در شورای اداری خوزستان:

نماینده مردم اهواز در مجلس: استان خوزستان دارای دولتی‌ترین اقتصاد کشور است

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون استان خوزستان را دارای دولتی‌ترین اقتصاد کشور دانست و گفت: اگر چه استانهای دیگر هم در حوزه اشتغال دارای مشکلات عدیده‌ای هستند ولی از آنجایی که اقتصاد خوزستان نسبت به دیگر استانهای کشور به شدت دولتی‌تر‌ است لذا مشکلات خوزستان در زمینه ایجاد اشتغال پایدار به مراتب از استانهای دیگر سخت‌تر است بنابراین باید به صورت ویژه‌تر در زمینه اشتغال دیده شود

خورنا-احمدرضارستمی: در نخستین جلسه شورای اداری استان در سال ۹۷ که با حضور رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در استانداری خوزستان برگزار شد همایون یوسفی ضمن بیان این مطلب که بحث اشتغال یکی از بزرگترین مشکلات حال حاضر و آینده نزدیک کشور است عنوان کرد: اگر می‌خواهیم توسعه پایداری را برای کشور تعریف کنیم لازم است که به مدل‌های توسعه‌ای موجود در دنیا توجه داشته باشیم.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون ادامه داد: در کشورهای پیشرفته جهان برای حل مشکل اشتغال به دو حوزه مشارکتهای مردمی و افزایش صادرات نگاه ویژه‌ای می‌شود که البته بحث افزایش صادرات هم رابطه بسیار نزدیکی با حوزه مشارکتهای مردمی دارد.

وی بیان داشت: متاسفانه در حال حاضر که می‌خواهیم مشکل اشتغال را در کشور مرتفع سازیم مشاهده می‌شود که در تصمیم گیری و برنامه‌ریزیها که انجام می‌دهیم حل مشکل را در درون دولت می‌بینیم و به مشارکت های مردمی و بخش خصوصی کمتر توجه می‌کنیم.

یوسفی ادامه داد: از سوی دیگر یکی دیگر از اشکالات ما در این خصوص اینست که برای ایجاد اشتغال در کشور به سراغ بخشهایی می رویم که تولید اشتغال در آنها نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد به طور مثال همیشه در بحث تولید اشتغال به دنبال ایجاد صنایع جدید و یا بخش کشاورزی رفته‌ایم زیرا تولید یک شغل از این طریق به سرمایه‌گذاری بالایی نیاز دارد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون
ارزان ترین موارد تولید شغل را در حوزه خدمات دانست و افزود: علیرغم اینکه در یک اقتصاد پویا ۷۵ درصد اشتغال هر منطقه را باید بخش خدمات انجام دهد ولی متاسفانه در استان خوزستان بخش خدمات فقط ۲۵ درصد در تولید شغل سهم دارد.

وی یادآوری کرد: در شرایط رکود اقتصادی بخش خدمات می‌تواند اثرات خیلی مطلوبی را در نجات بخشی اشتغال داشته باشد یعنی اگر بخواهیم مشکل رکود اقتصادی کشور را حل کنیم باید به حوزه خدمات توجه اساسی داشته باشیم.

یوسفی گفت: در بررسی نظام جدید اشتغال دنیا مشاهده می‌شود که این نظام در راستای تقویت رابطه بین بخشهای خصوصی با یکدیگر است ولی متاسفانه نظام اشتغال ما تنها بر این مبنا قرار گرفته است که رابطه بین بخش خصوصی و دولت را ارتقا دهد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون اظهار کرد: دولت تا زمانی که از حوزه اشتغال خارج نشود و فقط به عنوان یک ناظر تقویت کننده رابطه بین بخشهای خصوصی را برعهده نگیرد نمی‌توان انتظار توسعه پایدار را در حوزه اشتغال کشور داشته باشیم.

وی ارتباط با بازارهای جهانی را از جمله عوامل دیگر رشد اشتغال پایدار دانست و افزود: لذا براین اساس اگر بخواهیم بحث اشتغال کشور را ساماندهی کنیم باید با حفظ منافع ملی و ارزشهای نظام در جهت اتصال مداوم و ساختارمند با نظام بازار جهانی اقدام کنیم.

یوسفی با بیان اینکه حل مشکل اشتغال کشور در دادن مجوز یا اعطای وام نیست اظهار کرد: اینکه نظام آموزشی کشور در راستای اشتغالزایی دانش‌آموختگان حرکت نمی کند مشکل دیگری برای بحث اشتغال در کشور است. زیرا این نظام آموزشی ما به جای اینکه فارغ‌التحصیلان را توانمند کند بیشتر آنها را به جستجوگر شغل تبدیل می کند.

نماینده مردم اهواز در مجلس ایجاد شغل پایدار را به شرایط منطقه‌ای منوط دانست و خاطر نشان کرد: متأسفانه از آنجایی که نظام اشتغالزایی ما براساس شرایط منطقه‌ای تصمیم گیری نمی‌شود به همین دلیل مشاهده می‌شود بسیاری از شغلهای کشور پس از ایجاد چون شرایط در آن منطقه مهیاء نبوده پس از مدتی از بین می‌رود.

وی ضمن اشاره به شعار دولت که تولید یک میلیون شغل در سال است گفت: تولید یک میلیون شغل در سال نیاز به یک رشد اقتصادی هفت درصدی دارد و ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم با یک رشد دو تا سه درصدی در اقتصاد کشور به این آمار دست پیدا کنیم.

یوسفی در پایان خوزستان را دارای دولتی‌ترین اقتصاد کشور دانست و گفت: اگر چه استانهای دیگر هم در حوزه اشتغال دارای مشکلات عدیده‌ای هستند ولی از آنجایی که اقتصاد خوزستان نسبت به دیگر استانهای کشور به شدت دولتی‌ است لذا مشکلات خوزستان در زمینه ایجاد اشتغال پایدار به مراتب از استانهای دیگر سخت‌تر است بنابراین باید خوزستان به صورت ویژه‌تر در زمینه اشتغالزایی دیده شود.