرد: قبلا که بحث شوراها وجود نداشت وظایف شوراها با قائم مقامی وزارت کشور با سختی بسیار به انجام می‌رسید ولی اکنون مشاهده می‌کنیم که با تشکیل شوراها، مشکلات و مسائل جامعه به صورت لوایحی در جلسه شورا مطرح و پس از تصویب بلافاصله در جامعه شکل اجرایی به خود می‌گیرند.

افشار گفت: یکی از مشکلات همیشگی پیش روی شهرداری‌ها بحث درآمدها ناپایداری است که شهرداریها اساس کاری خود را بر آن استوار کرده‌اند، درآمدهای اخذ شده در حوزه عوارض ساخت مسکن که قبلا توسط شهرداری‌ها بدست می‌آمد از جمله این درآمدهای ناپایدار است.

مدیرکل دفتر امور شوراهای شهر و روستای وزارت کشور ضمن بیان این مطلب که شهرداریها امروزه با حجم زیادی از نیروی استخدام شده در مجموعه خود مواجه هستند عنوان کرد: شهرداری‌ها امروز بیش از سه برابر ظرفیت خود دارای نیروی استخدامی هستند که مجبورند برای این نیروها از درآمدهای ناپایدار خود، حقوق و مزایا تعیین کنند و لذا این مساله باعث شده است که امروزه یک شهردار توانایی پرداخت حقوق پرسنل خود را افتخار دانسته و آن را مصداقی بر درست انجام دادن کار خود بداند یعنی در این شرایط کار عمرانی هیچ است.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین مشکل شوراها در عرصه مدیریت شهری بی‌ثباتی مدیران شهری و عزل و نصب‌های مکرر شهرداران است یعنی شوراها به محض اینکه احساس میکنند کارهای آنها به خوبی انجام نمی‌شود سریعا یه فکر تعویض شهردارها می‌افتند در صورتی که با مدیریت صحیح بودجه‌‌ای می‌توانند بر بسیاری از مشکلات فائق آیند.

افشار اختلافات بین اعضای شورای شهر را از دیگر مشکلات موجود در بحث شوراها دانست و افزود: تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که شوراهایی که از همان ابتدای تشکیل دارای یکسری اختلافاتی در زمینه انتخاب شهردار و اعضای هیأت مدیره هستند مرتباً مجبورند که برای حل این مشکلات از حاکمیت دعوت به دخالت در امور کنند.

مدیرکل دفتر امور شوراهای شهر و روستای وزارت کشور خاطر نشان کرد: لذا بر طبق همین تحقیقات در مناطقی که مسائل و منازعات اجتماعی هنوز حل نشده است شوراهای آن مناطق موفقیت کمتری خواهند داشت زیرا لازمه موفقیت یک شورا کاهش اختلافات قومی و زبانی و کاهش منازعات اجتماعی است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر شهرداری‌ها تنها ارگانی هستند که بیشترین تعداد کارمند زیر دیپلم را در بین دستگاههای و نهادهای اجرایی دارند زیرا نیروهای تحمیلی بسیاری براساس روابط فامیلی در این ارگان از راههای فرمانداری‌، بخشداری‌ و شوراهای شهر وارد شهرداری‌ها می‌شوند.

افشار ضمن اشاره به لایحه مدیریت جامع شهری گفت: اگر چه این لایحه توسط دولت و مجلس نوشته شده است ولی این مسئله دلیلی بر آن نمی‌شود که وزارت کشور لایحه مذکور را برای تایید به مجلس ارائه کند چون این لایحه در چنگال دستگاههای مختلف گیر کرده است و باید همه با هم نسبت به رهاسازی آن اقدام کنیم تا بتواند این لایحه را به نتیجه لازم برسانیم.

مدیرکل دفتر امور شوراهای شهر و روستای وزارت کشور در پایان گفت: خوشبختانه از آنجایی که بخشی از درآمدهای دهیاریهای کشور از شهرهای بزرگ تأمین می‌شود امسال وضعیت دهیاریها از سالهای قبل بهتر شده است که امیدواریم این اعتبارات درست و بجا مصرف شوند.