سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان؛

سه درصد مردم خوزستان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند/ ۱۲ پروژه کتابخانه‌ای استان سال آینده به بهره برداری می‌رسند

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان ضمن اشاره به عضویت سه درصد مردم استان خوزستان در کتابخانه‌های عمومی گفت: از لحاظ شاخص‌های زیر بنایی برای کتابخوانی به ازای هر ۱۰۰ نفر یک متر و ۹۰ سانتی‌متر فضا کتابخوانی در استان وجود دارد که قرار است این مقدار در افق ۱۴۰۴ به چهار متر ارتقاء پیدا کند.

خورنا-احمدرضارستمی: در سومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان که شامگاه دوشنبه ۲۸ اسفند ۹۶ در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد منصور کوهی رستمی گفت:
دستور کار اصلی این جلسه راهبردها و برنامه‌های در نظر گرفته شده به منظور ارتقاء کتابخانه‌های عمومی استان و رشد فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سال ۹۷ است.

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان تصریح کرد: در دنیا براساس چهار شاخص اصلی کتاب، عضویت کتابخانه‌ای، زیر‌بناء و کتابخانه میزان مطالعه و کتابخوانی مردم یک منطقه و استان سنجیده می‌شود.

وی اظهار کرد: ما در سطح خوزستان دارای ۲۱۷ باب کتابخانه فعال هستیم که از این تعداد ۱۶۸ کتابخانه تحت مدیریت کتابخانه‌های عمومی استان بوده و بقیه نیز به صورت مشارکتی توسط دستگاههای دیگر اداره می‌شوند.

رستمی گفت: یکی از ویژگی‌های خاص نهاد کتابخانه‌های عمومی حرکت براساس چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ است که ما نیز براین‌اساس کلیه برنامه‌های توسعه‌ای خود را تدوین کرده‌ایم.

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان یکی از چالش‌های کتابخانه‌های عمومی استان را کم‌ بودن تعداد اعضای این کتابخانه‌ها دانست و افزود: در ۲۱۷ باب کتابخانه فعال استان حدوداً دو میلیون و ۴۷۵ هزار و ۲۵۷ جلد کتاب وجود دارد که متأسفانه در این کتابخانه‌ها فقط ۱۴۲ هزار و ۵۶۳ نفر عضو می‌باشد.

وی در مورد شاخص زیربنایی کتابخانه‌های عمومی استان اظهار کرد: ما در حال حاضر ۹۳ هزار و ۳۳۷ متر مربع فضای کتابخانه‌ای در استان داریم که قرار است تا پایان سال ۹۷ این مقدار به ۱۰۱ هزار و ۴۵۷ متر مربع ارتقاء پیدا کند.

رستمی بیان کرد: از لحاظ سرانه‌ای ما در حال حاضر به ازای هر ۱۰۰ خوزستانی ۵۲ جلد کتاب داریم که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شده قرار است که در ۱۴۰۴ این رقم را به ۴۰۰ جلد برسد.

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان ضمن اشاره به عضویت سه درصد مردم استان خوزستان در کتابخانه‌های عمومی گفت: در خوزستان از لحاظ شاخص‌های زیر بنایی برای کتابخوانی به ازای هر ۱۰۰ نفر یک متر و ۹۰ سانتی‌متر فضا کتابخوانی وجود دارد که قرار است این مقدار نیز در افق ۱۴۰۴ به چهار متر رسیده شود.

وی یادآوری کرد: علیرغم اینکه در دیگر کشورها به ازای هر چند هزار نفر یک کتابخانه وجود دارد، در کشور ما به ازای هر ۲۵ هزار نفر ۱/۱۵ کتابخانه در حال حاضر وجود دارد. البته پیش‌بینی می‌شود که ما بتوانیم در افق ۱۴۰۴ این رقم را به دو کتابخانه ارتقاء دهیم.

رستمی در ادامه به یکسری راهبردهایی که برای مدیریت کتابخانه‌های عمومی استان در نظر گرفته‌ شده است اشاره کرد و افزود: در این راستا اولین راهبردی که تعیین شده است برنامه توسعه زیر ساخت‌های کتابخانه‌ها و ارتقاء امر مطالعه کتاب در استان خوزستان می‌باشد.

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان در مورد برنامه‌هایی که برای سال ۹۷ در زمینه توسعه زیرساخت‌های کتابخانه‌ای استان در نظر گرفته شده است گفت: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به تسریع در فرآیند احداث کتابخانه‌های در حال ساخت، پیگیری ساخت کتابخانه‌های مرکزی شهرستانها و همچنین پیگیری احداث کتابخانه‌های جدید براساس آمایش سرزمینی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه سال آینده ۱۲ پروژه کتابخانه‌ای در استان به بهره برداری می‌رسند اظهار کرد: همگی این کتابخانه‌ها در مناطق حاشیه‌ای و کم برخوردار استان احداث خواهند شد و دارای پیشرفت فیزیکی بین ۳۲ تا ۹۸ درصد می‌باشند.

رستمی ادامه داد: همچنین برای سال ۹۷ در حدود شش پروژه دیگر کتابخانه‌ای هم در دستور ساخت قرار گرفته است که محل ساخت این کتابخانه‌ها در اهواز، کارون، دزفول و اندیمشک است.

این مقام مسئول تعمیرات و بازسازی کتابخانه‌های استان خوزستان را راهبرد دیگر مدیریت کتابخانه‌های عمومی استان دانست و گفت: براساس بررسی انجام شده طی شش سال گذشته ۳۲ کتابخانه استان که عمدتاً در مرکز اهواز بوده‌اند در سایه حمایت‌های استانداری مورد بازسازی کامل و اساسی قرار گرفته‌اند.

وی استهلاک ۳۰ تا ۴۰ درصدی تجهیزات چوبی کتابخانه‌های عمومی استان را چالش‌های خیلی مهمی معرفی کرد و افزود: لازم است طوری برنامه‌ریزی کنیم که ظرف دو تا سه سال آینده این تجهیزات فرسوده تعویض و امکانات جدید در این زمینه اضافه شوند.

رستمی در ادامه به ضرورت حضور در فضای مجازی به عنوان دیگر راهبرد مدیریت کتابخانه‌های عمومی استان اشاره کرد و گفت: ما در این زمینه دو طرح را از امسال آغاز کرده‌ایم که امیدوارم در سال آینده این طرحها و مخصوصا طرح احداث کتابخانه عمومی دیجیتال به یک سرمنزل مقصود برسد.

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان در مورد طرح کتابخانه عمومی دیجیتال استان گفت: این طرح که فعلا فاز مطالعاتی خود را طی می‌کند شامل یک کتابخانه‌ای دوگانه‌ در کتابخانه مرکزی است که یک بخش آن بصورت الکترونیکی با تمام منابع و امکانات الکترونیکی است و بخش دیگر آن نیز به صورت دیجیتال است و در بخش دیجیتال هم قرار است که تمامی امکانات، خدمات و برنامه‌هایی که در یک کتابخانه سنتی می‌باشد در یک فضای دیجیتال ارائه ‌شود.

وی عنوان داشت: سامانه سامان یا سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور نرم‌افزاری است که از طریق آن امکان جستجو برای یافتن یک کتاب در کتابخانه عمومی کشور در آن فراهم شده است؛ آپ موبایلی آن نیز فراهم شده است و امکان دانلود آن از طریق بازار وجود دارد.

رستمی تلاش در جهت تجهیز کتابخانه‌های عمومی استان به بخش مستقل کودک را از جمله دیگر راهبردهای مدیریت دانست و گفت: در حال حاضر ۱۳۳ کتابخانه استان دارای بخش مستقل کودک می‌باشد.

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: راهبردی بعدی که در نظر داریم تبدیل کتابخانه‌های عمومی استان به مراکز فرهنگی، اجتماعی و آموزشی است.

وی پژوهش محور کردن فعالیت‌های اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی را از جمله دیگر راهبردها دانست و افزود: در هفته گذشته با حضور مدیرکل پژوهش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اساتید دانشگاهی توانستیم برای اولین بار شورای آموزش و پژوهش اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان را تشکیل دهیم.

رستمی اظهار کرد: توانمند سازی نیروهای انسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان هم به عنوان راهبردی دیگر توسط این نهاد مدنظر می‌باشد که برای اینکار دو برنامه شامل اجرای طرح سنجش صلاحیت‌ها و جانشین پروری‌ها و برگزاری دوره آموزشی حین خدمت از جمله این برنامه است.

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان در پایان گفت: آخرین راهبردی که در زمینه ارتقای کتابخانه‌های عمومی و افزایش فرهنگ کتابخوانی در استان مدنظر می‌باشد استفاده از ظرفیت سازمانها و اشخاص است که براین اساس موفق به فراهم کردن مقدمات تشکیل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز در استان و شهرستان‌ها شده‌ایم.