در جلسه کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان

معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز:کیفیت پایین و قیمت بالا دو مشکل اصلی کالای ایرانی است

معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز ضمن اشاره به نقش مهم حمایت از کالای ایرانی در پویایی اقتصاد کشور گفت: همیشه در بحث کالاهای ایرانی دو مشکل کیفیت پایین و قیمت بالا در نزد عامه مردم مطرح است بطوریکه این مشکلات را می‌توان از جمله عوامل اصلی گرایش مردم به سمت کالاهای غیر ایرانی قلمداد کرد.

خورنا-احمدرضارستمی: در پانزدهمین جلسه کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان که امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه ۹۷ در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد ابراهیم حاجی ‌دولو اظهار کرد: از آنجایی که سال ۹۷ از سوی مقام معظم رهبری به سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است لذا جا دارد که پیرو این شعار برنامه‌های کلیه سازمانها، ادارات و واحدهای مختلف من‌جمله کار گروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان هم در این رابطه باردیگر باز تعریف شود.

معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز ضمن اشاره به نقش مهم حمایت از کالای ایرانی در پویایی اقتصاد کشور گفت: همیشه در بحث کالاهای ایرانی دو مشکل کیفیت و قیمت در نزد عامه مردم مطرح است بطوریکه این مشکلات را می‌توان از جمله عوامل اصلی گرایش مردم به سمت کالاهای غیر ایرانی قلمداد کرد.

وی ادامه داد: البته صنایع و شرکت‌های بزرگ هم در مورد عدم تناسب کیفیتی که بین کالای ایرانی و خارجی وجود دارد نیز گلایه‌های خیلی اساسی به تولید‌کنندگان داخلی وارد می‌کنند و این پایین بودن کیفیت را عمده دلیل گرایش شرکت متبوع خود به سمت کالای غیر ایرانی می‌دانند.

حاجی دولو قیمت تمام شده برخی از تولیدات داخلی را نسبتاً گران دانست و تصریح کرد: به طور مثال در مورد آبلیموی مجید که یکی از کالاهای بِرند استان خوزستان است نیز همیشه به طور نسبی عنوان می‌شود که این کالا قیمت بالایی دارد.

معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: لذا به منظور رفع موانع و مشکلات موجود در مسیر استفاده از کالاهای داخلی، لازم است که یکسری کارهای آموزشی و پژوهشی بسیار گسترده و علمی از سوی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور صورت بگیرد.

وی در ادامه به وجود بخشی به نام “آرنگی” در اکثر شرکتها که وظیفه اصلی ساماندهی کیفیتی و قیمتی محصولات تولیدی را برعهده دارد اشاره کرد و گفت: این بخش باید با برقراری تعامل و همکاری با متخصصان و کارشناسان مربوطه در حوزه‌ها و واحدهای مختلف، نسبت به رفع چنین مشکلاتی پیش‌روی واحدهای تولید اقدام کند تا در نهایت باعث شود که محصولات کیفی و با قیمت مناسبی از این شرکت‌ها و واحدهای تولید خارج و در دسترس مردم قرار بگیرد.

حاجی دولو ضمن تاکید بر این مطلب که تمامی نهادها و بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی باید برای رفع مشکلات تولیدات خود با دانشگاهها، و سایر مراکز تحقیقاتی و دانش‌بنیان ارتباط فعالی داشته باشند اظهار کرد: از آنجایی که برخی شرکتها این گلایه را مطرح می‌کنند که در مراجعه به چنین مراکز تحقیقاتی و دانش‌بنیان موفق به حل مشکل خود نشده‌اند لذا کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان وظیفه دارد که با برنامه‌ریزیهای مناسب، زمینه لازم را برای برقراری هر چه بهتر این ارتباط و همکاری فراهم آورد.

معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز در پایان گفت: بنابراین با توجه به این تغییر ماموریتی که در وزارت علوم صورت گرفته یکی از برنامه‌های اصلی دانشگاههای کشور کمک فنی و تخصصی به کلیه سازمانها و شرکت‌های دولتی و خصوصی در امر بهبود تولیدات داخلی است.