گزارش تصویری از تنش در نشست وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب فرهنگ ، هنر و رسانه در منطقه آزاد اروند

عباس مدحجی . خورنا : سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اعتدال دیشب وارد منطقه آزاد اروند شد تا امروز بعد از بازدید از حوزه فرهنگی مدیریتی ش شنونده ی دغدغه های هنرمندان این خطه باشد .این مراسم با دخالت جمعی از هنرمندان و فعالین فرهنگی مستقل و وابسته به تشنج کشیده شد و حاشیه های زیادی داشت .

در ابتدا همایون قنواتی رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند ضمن خوشامد گویی به سیدعباس صالحی ، بااشاره به امکانات و تسهیلات منطقه آزاد ، تقاضا کرد نشستهایی در این منطقه با فعالان اقتصادی_فرهنگی مثل سرمایه گزاران صنعت سینما ، موسیقی ، چاپ و تبلیغ و… برگزار گردد تا کسب و کار هنری و فرهنگی منطقه رونق پیدا کند. وی در ادامه گفت : ما درکنار استان بصره با پنج میلیون جمعیت قرار داریم که برای رونق فرهنگی و ارتباطی فضای مناسبی ست . عراقی ها بسیار علاقمند تعامل فرهنگی با ایران هستند. درسال اینده تصویر شفافی از وضعت فرهنگی منطقه آزاد باکمک دانشگاه و دیگر نهادها ارایه خواهد شد تا برای برنامه ریزی های آینده استفاده شود.

قنواتی افزود: ۲۵ سالن و مجتمع فرهنگی ،حوزه هنری ، کانون پرورش فکری ، آموزش و پرورش ، هلال احمر و کتابخانه با اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد تومان ،توسعه ، تجهیز و تکمیل خواهد شد. ساختمان جدید منطقه آزاد اروندکه بزودی افتتاح میشود سه سالن با جمعیت ۲۰۰ و ۳۰۰ نفر دارد و گالری آثار هنری نیز در آن طراحی شده است.
قنواتی در پایان صحبتهایش گفت : ما همواره دغدغه اصلی ارتقای فرهنگ و هنر منطقه را داشتیم . این منطقه بعلت دفاع مقدس سردمدار خلق ادبیات مقاومت بوده و آبادان و خرمشهر اولین جریان تولید فیلم دفاع مقدس را کلید زدند. اولین عکاسان جبهه برای ثبت رویدادهای جنگ ازاین منطقه آغاز بکار کردند و این نشان از هوشمندی و تعهد هنرمند جنوبی است.

سپس شاعر پر افتخار خرمشهری راضی فیصلی از حضار با اشعاری حماسی به زبان عربی با محوریت اهل بیت (ع) و ولادت حضرت فاطمه (س) پذیرایی کرد که با تشویق حضار همراه بود…
در ادامه  چهار تن از نمایندگان فعالین فرهنگی و هنری و رسانه ای بروی سن رفته و از دغدغه ی اصناف خود گفتند که در پایان با اعتراض شدید حضاری همراه شد که این افراد را نمایندگان خود ندانسته و انتخابشان برای سخنگویی را حاصل توافقات پشت پرده با سازمان منطقه آزاداروند و ارشاد میدانستند .

حسین موتورچی مدیر کانونهای مساجد اولین سخنگو بود که با پیشرو بودن خرمشهر و خوزستان در امور فرهنگی و مذهبی پیشنهاد اینترنت رایگان برای کانون های مساجد و صدور گواهینامه برای اعضای کانونها جهت استفاده از خدمات احتمالی را ارائه کرد.
احمد یلالی مدیر کانون تخصصی ایثار و شهادت استان خوزستان در آبادان سخنگوی دوم بود که از تمدن آبادان (بدون ذکر نام خرمشهر) گفت . وی در تقدس آبادان گفت طبق روایات اگر دراخر الزمان ابادان رادرک کردید حتما شبی را در آن بسر ببرید . یلالی ادامه داد : ۲۳عنوان تخصصی برای فعالیت کانون ها در کشور وجود دارد و هنوز از ظرفیت کانونهای تخصصی استفاده نشده . ده درصد کانون های کشور تخصصی هستند که میتوان از آنها برای مشکل اساسی ثبت تاریخ دفاع مقدس استفاده کرد.
وی همچنین دو پیشنهاد در بحث تولید و توزیع ارائه داد : ثبت تاریخ و خاطرات شفاهی با پایلوت شدن آبادان با کمک دانش آموزان برای ثبت خاطرات والدینشان و تربیت کادر خوب در زمینه های فرهنگی و آشتی دادن مردم و دانش آموزان با سینما با استفاده از ظرفیت کانونها و برنامه اردویی دانش آموزان باتشکیل مثلث خانه مسجد مدرسه.

موسی مطوری جزیره عضو شورای شهر خرمشهر در همان لحظه ضمن تذکر به احمد یلالی برای نام نبردن از خرمشهر و فقط تکریم جایگاه آبادان در فرهنگ شهادت ، از مقام والای خرمشهر در مرکزیت ایثار و شهادت دفاع کرد.

جمال نصاری شاعر و ریس انجمن شعر عربی آبادان خواستار ساختارمندی برای وقایع فرهنگی در منطقه آزاد شد . نصاری برای دوره هشتم جشنواره شعر عربی حبر الابیض قول داد هفتاد درصد پیشرفت در بعد بین المللی با حضور۱۰ کشور خارجی و حتی شعر فرانسوی از اروپا خواهیم داشت. وی افزود : تمام هنرمندان اروند اگر بتوانند به جهان معرفی شوند میتوانند اثر تولید کنند. پیشنهاد هفته های فرهنگی برای رفت و آمد هنرمندان بین المللی میتواند راهگشا باشد. درباره ارتباط با سفارتخانه ها و تزریق مالی هم پیشنهاداتی دارم که این در بستر مدرنیته اتفاق می افتد چون مردم عاشق مدرنیته هستند.

حمید رضا ترابی رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی در آبادان بعنوان نماینده اصحاب رسانه جنوب غرب کشور سخن گفت : پنج خبرنگار برای ماهشهر ، اروند کنار ، آبادان ، خرمشهر مینوشهر بسیار کم است . جنوب غرب کشور میطلبد خبرگزاری ها پویای بیشتری داشته باشد. پیشنهاد  بیمه کردن خبرنگاران این منطقه باهفت خبرگزاری و سه نشریه را میدهم . وی در پایان از فعالیت ایرنا در فضای مجازی گفت.

این چهار نفر که به نمایندگی از هنرمندان ، فعالین رسانه و فرهنگ پشت تریبون رفته بودند شاید کمترین دغدغه های اصلی را بیان کردند. رییس کانون ایثار و شهادت، ریس کانون مساجد ، رئیس خبرگزاری دولت و رئیس انجمن شعر عربی ایا واقعا نمایندگان مناسبی برای فعالین هنرهای نمایشی ، سینما ، نقاشی ، تجسمی واصحاب رسانه و خبرنگاران و نشریه داران هستند ؟ آیا واقعا تمام دغدغه های هنرمندان و خبرنگاران این منطقه همان بود که این چهار نفر بیان کردند ؟

پاسخ این سوالات را حضار دادند . خیلی از هنرمندان هنرهای نمایشی ، موسیقی و تجسمی و جمعی از اصحاب رسانه با توافقی خواندن انتخاب این چهار نفر ، این نشست را به نمایشی از پیش تعیین شده تشبیه کردند .
هنرمندانی که درلیست سخنرانان نبودند با صدای بلند در سالن ضمن رد هرگونه اطلاع رسمی از این نشست ، مدیران منطقه آزاد و خصوصا همایون قنواتی رئیس ارشاد این سازمان را نقد کرده و خواستار نوبت تریبون شدند . مسولین سالن بین فریاد اعتراض حضار برای قطع فریاد اعتراض ، چراغ های سالن را خاموش کردند و بعد از چند دقیقه اقدام به پخش تیزر تبلیغاتی کردند .تیزری که در چندین زمان مختلف حمید فرخ نژاد را در سازمان منطقه آزاد نشان میداد در صورتی که حمید فرخ نژاد مدتهاست با دلخوری همکاری خود با این سازمان را قطع کرده است .

پس از تشنج در سالن و فریادهای برخی حضار و اعتراض به فرمایشی خواندن جلسه ، به تعدادی دیگر از فعالین هنر و فرهنگ نوبت تریبون داده شد.

حمید بقایی بازیگر تاتر از خرمشهر ضمن اشاره به گزینشی بودن سخنرانان اول جلسه ، خرمشهر را بدون توسعه دانست و گفت هنرمندان برای منطقه آزاد هیچ ارزشی ندارند . وی با فریاد میگفت : عملکرد مدیر کل کجاست ؟ ارائه بدهید ؟ ما منطقه آزاد اروند نمیخواهیم . اشکمان درآمده ، پوستمان را کنده اند.بجز عده ای خاص و انگشت شمار کسی را نمیبینند. در جشن خرید طلایی اروند بالای سه میلیارد خرج شد بدون اینکه از هنرمندان خرمشهر ابادان استفاده شود. هنرمندان خرمشهر را کسی ندیده است . رئیس ارشاد منطقه خیلی خود رای است و فقط عده ای خاص را حمایت میکند و از من هنرمند خبر ندارد. شهرداری بیشتر از مدیر کل ارشاد مار تکریم میکند. مدیر کل در خدمت هنرمندان نیست . تمام هنرمندان درحال فرار هستند. تیزرها هم همه درباره آبادان است . پس سهم هنرمند خرمشهری کجاست؟

فرهاد یزدان فر هنرمندی از اهالی موسیقی و هنرمند پیشکسوت خرمشهری نیز گفت : ازسال ۷۱ که امدم هیچ هنرمندی و در خرمشهر نبود. هنر بودجه میخواهد . هیچ حمایتی از هنرمندان نشده است . نه تامین اجتماعی و نه مسکن .

شجیراتی از حافظان و نخبگان قرانی از مشکلات و معضلات فالیت های فرهنگی مذهبی گفت و به اهمیت حضور رایزن فرهنگی اشاره کرد.

تیلا نیز به عدم حضورنماینده ی رسانه ها و مطبوعات شدیدا اعتراض کرد . سید غدیر رمضانی که پس اعتراض تیلا به نمایندگی از اصحاب رسانه نوبت سخن گرفت بود گفت : در گذشته چهل نشریه تخصصی در این منطقه داشتیم ولی بعد از جنگ و خصوصا اخیرا ، بعلت عدم حمایت ارشاد از خبرنگاران آمار به سه نشریه ی فعال رسیده است . ما ۱۵ خبرنگار با تحصیلات اکادمیک داریم که حقوقشان ۴۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان است .
نجفی از فعالین بخش خصوصی تصویر  نیز دربخش دیگری افزود : تصمیم گیری پشت دربهای بسته صورت میگیرد . هفتاد نمایشگاه عکس را بدون هیچ حمایتی برگزار کردیم . روابط عمومی ارشاد آبادان تنش زا شده و رفتاری نامناسب دارد. تمام پروژه های منطقه آزاد با فداشدن اخلاق هیچگونه ارزشی نخواهند داشت . صدای هنرمندان شنیده نشده است . بانک اطلاعاتی از هنرمندان نداریم که پایه و اساس برنامه ریزی است. واگذاری اماکن دولتی به کارمندان دولت یک تخلف اداری ست که دراینجا صورت گرفته است .

قصاب زاده نیز که از هنرمندان تجسمی ست به کمک به هنرمندان با تسهیلات ، برگزاری مسابقات داخلی و خارجی ، گالری فروش و نمایشگاه هنری و دیپلماسی تجاری اشاره کرد.

پور اکرمی فعال کتاب و کتابخوانی ضمن اعتراض به عدم حمایت کتاب و کتابخوانی از شرایط بد کتاب گفت .
اعتمادی کیا که خود را سوگولی مورد حمایت منطقه آزاد اروند نامید نیز از شرایط بغرنج منطقه آزاد گفت. وی که سیصد کودک را تحت پوشش فرهنگی دارد و از عدم حمایت از هنرمندان گفت و افزود پیشنهاداتی مالی خارج از شان و عرف هنرمندان برای اجرا و یا جشنواره بمن داده شده بود که نپذیرفتم.
سید محمد حسین مرعشی رئیس انجمن هنرهای نمایشی اروند که خودرا سوگلی دوم مورد حمایت منطقه آزاد اروند نامید گفت: چراهمیشه باید از منطقه آزاد انتظار داشت ؟ چرا مرکز پاسخگو نیست ؟ جشنواره تاتر فتح خرمشهر با ربع قرن سابقه باید حمایت شود . این هنرمند از عملکرد خود و منطقه آزاد دفاع کرد و گفت بیلان کاری مجموعه تحت مدیریتش در کشور قابل دفاع است و نباید تمام انتظارات را فقط از منطقه آزاد داشت . وی در ادامه خواستار حمایت ویژه از هنرمندان پیشکسوت شد . مرعشی ضمن اشاره به تشکیل ارکستر سمفونیک اروند از عملکرد مثبت منطقه آزاد در این باره نیز دفاع کرد و از عدم حمایت وزارت در این زمینه انتقاد کرد. مرعشی پور انتقادی از عملکرد سازمان منطقه آزاد نداشت و در ادامه  درخواست سالن بزرگتری برای کنسرتها داشت . مرعشی پور در انتها اظهار امیدواری کرد وزیر را لبخند در جشنواره تاتر فتح خرمشهر ببیند.

ناصر امامی فعال فرهنگی از عدم عدالت در حوزه فرهنگ وهنر انتقاد کرد و گفت : آموزشگاه ها کم کم درحال تعطیل شدن هستند . با فشار منطقه آزاد اروند خیلی از اساتید کنار گذاشته شدند . بودجه ارشاد کجاها هزینه شده است میگفتند خرج کردن هزینه ها باماست و از من فقط امضا کردن را انتظار داشتند. این شهر ماست و برای شهر خودمان کار میکنیم . بی مهری های مدیران شهرستان باید مد نظر باشد زمانی که احترامی به هنرمندان گذاشته نمیشود.

در پایان مراسم صالحی وزیر ارشاد ضمن ابراز خوشحالی از صحبتهای افراد مختلف گفت از دریچه های بیشتری توانستم موضوع را ببینیم. جشنواره ها حتما باید با شفافیت اجرا و هزینه ها با طی مسیر قانونی خرج شوند و هیچ توافق و مصوبه ای نباید پشت دربهای بسته باشد. بطور جد بدنبال بیمه کردن هنرمندان هستیم . پیگیر صندوق اعتباری هنرمندان برای اصحاب رسانه خواهیم بود. حتما تلاش میکنیم از تاتر فتح خرمشهر حمایت کنیم و به دغدغه های هنرمندان احترام میگزارم .

در این مراسم مدیران ارشاد خرمشهر ، ارشاد آبادان ، فرماندار خرمشهر ، مدیران سازمان منطقه آزاد اروند ، اعضای شورای شهر خرمشهر ، اصحاب رسانه ، فعالین فرنگی ، مدیران هنری ، هنرمندان ، شاعران و فعالین اجتماعی حضور داشتند .

شنیده شده است تعدادی از هنرمندان از حضور در این نشست منع شده بودند. روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان منطقه آزاد اروند و خیلی از خبرگزاری های رسمی این حواشی مهمتر از متن را پوشش خبری ندادند.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *