با توجه به شدت بحث خشکسالی در سالجاری:

استاندار خوزستان: امسال باید نظارت بیشتر و جدی تری بر کیفیت آب آشامیدنی استان اعمال شود

استاندار خوزستان: با توجه به اینکه مباحث مربوط به خشکسالی امسال خیلی جدی‌تر از سالهای گذشته است لازم است که مسئولین بهداشتی استان نظارت بیشتری و جدی‌تری بر کیفیت آب آشامیدنی شهرها و بخشهای مختلف استان داشته و بدون هر گونه تعارف و رودربایستی این نظارت‌ها را اعمال و گزارشات خود را به طور مرتب به آبفاهای استان ارائه دهند.

خورنا-احمدرضارستمی: در نخستین جلسه شورای سلامت استان خوزستان غلامرضا شریعتی ضمن بیان این مطلب که دولت در بحث خاموش کردن فلرهای نفتی و گازی اهواز دارای برنامه‌های جدی است خاطر نشان کرد: البته لازم است که در نگاه به این مسئله شرایطی چون ناکارآمدی‌های گذشته و تحریم‌ها را نیز که مانند سد راهی جدی برای حل این مشکل بوده هم مدنظر قرار دهیم.

استاندار خوزستان گفت: البته اگر چه با رفع تحریمها گشایشهایی در زمینه خاموش کردن فلرهای نفتی و گازی حاصل شد ولی همچنان مواجه با برخی از معضلات جدیدی در این خصوص هستیم و در عین حال هم این موضوع را نباید نادیده گرفت که کار جمع‌آوری گازهای آلوده و تبدیل به خوراک پتروشیمی در نواحی مختلف من جمله حوزه کرنج با تکیه بر دانش بومی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه جمع‌آوری گازهای نفتی در غرب کارون همچنان باقی مانده اظهار کرد: طی بررسی که شخصا به عمل آوردم مشاهده کردم در غرب کارون پروژه‌ای با نام NGL ۳۲۰۰ که روزانه ۱۳۰ میلیون فوت مکعب گاز را می‌سوزاند به علت پاره‌ای از مشکلات متوقف شده بود و اکنون از هشت ماه قبل با پیمانکاری قرارگاه خاتم دوباره شاهد فعال شدن مجدد این پروژه هستیم.

شریعتی در ادامه میزان پیشرفت اجرایی این پروژه را ۴۰ درصد عنوان کرد و افزود: هزینه اجرایی این پروژه در حدود ۱/۴ میلیارد دلار است که این پروژه گازهای نفتی را به خوراک پتروشیمی بندر امام تبدیل می‌کند.

استاندار خوزستان افزود: البته این پروژه در انجام این کار دارای یکسری مشکلات مالی هم بود که ما با جلسات متعددی که در دفتر رئیس صندوق توسعه ملی برگزار کردیم توانستیم موافقت دریافت وامی به میزان ۹۶۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی را برای این پروژه اخذ کنیم.

وی بیان کرد: این پروژه علاوه بر اشتغالزایی به میزان ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر در عین حال هم می‌تواند نقش بسزایی را در کم کردن آلاینده‌های زیست محیطی و هدر رفت منابع کشور از طریق تبدیل گازهای آلوده نفتی به خوراک پتروشیمی بازی کند.

شریعتی گفت: با توجه به اینکه مباحث مربوط به خشکسالی امسال خیلی جدی‌تر از سالهای گذشته است لازم است که مسئولین بهداشتی استان نظارت بیشتری و جدی‌تری بر کیفیت آب آشامیدنی شهرها و بخشهای مختلف استان داشته و بدون هر گونه تعارف و رودربایستی این نظارت‌ها را اعمال و گزارشات خود را به طور مرتب به آبفاهای استان ارائه دهند.

استاندار خوزستان اضافه کرد: همچنین لازم است به منظور جلوگیری از بروز مشکلات بهداشتی فرمانداران، بخشداران، شهرداران و دهیاران استان نیز در زمینه لایروبی و آهک پاشی جوی‌ها و کانال‌های شهری و روستایی سریعا اقدام کرده و ادارات کل امور شهری، روستایی، بحران و بهداشت و درمان پیگیری و نظارت اساسی خود را بر این کار به عمل آورده و گزارشی در این زمینه در ماه آینده ارائه دهند.

وی در پایان گزارش داد: سال گذشته برخلاف استاندارد تعداد جلسات شورای سلامت استان، که باید ۱۲ جلسه برگزار می‌شد در حدود ۹ جلسه تشکیل شد که این مسئله چیزی جزء کم‌کاری سه جلسه‌ای در حوزه سلامت نیست که امیدواریم طی سال ۹۷ نورم تعداد جلسات رعایت شود.