تالاب بین المللی شادگان در سرازیری نابودی است

خورنا: معاون فرماندار شادگان گفت: تالاب بین‌المللی شادگان ششمین تالاب بین‌المللی جهان و بزرگترین تالاب ثبت شده در رامسر سایت بوده که در لیست قرمز در معرض خطر جدی کنوانسیون این سایت قرار گرفته است.

به گزارش خورنا، عبدالزهرا سنواتی صبح امروز در جلسه کارگروه طرح معیشتی تالاب شادگان که در محل سالن اجتماعات فرمانداری با حضور مشاور طرح تالاب‌های بین‌المللی، معاون محیط زیست استان خوزستان و جمعی از مسئولان محلی برگزار شد، اظهار کرد: بسیاری از مشکلات کنونی تالاب ناشی از ناهماهنگی‌ها و موازی‌کاری‌ها در این محدوده است.

وی افزود: در گذشته اقتصاد سنتی مردم این شهرستان به تالاب با انجام فعالیت‌هایی نظیر دامداری، کشاورزی و صنایع دستی بسیار وابسته بوده است.

معاون فرماندار شادگان خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته تالاب بین‌المللی شادگان مانند یک کارخانه کار می‌کرد و برای مردم به‌ویژه بومیان منطقه مزایای بسیار مضاعفی چون اشتغالزایی داشت.

وی همچنین عنوان کرد: مردم با عناوین مختلف از تالاب بهره‌مند شده و با برخورداری از مزایای بی‌شمار آن در راستای توسعه ابعاد اجتماعی و اقتصادی منطقه تلاش می‌کردند.

سنواتی با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی تالاب شادگان ادامه داد: در حال حاضر شرایط به کلی تغییر کرده و تالاب از نظر عوامل انسانی و طبیعی با مشکلات زیادی از جمله خشکسالی‌های پی در پی رو‌به‌رو است.

وی همچنین عنوان کرد: تالاب بین‌المللی شادگان ششمین تالاب بین‌المللی جهان و بزرگترین تالاب ثبت شده در رامسر سایت بوده که در لیست قرمز در معرض خطر جدی کنوانسیون این سایت قرار گرفته است.

معاون فرماندار شادگان اضافه کرد: این تالاب یکی از جایگاه‌های اصلی گونه پرندگان از جمله اردک مرمری و محل جوجه‌آوری و اسکان آنها در خاورمیانه است.

وی ادامه داد: نباید طبیعت را دستخوش بی‌توجهی قرار دهیم زیرا این مسئله علاوه بر عدم پیشرفت اقتصادی موجبات رکود زندگی اجتماعی‌مان را رقم می‌زند.

سنواتی در پایان گفت: اجرایی شدن طرح معیشتی به این تالاب باید بر اساس قابلیت اجرایی دستگاه‌ها و نهادها پیگیری شود زیرا تالاب شادگان در کشور کم‌نظیر است.

گفتنی است یکی از شگفتی‌های تالاب شادگان داشتن همزمان آب شور، شیرین و لب شور است که این ویژگی تنوع زیستی بی‌نظیری را موجب شده است.

همچنین تاکنون ۱۵۴ نوع پرنده از ۳۸ خانواده در این تالاب شناسایی شده و بعد اکوتوریستی تالاب نیز به علت شمار قابل توجه پرندگان مهاجر آن، از اهمیت شایانی برخوردار است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *