کاهش هزینه حمل و نقل ریلی برای شرکتهای منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

خورنا|باقرگل فر:اداره کل راه آهن جنوب برای توسعه حمل و نقل ریلی و صادرات در منطقه ماهشهر آماده رقابتی کردن قیمتها و ارائه تسهیلاتی برای شرکتهای پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی شد.

به گزارش خبرنگار خورنا به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی،  (دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶) جلسه ای با هدف تسریع و تسهیل امر صادرات و واردات در این منطقه برگزار شد.

رئیس امور گمرکی سازمان منطقه ویژه که میزبان این جلسه بود، در باب اهمیت صادرات منطقه ویژه پتروشیمی گفت: در مبحث کلان اقتصاد مقاومتی، صادرات غیر نفتی یکی از ضروریات و اولویتهای نظام جمهوری اسلامی است.

سعید بهبهانی اسلامی، خاطر نشان کرد: از آنجا که برخی شرکتهای منطقه مسائلی را در خصوص صادرات دارند، این جلسه برای طرح و رسیدگی به مشکلات شرکتها تشکیل شده است تا ضمن ارتباط نزدیک متولیان امر صادرات منطقه، نقطه نظرات در این خصوص به تبادل نظر گذارده شوند.

وی با اشاره به عدم بهره برداری کافی از ظرفیت ریلی موجود در منطقه، گفت: زیر ساخت ریلی بستر مناسبی برای توسعه صادرات و حمل و نقل زمینی است اما به عللی در منطقه ویزه اقتصادی پتروشیمی آنچنان که باید و شاید مورد استفاده قرار نگرفته است؛ امنیت و ایمنی و حجم بالای حمل و نقل از ویژگیهای مهم راه آهن است.

بهبهانی افزود: علت عدم اقبال شرکتهای پتروشیمی از خط راه آهن داخل منطقه هزینه ی بالاتر این سامانه نسبت به حمل و نقل جاده ای است. اداره کل راه آهن استان خوزستان آمادگی دارد تا ضمن ایجاد تسهیلاتی برای پتروشیمی ها، قیمت های حمل بار را به میزان قابل رقابت کاهش دهد.

مسئولین اداره کل راه آهن جنوب در این جلسه آمادگی خود را برای ریل گذاری و ایجاد دسترسی به تمامی شرکتهای منطقه اعلام کردند و گفتند: شرکتهایی که با خط ریلی موجود فاصله دارند، در صورت ایجاد زیرسازی خط اختصاصی خود، راه آهن آمادگی روسازی و ریل گذاری برای آنها را دارد.

امور گمرکی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی این جلسه را با حضور مدیرانی از اداره کل راه آهن جنوب، پایانه ی راه آهن بندرامام، گمرک منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و مسئولین واحدهای مرتبط با بازرگانی، صادرات و واردات شرکتهای پتروشیمی منطقه ویژه هماهنگ کرده بود.

امور گمرکی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بعنوان هماهنگ کننده شرکتهای پتروشیمی منطقه با گمرک جمهوری اسلامی ایران، پیش از این نیز جلسه ای با شرکتهایی که از بورس خرید می کنند برگزار کرده بود.