در نخستین جلسه شورای معادن استان؛

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان: کشور هندوستان آرزو داشتن بخشی از معادن آهکی خوزستان را دارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان وضعیت خوزستان از نظر داشتن معادن آهکی بسیار غنی دانست و تصریح کرد: برخلاف نظر عده‌ای که خوزستان را استانی فاقد معادن مناسب معرفی می‌کنند کشور هندوستان آرزوی می‌کند که دارای بخشی از معادن آهکی خوزستان باشد.

خورنا-احمدرضارستمی: در نخستین جلسه شورای معادن استان خوزستان نورالله حسن‌زاده گفت: همانطور که استحضار دارید قبلاً جلسات شورای معادن به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت و اعضایی از متخصصین دادگستری در تهران برگزار می‌شد ولی برطبق تصمیمات گرفته شده در برنامه ششم قرار براین شده که بخشی از اختیارات این شورا به استانها داده شود.

وی بیشتر معادن خوزستان را از نوع رسوبی دانست و افزود: استان خوزستان با دارا بودن بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ معدن شن و ماسه دارای بیشترین تعداد معادن شن و ماسه‌ای کشور است.

حسن‌زاده در ادامه ضمن اشاره به منابع غنی نمک دریایی در خوزستان عنوان کرد: خوزستان با تولید بیش از ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن نمک دریایی در کشور تقریبا دارای بزرگترین معادن نمک دریایی حاصل از آب دریا است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با بیان اینکه قیمت هر تن نمک دریایی در بازارهای جهانی بیش از ۷۰ دلار می‌باشد عنوان کرد: وجود منابع سرشار از نمک دریایی در خوزستان برای پتروشیمی‌های استان یک مزیت بسیار بزرگی قلمداد می‌شود زیرا این محصول پس از استخراج از آب دریا به قیمت مناسب در اختیار پتروشیمی‌های استان قرار می‌گیرد.

وی وضعیت خوزستان از نظر داشتن معادن آهکی بسیار غنی دانست و تصریح کرد: برخلاف نظر عده‌ای که خوزستان را استانی فاقد معادن مناسب معرفی می‌کنند کشوری مانند هندوستان آرزوی می‌کند که دارای بخشی از معادن آهکی خوزستان باشد.

حسن‌زاده اضافه کرد: آهک علاوه بر‌اینکه ماده اولیه تهیه سیمان است در تهیه کاغذ هم مورد استفاده واقع می‌شود بنابراین با توجه به وفور منابع‌ آهکی در استان، اگر سرمایه‌گذار مناسبی پیدا شود یک طرح بزرگی برای تهیه کاغذ از آهک را در استان اجرایی می کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در پایان معادن شن و ماسه‌ای استان را دارای مشکلات فراوانی دانست و توضیح داد: از آنجایی که کاهش آورد رودخانه‌‌ها به علت کاهش ریزش باران و سدسازی‌های اخیر، کار استخراج شن و ماسه از معادن رودخانه‌ای را با مشکلات زیست محیطی مواجه می‌کند لذا واگذاری “معادن‌کوهی” شن و ماسه‌ای را در دستور کار قرار داده‌ایم.