در گفت وگوی خورنا با مدرس و پژوهشگر دانشگاه شهید چمران اهواز مطرح شد

بررسی مشکلات یک طرح بی سرانجام/ بلاتکلیفی سرنوشت این‌روزهای بیمارستان الوار گرمسیری اندیمشک

محسن مرادی یعقوبوند در گفت‌وگو با خبرنگار خورنا عنوان کرد: سابقه‌ی حضور و پیشرفت علم پزشکی در تاریخ ایران زمین را از نشانه‌هایی در شهر سوخته، مربوط به ۶ هزار سال پیش و سپس در ۱۷ قرن پیش در دانشگاه جندی شاپور به روشنی می‌توان یافت.

وی افزود: نمونه‌ای از توفیقات پس از اسلام را در نام‌هایی چون حکیم ابو علی‌سینا، حکیم محمد زکریای رازی و بسیاری دیگر جست.

پژوهشگر و مدرس دانشگاه شهید چمران اهواز امر خطیر رسیدگی به امور پزشکی و درمانی را برعهده وزارت بهداشت دانست و گفت: سابقه‌ تلاش‌های وزارت بهداشت در کشور به بیش از ۷۰ سال تلاش در عرصه بهداشت و سلامت عمومی جامعه می‌رسد.

یعقوبوند با بیان اینکه نیاز به پزشک و فضای درمانی، به هنگام بیماری و یا حوادث غیر مترقبه، از دیرباز امری شناخته شده در جوامع انسانی بوده و از آن جا که طراحی اصولی و صحیح معماری با رویکرد تعامل با گروه‌های تجهیزاتی و تأسیساتی، تأثیری غیر قابل انکار در عملکرد بیمارستان دارد، افزود: تسریع در انجام عملیات درمان و بهبود بیماران نیاز به تدوین اصول طراحی فضاهای بیمارستانی از موارد الزامی در طراحی پلان یک مرکز درمانی از الزامات ضروری در امر طراحی این مراکز به نظر می‌رسد.

مکان‌یابی چالش بیمارستان الوار گرمسیری

وی گفت: همه می دانیم که استقرار هر عنصر شهری در موقعیت فضایی کالبدی خاصی از سطح شهر و روستا را تابع اصول، قواعد و ساز و کارهای خاصی است که در صورت رعایت آن،موفقیت و کارایی عملکردی آن عناصر بیشتر می‌شود.

پژوهشگر و استاد دانشگاه صنعتی جندی شاپور اهواز گفت: بنابراین دست یابی به تعادل در توزیع فضایی منابع و خدمات رسانی، هدف اصلی برنامه ریزان همواره بوده و این امر باید با دقت هر چه تمام‌تر مد نظر قرار گیرد.

وی برنامه ریزی در توزیع متعادل را مستلزم تعیین مکان، منابع و تسهیلات خواند و اظهار کرد: به گونه‌ای باید فضای درمانی توزیع شود که افراد تحت پوشش بتوانند به سهولت از خدمات مرکز درمانی بهره‌مند شوند.

یعقوبوند عنوان کرد: از آن جا که مکان یابی بیمارستان تأثیر مستقیمی بر الگو و عملکرد مراکز درمانی خواهد داشت، توجه به آن در طرح‌ها و پروژه‌های مختلف حائز اهمیت است؛ به طوری که استقرار یک بیمارستان در نقاط نامناسب نه تنها به خودی خود کارایی مورد نظر را نخواهد داشت بلکه می تواند سبب تأثیرات منفی در شبکه درمان کشور شود.

وی در ادامه تصریح کرد: امکان تأمین خدمات شهری و تأسیسات زیر بنایی نظیر خطوط آب، برق، گاز، تلفن، فاضلاب، آتش نشانی در امر طراحی مراکز درمانی باید مد نظر باشد.

وی یکی دیگر از الزامات طراحی مراکز درمانی را امکان دسترسی سریع، آسان و راحت از اقصی نقاط حوزه جغرافیای تحت پوشش دانست و عنوان کرد: فضای کافی جهت ساخت مسکن پزشک، متخصصین مقیم در سایت با حفظ حریم و دسترسی مجزا وجود از نیازهای این مرکز درمانی می‌باشد.

وی افزود: ترجیحاً زمین بیمارستان در مکانی انتخاب شود که عوامل اقلیمی مزاحم نظیر باد و بورانهای سرد زمستانی، بادهای گرد و غباری تابستانی نظیر بادهای ۱۲۰ روزه کمترین تأثیر منفی را داشته باشند.

زمین شناسی محل احداث بیمارستان الوارگرمسیری را مناسب ندانست و گفت: یک تهدید جدی طبیعی و زمین شناسی برای بیمارستان بیدوربه مدنظر است و آن بحث آهکی بودن زمین و احتمال کارست(Karst) است.

یعقوبوند گفت: در مقیاس جهانی، انحلال آهک و ژیپس توسط آبهای طبیعی، اشکال گسترده و وسیع کارست(Karst) را ایجاد کرده بشکلی که در این زمینه کار برای مهندسین عمران بسیار متفاوت شده است چرا که حفره های حاصل از کارست تهدیدی جدی برای فونداسیون در پروژه های تمام شده خواهد بود.

پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: معمولا ناهمواری های کارستی در نواحی شمال غربی تا جنوب غربی در ارتفاعات زاگرس توسعه وفعالیت دارند، به طوری که در این نواحی بیش از ۳۵۰ هزار کیلومتر مربع را فراگرفته‌اند.

یعقوبوند گفت: کارستهای بالغ در محیطهای گرمسیری (tropical) توسعه بیشتری دارند با این پیش فاکتورها می‌توان نتیجه گرفت که دستکاری و تخریب بافت زمین محل احداث بیمارستان بیدروبه بعنوان یک پیش نیاز برای ساخت و توسعه پروژه خود بستری را فراهم نموده که در صورت بهره برداری تعداد زیادی بیمار و پزشک بواسطه رانش و بلعیدن زمین به کام مرگ خواهند رفت.

وی از دیگر ایرادات وارده به محل احداث بیمارستان الوار گرمسیری (در شهر بیدروبه) را وجود معارض زمین های محل احداث، نوع خاک محل احداث که منبع اصلی گچ بوده و همین عامل به مرور باعث رانش زمین و خسارات جبران ناپذیر می‌شود .

وی گفت: روستاهای آب بید و ادریسی سفلی از توابع بخش الوار گرمسیری دارای چنین ژئولوژی بوده که هم اکنون از سکنه خالی شده‌اند.

وی از دیگر مشکلات بیمارستان الوار گرمسیری را طرح توسعه و اصل زیادگی همسایگی و

اصل هم جواری همسایگی بیمارستان با مدرسه نام برد و افزود: به لحاظ روحی همسایگی مدرسه و بیمارستان مشکلاتی برای دانش آموزان ایجاد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: شبکه ارتباطی و دسترسی‌ها، ایمنی و پدافند غیرعامل با در نظر گرفتن ایراداتی که اشاره شد را گوشه‌ای از مشکلات خواند و اظهار کرد: بیمارستان بیدروبه از نظر پیکربندی قائم و افقی هم دارای ایرادات عدیده بوده به‌گونه‌ای که سازه، انعطاف‌پذیری لازم جهت توسعه طرح در آینده را نخواهد داشت و موضوع دیگر بحث اقلیمی است که با توجه به نوع نقشه این ساختمان کشیدگی لازم در جهت محور شرقی ،غربی و در سطوح خارجی وجود نداشته و همین امر سازه را از نظر سرمایش و مدیریت انرژی در تابستان دچار مشکل می‌کند.

یعقوبوند بحث دیگر را سرانه و چرایی احداث آن در حاشیه‌ی بخش الوار بجای مرکز بخش یا همان شهر حسینیه دانست و افزود: طبق اطلاعات موجود این بیمارستان بنا بوده ۳۲ تخت خوابه باشد که براساس استانداردهای وزارت بهداشت در زمینه احداث بیمارستان اولا کفاف کل مردم بخش الوارگرمسیری را نخواهد داد؛ ثانیا مدل طراحی بیمارستان ۳۲ تخت خوابه می بایست یک تا دو طبقه با احتساب زیر زمین باشد که بنظر می رسد طراحان کاملا از میزان سستی خاک و اعتراض مالکین در آینده با خبر بوده که نه برای احداث زیر زمین اقدام کرده و نه طرح را برابر استانداردهایی که تعریف شد توسعه داده‌اند.

یعقوبوند اظهار کرد:صرف‌نظر از کلیه ایرادات فنی که ذکر گردید با استناد به احکام الهی و احادیث ائمه اطهار (ع) چنانچه کسى در زمین غصبی بنایى احداث کند، مالکیت او بر مصالح ساختمانی که از خود او می‌باشد، محفوظ است و مالک زمین می‌تواند او را ملزم به تخریب ساختمان نماید و در صورت آسیب دیدن زمین بر اثر تخریب بنا، غاصب ضامن ارش آن خواهد بود. در نتیجه ساخت چنین بنایی بدون در نظر گرفتن ملزومات محیطی به ساخت پادگانی در دل یک جزیره مانند است که به مرور زمان، انبار مهماتش آنچنان در معرض رطوبت قرار می گیرد که نه تنها باعث تنزل درجه عمل کردن آنها می شود، بلکه شکل گرفتن پنهانی کریستال های حساس مواد منفجره، مهمات را فاسد و خطر آفرین می‌سازد.

انتهای پیام/