جشنواره فیلم فجر در خرمشهر و آبادان

عباس مدحجی ، خورنا : سازمان منطقه آزاد اروند ظهر امروز نشستی خبری با اصحاب رسانه در محل این سازمان انجام داد که طی آن اسماعیل زمانی مدیر عامل ، همایون قنواتی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و موعود شمخانی معاونت فنی و امور زیربنایی منطقه آزاد اروند علاوه بر ارایه طرحها و برنامه های سازمان به سوالات خبرنگاران نیز پاسخ دادند . این نشست خبری که با تاخیر و حواشی اعتراض خبرنگاران  همراه بود ساعاتی بعد از آغاز به پایان رسید .

 

همایون قنواتی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند در ابتدای این نشست از برگزاری جشنواره فیلم فجر در آبادان و خرمشهر همزمان با تهران خبر داد .  قنواتی با معرفی سینماهای مهر در آبادان و نخل در خرمشهر بعنوان محل نمایش فیلم های جشنواره به دو بخشی بودن اکران فیلمها از ۱۴ تا ۲۲ بهمن ماه اشاره کرد و افزود : فیلم های جشنواره در دو بخش صبح ویژه کودکان و دانش آموزان و بعدظهر ویژه فیلم های بخش مسابقه سیمرغ اکران خواهند شد که در بخش کودکان ۵ فیلم از منتخبین جشنواره فیلم های کودک و نوجوان بصورت رایگان برای دانش آموزان نمایش داده خواهد شد ودر بخش بعدظهر ۱۴ فیلم داستانی و یک فیلم مستند برای مخاطب بزرگسال اکران خواهد شد .

قنواتی ضمن اعلام برگزاری افتتاحیه جشنواره چهاردهم بهمن ماه در سینما نخل خرمشهر و حضور عوامل فیلمها و صاحبان آثار از برگزاری نشست های خبری و جلسات بحث پیرامون فیلمها خبر داد و احتمال داد اختتامیه در آبادان برگزار شود .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند در بخشی دیگر از سخنانش گفت : با هماهنگی های بعمل آمده قرارشده مراسم اختتامیه بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم اروند در اسفند ماه با حضور روسای سازمانها و مدیران دستگاهای مختلف نیز در منطقه آزاد اروند برگزار شود . با جذب اعتبارات لازم در حدود ۶ میلیارد وپانصد میلیون تومان برای تجهیز ، ترمیم و توسعه تمام فضاها و اماکن فرهنگی و هنری ، کانون های پرورش فکری ، کتابخانه ها و سالنهای ارشاد تا بهار آینده این اماکن به سیستم های جدید مجهز خواهند شد .

 

موعود شمخانی معاونت فنی و امور زیربنایی منطقه آزاد اروند از معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند از افتتاح و کلنگ زنی ۲۰ پروژه عمرانی ، خدماتی و تفریحی در منطقه آزاد اروند همزمان با ایام الله دهه فجر خبر داد. وی گفت: ۱۱ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۴۰ میلیارد تومان آماده برای بهره برداری است . این پروژه ها شامل بهسازی ، ترمیم و روکش آسفالت بخشی از معابر ناحیه صنعتی، ایجاد فضای سبز بخشی از اراضی سایت صنعتی، تکمیل محوطه سازی اطراف ساختمان سایت صنعتی خرمشهر(فاز دوم)، اجرای عملیات نصب گاردریل در بخشی از جاده مارد، خرید ، بارگیری ، حمل باراندازی و نصب و احداث اتاق دیزل ژانراتور ساختمان ادرای سایت صنعتی ،اجرای فاز اول احداث سردرب ورودی اصلی سایت صنعتی، احداث ساختمان گمرک جمهوری اسلامی ایران در سایت آبادان‌، بازسازی بال شمالی بیمارستان آیت ‌الله طالقانی، تکمیل بیمارستان ۳۲ تخت خوابی اروند کنار، ساماندهی معابر روستایی و تکمیل اماده سازی بارانداز ۱۳ هکتاری شلمچه ، چمن مصنوعی رمیله ، شبکه فاضلاب آلبونایی ، را شامل می شود. وی ادامه داد: اعتبار این ۱۱ پروژه در اختیار دانشکده علوم پزشکی آبادان ، بنیادمسکن انقلاب اسلامی ، شهرداری آبادان و بخش خصوصی به عنوان مجریان طرح قرار گرفته است و بزودی ۹ پروژه دیگر هم با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ،شهرداری های دو شهرستان آبادان و خرمشهر و بخش خصوصی در این ایام کلنگ زنی خواهند شد .
موعود شمخانی اظهار داشت : این ۹ پروژه شامل تکمیل ساحل سازی اروند صغیربا ۳۵ میلیارد تومان اعتبار طی یکسال و نیم بطول ۳ونیم کیلومتر، اجرای قطعه اول راه آهن خرمشهر- بندر‌امام ،اجرای فاز دوم ترمینال فرودگاه آیت الله جمی ، بهسازی معابر فاز ۴امیرآباد، بهسازی علوانیه شطیط ،بهسازی معابر دهکده بریم ، پارک خطی خرمشهردر دیری فارم با ۴ میلیارد تومان اعتبار، اجرای لایه روکش آسفالت صنعتی خرمشهر ،۱۶۰ هکتاری و جاده مارد و بازسازی پیاده روهای واقع در سایت صنعتی می شوند.۳۰  میلیارد برای پارکهای سطح شهرستانها در نظر گرفته شده و ترمینال آبادان با ۲۸ میلیار تومان در حال احداث است .

شمخانی از اتصال ریلی شهرک های صنعتی خرمشهر ، آبادان و بندر امام در آینده خبر داد و ارزش موافقت نامه های امضا شده با شهرداری آبادان را بالغ بر ۱۰۰میلیار تومان اعلام کرد . وی همچنین همین مقدار اعتبار را برای شهرداری خرمشهر در اینده نزدیک پیش بینی کرد .

 

شمخانی در پاسخ به این سوال خبرنگار گویش که علت ناتمام ماندن پروژه ساحل سازی اروند صغیر چه بوده است و سرانجام پروژه با پیمانکار قبلی چه شد ؟ گفت : کل طول ساحل اروند صغیر ۷ کیلومتر است که نصف آن با پیمانکار قبلی انجام شده است منتها بعلت مشکلات حقوقی پیمانکار قبلی ادامه این پروژه به پیمانکار جدید سپرده شده است .

شمخانی در قسمتی دیگر در پاسخ سوال خبرنگار خورنا درباره ساماندهی میادین خرمشهر گفت : ۱۳میدان در خرمشهر در لیست اصلاح طراحی هندسی و ترافیکی  قرار دارند که شهرداری مجری طرح آنهاست و سازمان منطقه آزاد تزریق بودجه و نظارت بر آنها را برعهده دارد.

 

در بخش پایانی اسماعیل زمانی مدیر عامل منطقه آزاد اروند ضمن تقدیر از اصحاب رسانه ، خبر و خبرنگاری را از اصول دموکراسی دانست و خودسانسوری را رد کرد. وی گفت :مدیران سازمان منطقه آزاد موظف به اطلاع رسانی شفاف و انتقاد پذیری هستند.  آبادان با روح مدرنیته ساخته شده و بدیهی ست که نوترین مسائل فرهنگی و هنری در آن کلید بخورد . حضور سازمان منطقه آزاد ، حذف رواید ، برگزاری جشنواره خرید ، جشنواره ی فیلم فجر و حذف مالیاتها تاثیر مثبتی بر روند کسب و کار و فرهنگ مردم منطقه گذاشته که باید بیشتر به اطلاع عموم برسد . جشنواره ی خرید طلایی اروند باعث فروش ۲۴۰ میلیارد تومانی در منطقه شد که در شرایط عادی این مبلغ حاصل فروش سه ماه است .

از حواشی این نشست ، اعتراض جمعی از خبرنگاران به روابط عمومی و اطلاع رسانی ضعیف وعملکرد ناشفاف جشنواره خرید طلایی  بود . خبرنگاران ضمن پرسش از امار و ارقام اعلام شده درباره هزینه کرد جشنواره خرید خیلی از این ارقام را با اظهارات دیگر مسولان و روسای اتاقهای اصناف مغایر دانستند . زمانی ضمن پذیرش ضعف مزمن در روابط عمومی سازمان از خبرنگاران خواست صحت ارقام را از اتاق های اصناف دوشهرستان جویا شوند .

دیگر خبرنگاران نیز با تشکیک در رعایت انصاف هزینه کرد تبلیغات و اطلاع رسانی جشنواره خرید طلایی از مافیای خبری و پول رخنه کرده در این بخش سازمان شکایت کردند و خواستار شفاف سازی از چگونگی پرداخت ۲میلیارد تومان بودجه تبلیغات شدند . آنها از زمانی خواستند در همین نشست درباره رضایت اصحاب رسانه از شیوه ی هزینه کرد و اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره خرید نظرسنجی شود تا معلوم شود این روند چقدر مورد تایید بوده که زمانی ضمن رد آن ، پایان جلسه را اعلام کرد .

لازم به توضیح است عملکرد سازمان منطقه ازاد در تمامی بخش های جشنواره خرید دوماه پیش همواره مورد اعتراض و نقد جمع کثیری از اصحاب رسانه ، کاسبان ، مسولین و مردم بوده است . اصحاب رسانه در نشست امروز خبر از پدرخوانده ی رسانه ای پشت این مبالغ کلان خبر دادند و مبالغ و امار و ارقام بیان شده توسط زمانی را رد کردند . حواشی این جشنواره علاوه بر بخش های بسیار مبهم مالی ، با انتشار تصاویری از رقص در بازار کنزالمال و اعتراضات گسترده ی پتانسیل های مذهبی و ائمه جمعه وارد فاز گسترده تری شد .

پیش از این دبیر خانه ی جشنواره ی خرید طلایی اعلام کرده بود اسناد هزینه های دومیلیارد تومانی از بیت المال را منتشر میکند ولی تاکنون از انتشار آنها خودداری کرده است . طبق اظهارات یکی از خبرنگاران حاضر در نشست خطاب به مدیر عامل سازمان ،تمام هزینه ی گروه های هنری فعال در جشنواره حدودا صدو بیست میلیون تومان براورد شده است و این مبلغ تفاوت زیادی با ۲ میلیارد تومان دارد .

گزارش و عکس از عباس مدحجی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *