هلدینگ خلیج فارس پرچم‌دار توسعه صنعت پتروشیمی کشور

خورنا|باقر گل فر: هلدینگ خلیج فارس پرچم‌دار توسعه صنعت پتروشیمی کشور

یکی از بخش‌های مهم و تاثیرگذار صنعت نفت، پتروشیمی است که تمرکز آن بر روی صادرات غیر نفتی بوده و از ارزش افزوده بسیار بالاتری برخوردار می‌باشد. در یک معنا توسعه این صنعت یعنی عمل به اقتصاد مقاومتی، تکیه بر دانش بومی، توسعه اقتصادی کشور، بومی کردن فناوری، توسعه صنایع پایین دستی و از همه مهمتر ایجاد اشتغال و کاهش رکود و … .

شواهد امر نشان می‌دهد کشورهایی که از موهبت خدادادی نفت برخوردارند برای کسب ارزش افزوده هر چه بیشتر و کسب درآمد حساب ویژه ای روی صنعت پتروشیمی باز کرده‌اند. در منطقه خاورمیانه که این روزها به شدت تحت تاثیر مسائل سیاسی از شرایط بی ثباتی برخوردار شده و حال و روز خوشی ندارد، رقابت سنگینی بین ایران و عربستان به عنوان قدرتهای مهم منطقه به وجود آمده و کشور ما علی‌رغم چهار دهه تحریم با تکیه به توان داخلی با افتخار همچون نگینی در منطقه خاورمیانه می‌درخشد.

در شرایطی که به قول کارشناسان و صاحب نظران، کشور در اجرای برنامه‌های خصوصی‌سازی موفق نبوده ولی پتروشیمی خلیج‌فارس که به عنوان بزرگترین هلدینگ صنعت پتروشیمی در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار گردیده، در حال حاضر به تعبیری قلب تپنده صنعت پتروشیمی ایران بوده و هم اکنون در ردیف شرکت‌های موفق در مسیر اجرای این اصل قرار دارد. این شرکت با تدوین برنامه کامل استراتژیک و همچنین بهره گیری از خرد جمعی و کار گروهی در جهت رسیدن به اهداف تعالی سازمان خود گام برداشته است.   اهدافی که شاخصه‌های این شرکت موفق را در خود دارند به طور خلاصه عبارتند از توسعه پایدار، صیانت از محیط زیست، سودآوری، رضایت مندی سهامداران، افزایش تولید، توجه خاص به نیروی انسانی و دستیابی به سازمان یادگیرنده و دانش بنیان و….  هلدینگ خلیج فارس علاوه بر رسیدن به اهداف تدوین شده برنامه پنج ساله، اهداف بالاتری را نیز در دست تدوین دارد.  این شرکت افق‌های روشنی برای خود ترسیم نموده و به دنبال حضور موفق و پررنگ در بازارهای جهانی و صادرات محصولات پتروشیمی می‌باشد که این خود مصداق بارز عمل به اقتصاد مقاومتی است. هم‌اکنون این شرکت دومین شرکت بزرگ پتروشیمی در خاورمیانه و سی و چهارمین شرکت بزرگ پتروشیمی در رتبه بندی جهانی می‌باشد، در زمینه تولیدات ۴۲% از تولیدات کل پتروشیمی ایران را به خود اختصاص داده و با توجه به تاکید مدیر‌عامل شرکت، تلاش دارد در سال ۱۳۹۷ تولید مجتمع‌های تحت مدیریت خود را به ۱۰۰% ظرفیت اسمی برساند.از اهداف دیگر این سازمان افزایش حجم فعالیت‌ها از جمله اجرای پروژه‌های بزرگ می‌باشد. از اجرای طرح پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس که از مهمترین و استراتژیک‌ترین پروژه‌ها در سطح ملی می‌باشد و پالایش گاز یادآوران (NGL 3200) گرفته تا طرح‌های پتروشیمی لردگان، ایلام، هنگام، آپادانا که راه‌اندازی آنها جهش اساسی و بی نظیر در افزایش تولیدات پتروشیمی را به همراه داشته و برگ زرین دیگری بر افتخارات کشور اضافه خواهد کرد. وحدت و همدلی را باید یکی از سرمایه‌های سازمانی نفت و پتروشیمی دانست تا جایی که اتحاد و انسجام سازمانی موجب افزایش روحیه تعلق سازمانی در کارکنان این مجموعه‌ها شده و همه با هم برای تحقق شعار «ما می‌توانیم» تلاش کرده، رسیدن به اهداف عالیه که همانا سرمایه‌گذاری‌های باثبات و ارزش‌آفرینی پایدار می‌باشد را سرلوحه کار خود قرار دهند./

وحید شاه‌رضایی، کارشناس صنایع پتروشیمی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *