اجرای ۹ طرح جدید تامین خوراک پتروشیمی‌ها

خورنا|باقر گل فر:ساخت ۹ طرح جدید تامین خوراک طرح های جدید صنعت پتروشیمی ایران شتاب گرفته که با بهره برداری از آنها فقط در منطقه عسلویه ظرفیت تولید اتان از مرز ۱۲ میلیون تن در سال عبور می کند.

انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی ایران، در شرایط فعلی با احتساب طرح توسعه فاز سوم پتروشیمی پردیس، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران به حدود ۶۴ میلیون تن در سال رسیده که پیش بینی می‌شود با بهره‌برداری از پنج طرح جدید این ظرفیت سال آینده افزایشی بیش از ۱۰ میلیون تن در سال را تجربه کند.

هم اکنون بیش از ۶۰ طرح نیمه کاره و در دست ساخت در صنایع پتروشیمی کشور وجود دارد که به استثنای فازهای پارس جنوبی، ساخت چهار پروژه جدید با هدف تامین خوراک صنایع پتروشیمی و در راستای افزایش ظرفیت تولید اتان در کشور در دست اجرا است.

بر این اساس باید از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس، پالایشگاه گاز یادآوران (ان.جی.ال ۳۲۰۰)، طرح اتان ریکاوری فاز ۱۲ پارس جنوبی و فاز اول طرح توسعه پتروشیمی بوشهر در کنار پنج فاز جدید در دست ساخت پارس جنوبی شامل طرح توسعه فازهای ۱۳، ۱۴، ۲۲ تا ۲۴ این میدان مشترک گازی به عنوان مهمترین پروژه های جدید تامین خوراک صنایع پتروشیمی در کشور یاد کرد.

هم اکنون پیشرفت اجرایی پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس بیش از ۷۰ درصد رسیده و پیش بینی می شود از اواخر سال آینده تولید آزمایشی در این پالایشگاه با هدف تولید سالانه حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن خوراک شامل اتان، متان و برش های چهارکربنه آغاز شود که اتان تولیدی این پالایشگاه طرف تامین خوراک پتروشیمی گچساران در مسیر خط اتیلن دنا خواهد شد.

علاوه بر این از طرح توسعه فاز اول پتروشیمی بوشهر با هدف تولید سالانه بیش از چهار میلیون و ۱۰۰ تن انواع خوراک شامل متان، اتان، گازمایع، متانول و پنتان باید به عنوان مهمترین طرح جدید تامین خوراک نام برد که تا چند هفته آینده امکان راه اندازی آن وجود دارد و پیشرفت ساخت این طرح تا پایان بهمن ماه امسال به حدود ۹۵ درصد رسیده است.

از سوی دیگر پیشرفت ساخت طرح اتان ریکاوری فاز ۱۲ پارس جنوبی با هدف تولید سالانه سه میلیون و ۵۴۰ تن اتان، متان و گازمایع هم به حدود ۶۰ درصد تا پایان بهمن ماه امسال رسیده که در صورت اجرای آن امکان ساخت طرح های جدید پتروشیمی در منطقه کنگان فراهم می شود.

پالایشگاه گاز یادآوران (ان.جی.ال ۳۲۰۰) هم از دیگر طرح های جدید تامین خوراک صنعت پتروشیمی کشور بوده که با هدف جمع آوری گازهای همراه نفت میادین نفتی غرب کارون از پیشرفت ساخت حدود ۳۷ درصدی برخوردار بوده و این طرح همچنین از ظرفیت تولید سالانه بیش از ۵٫۲ میلیون تن خوراک شامل اتان و متان برخوردار است.

براساس این گزارش، با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی در طول چهار سال گذشته تاکنون، تراز تولید خوراک اتان مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی در منطقه عسلویه مثبت است و پیش بینی می شود با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و یک طرح جدید استحصال اتان تا سال آینده، این ظرفیت با افزایش بیش از (حدود) ۵۰ درصدی همراه شود.

امسال با بهره برداری از پنج فاز جدید پارس جنوبی شامل طرح توسعه فازهای ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی در مجموع حدود سه میلیون تن به ظرفیت تولید اتان در پارس جنوبی افزوده شد و هم اکنون ظرفیت تولید این خوراک استراتژیک صنایع پتروشیمی کشور در عسلویه (با احتساب تولید پتروشیمی پارس) به حدود هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال رسیده است.

از سوی دیگر با توجه به برنامه آغاز بهره برداری از پنج فاز جدید پارس جنوبی تا سال ۹۷ شامل طرح توسعه فازهای ۱۳، ۱۴، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی حدود سه میلیون تن دیگر به ظرفیت تولید اتان در عسلویه افزوده می‌شود و با احتساب بهره برداری از طرح جدید استحصال اتان فاز ۱۲ پارس جنوبی و طرح استحصال اتان پتروشیمی بوشهر در مجموع تا پایان سال آینده ظرفیت تولید اتان در بزرگترین هاب تولید گاز ایران از مرز ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال عبور می کند./انرژی نیوز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *