در گردهمائی بزرگ شوراهای اسلامی شهر و روستا استان؛

معاون عمرانی استاندار خوزستان: سهم زنان خوزستانی در شورای شهر پنجم زیر چهار درصد است

معاون عمرانی استاندار خوزستان با بیان اینکه تعداد اعضای شوراهای شهری استان در دوره پنجم نسبت به دوره چهارم از ۴۹۴ نفر به ۴۲۲ نفر کاهش یافته تصریح کرد: در چهارمین دوره انتخابات شورای شهر استان تعداد بانوان منتخب ۴۶ نفر ( ۹/۳۱ درصد) و در دوره پنجم ۱۶ نفر (۳/۷۹ درصد) و همچنین تعداد منتخبین مرد در دوره چهارم ۴۴۸ نفر( ۹۰/۶۹درصد ) و دوره پنجم نیز ۴۰۶ نفر (۹۶/۲۱ درصد) بوده است.

_خورنا- احمدرضارستمی: در گردهمائی بزرگ شوراهای اسلامی شهر و روستا استان که به مناسبت سالروز تآسیس شوراها و با حضور مدیرکل دفتر امور شوراهای شهر و روستای وزارت کشور امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت‌ماه ۹۷ در سالن جلسات شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد فرامند هاشمی‌زاده گفت: قانون شوراها در واقع یکی از اصول بسیار مترقی قانون اساسی در تبلور میزان مشارکت اقشار اجتماع در امور مملکتی و مردم است.

معاون عمرانی استاندار خوزستان ادامه داد: اصلی‌ترین نشانه وجودی شوراها، در سپردن کارهای مردم به خود مردم تبلور می‌یابد تبلوری که خوشبختانه سال به سال شاهد ارتقا و پیشرفت آن از نظر میزان سواد علمی و کارها هستیم والبته امیدواریم که این رشد و پیشرفت همچنان در دوره‌های آتی نیز ادامه یابد.

وی تعداد شهرهای خوزستان را ۷۶ شهر و اعضای منتخب شوراهای شهر استان را نیز ۴۲۲ نفر عنوان کرد و توضیح داد: تعداد ثبت‌نام اولیه‌ای که در انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر استان صورت گرفته است در حدود چهار هزار و ۵۵ نفر بوده که از این تعداد سه هزار و ۸۱۸ نفر یعنی ۹۴/۱۶ درصد مورد تائید صلاحیت واقع شدند.

هاشمی‌زاده ادامه داد: از کل افرادی که برای پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر استان مورد تأیید صلاحیت واقع شدند نهایتا چیزی در حدود سه هزار و ۲۴۱ نفر اقدام به شرکت در انتخابات کردند.

معاون استاندار خوزستان اظهار داشت: در این دوره نسبت افراد شرکت کننده به کل ثبت‌نامی‌ها در حدود ۷۹/۹۳ درصد و نیز میزان درصد افراد شرکت کننده به کل تایید صلاحیت شده‌ها هم ۸۴/۸۹ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه اعضای شوراهای شهر استان در دوره پنجم نسبت به دوره چهارم از ۴۹۴ نفر به ۴۲۲ نفر کاهش یافته تصریح کرد: در چهارمین دوره انتخابات شورای شهر استان تعداد بانوان منتخب ۴۶ نفر ( ۹/۳۱ درصد) و در دوره پنجم ۱۶ نفر (۳/۷۹ درصد) و همچنین تعداد منتخبین مرد در دوره چهارم ۴۴۸ نفر( ۹۰/۶۹درصد ) و دوره پنجم نیز ۴۰۶ نفر (۹۶/۲۱ درصد) بوده است.

معاون استاندار خوزستان گفت: از ۴۲۲ نفری که در کل استان انتخاب شده‌اند در حدود ۱۶ نفر زن و ۴۰۶ نفر مرد است و نیز از ۱۷۵ نفری که در مراکز استانها انتخاب شده‌اند ۱۱ نفر زن و نیز در حدود ۱۶۴ نفر مرد بوده است.

وی در مورد سطح تحصیلات منتخبین دوره‌های چهارم و پنجم شوراهای شهر استان گفت: در دوره چهارم تعداد افراد زیر دیپلم ۲۵ نفر و دوره پنجم ۱۶ نفر، دیپلم دوره چهارم ۳۷ نفر و دوره پنجم ۱۹ نفر، فوق دیپلم دوره چهارم ۷۱ و دوره پنجم ۶۱ نفر، کارشناسی دوره چهارم ۲۸۳ نفر و دوره پنجم ۲۳۰ نفر، کارشناسی ارشد دوره چهارم ۶۹ و دوره پنجم ۸۸ نفر، دکترا دوره چهارم پنج نفر و دوره پنجم چهار نفر و از لحاظ حوزوی بدون هیچ تغییری در هر دو دوره تعداد منتخبین چهار نفر بوده است.

هاشمی زاده همچنین در مورد وضعیت سنی منتخبین دوره‌های چهارم و پنجم شوراهای اسلامی استان اظهار کرد: تعداد افراد بین ۲۵ تا ۳۰ سال برای دوره چهارم ۱۳ نفر و برای دوره پنجم ۲۰ نفر، ۳۱ تا ۴۰ ساله دوره چهارم ۱۸۱ نفر و دوره پنجم ۱۷۰ نفر، ۴۱ تا ۵۰ سال دوره چهارم ۸۴ نفر و دوره پنجم ۱۴۸ نفر، ۵۱ تا ۶۰ ساله دوره چهارم ۹۴ نفر و دوره پنجم ۶۵ نفر و تعداد منتخبین ۶۱ سال به بالا نیز برای دوره چهارم ۲۲ نفر و دوره پنجم هم ۱۹ نفر بوده است.

معاون استاندار خوزستان عنوان کرد: در دوره پنجم هفت نفر استاد دانشگاه، ۳۸ نفر بازنشسته، دو نفر روحانی، فرهنگی ۹۸ نفر، کشاورز ۱۱ نفر، کارمند ۱۰۳ نفر، نظامی یکنفر، وکیل سه نفر، آزاد ۱۲۴ نفر و بیکار نیز ۱۳ نفر جزء منتخبین به حساب می‌آیند.

وی خاطر نشان کرد: منتخبین شوراهای شهری استان در شش مرکز آموزشی واقع در شهرهای اهواز، اندیمشک، خرمشهر، ماهشهر، شوشتر و رامهرمز مورد آموزش قرار گرفته‌اند.

هاشمی‌زاده تعداد اعضای شوراهای روستایی استان را شش هزار ۲۵۱ نفر دانست و افزود: از این تعداد شش هزار ۱۶۷ نفر مرد یعنی ۹۸/۶۶ درصد و تعداد بانوان نیز در حدود ۷۴ نفر یعنی ۱/۳۴ درصد است.

معاون عمرانی استاندار خوزستان در پایان گفت: در کل منتخبین شوراهای روستایی استان در حدود ۳۲۴۶ نفر زیر دیپلم، ۱۱۹۵ دیپلم، ۱۲۳۲ نفر فوق دیپلم، ۳۴۳ لیسانس، ۳۷۸ کارشناسی ارشد، دکترا ۱۶ نفر و سایر موارد ۴۰ نفر است.