اگر از کارون۳ برای آب شرب فکری نشود، هر سال اوضاع بحرانی‌تر می‌شود

احمد قبادی| خورنا: نعمتی مدیر اداره آب و فاضلاب شهری منطقه ایذه در گفتگو با خبرنگار خورنا عنوان کرد: حفر چاه‌های آب در ایذه یک مسکن است و اگر آب شرب شهرستان از دریاچه‌ی سد کارون۳ تامین نشود، هرسال اوضاع بدتر می‌شود.

وی در ادامه گفت: شهر ایذه دارای ۴۰هزار اشتراک آب است که روزانه ۲۷۰۰مترمکعب آبرسانی صورت می‌گیرد.

نعمتی افزود: آبرسانی به شهر ایذه از طریق ۱۳ چاه فعال صورت می‌گیرد که در گذشته عمق هر یک از این چاه‌ها بین ۶۰ تا ۷۰ متر بود ولی حالا به تقریبا ۳۵۰متر رسیده است که نشان از کاهش بیش از حد سطح آب‌های زیر زمینی است. با این حال از طرف سازمان آب و برق خوزستان مجوز ۲۷۰۰متر حفاری برای ایذه اخذ شده است.

مدیر آبفا منطقه ایذه ادامه داد: هم اکنون یک پیمانکار با سه دکل حفاری در منطقه حضور دارد و مشغول حفاری است. وی به سه چاه تامین آب هم اشاره کرد و ادامه داد: چاه پادگان قدس حفاری آن به اتمام رسیده است، چاه شماره ۵ که قبلا حفاری شده بود ولی استفاده‌ای نداشت، با حفاری بیشتر به مرحله پمپاژ رسید و چاه سوم چاه شماره ۶ که در نزویکی روستای چهارتنگ بود و از ۱۶ سال پیش با سقوط موتور پمپاژ به دورن آن مسدود شده بود که با تلاش اداره آبفا این چاه نیز رفع پمپاژ شد.

 

مدیر آبفا در پاسخ به سوال خبرنگار خورنا درباره تاثیر حفر چاه‌های متعدد بر محیط زیست و خشک شدن تالاب های ایذه و توقف حفر چاه در کنار منطقه باستانی اشکفت سلمان گفت: بین آبرسانی به مردم و مساله محیط زیست، ما آبرسانی را در اولویت قرار می‌دهیم و چاه نزدیک اشکفت سلمان به هیچ عنوان تاثیری بر چشمه‌ی آن منطقه نداشت و توقف پروژه سیاسی بود.

 

نعمتی با اشاره به بحران آب در نیمه اول سال گفت: مشکل آب باید در زمان افتتاح سد کارون ۳ پیگیری می‌شد و در حال حاضر بحران آب منطقه تنها با انتقال آب از سد کارون۳ حل می‌شود وگرنه اوضاع آب هر سال بحرانی تر خواهد شد.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره فاضلاب شهری افزود: این کار بستگی به اعتبارات دارد. ابتدا باید تصفیه خانه افتتاح شود که به چینی‌ها واگذار شده است. تفصفیه خانه و فاضلاب مشکل محیط زیستی داشت که رفع شد و در آینده نزدیک شروع به کار می‌کند و پساب آن باعث احیای تالاب بندون خواهد شد.

 

نعمتی درباره مشکل آبرسانی به برخی از محله‌های شهر نیز گفت: عمده مشکلات در خیابان های حر، خیابان محمدرسول الله و شهرک دادگستری است که بخاطر موقعیت جغرافیایی این مناطق می‌باشد. در مورد آبرسانی به منطقه تُل منبع نیز به دلیل همتراز بودن با منبع، با کمک شهردار سابق از طریق نصب موتور پمپاژ در زمین متعلق به شهرداری این مشکل نیز برطرف شد.

 

وی در پایان در پاسخ به سوالی درباره فاضلاب روباز در شهر نیز اشاره کرد که: تا زمانی که سیستم فاضلاب انجام نشده و کسی به عنوان مشترک فاضااب زیر نظر آبفا قرار نگرفته است، فاضلاب رو باز سطح شهر زیر نظر شهرداری است.

 

نعمتی در این نشست خبری ضمن تشکر از حضور خبرنگاران، نقش آنها را در فرهنگ سازی در زمینه‌ی مصرف بهینه آب مهم دانست و از آنها تقدیر کرد.