ماکه هوا نداشتیم هنوز هوا نداریم

عباس مدحجی خورنا : امروز دومین روزیست که مدارس خرمشهر و اغلب شهرهای استان خوزستان بعلت گردوخاک تعطیل هستند . خیلی از ادارات ، دانشگاها و نهادهای دولتی هم به همین سرنوشت دچار شدند و امورات آموزشی و اداری و خدماتی مردم بلاتکلیف مانده و حتی ممکن است این روند تا فردا هم ادامه پیدا کند .

همزمان معاون امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌ زیست خبر از حذف بودجه ی ۱۵۰میلیون دلاری مقابله با گرد و غبار جنوب کشور از جمله خوزستان توسط کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی داده است .
اگر مجلس را نهاد قانون گذار کشور بدانیم ، این نماینده های ما هستند که در رد یا تایید قوانین تاثیر گزارند . نماینده هایی که با آرای ما درمورد قوانین حاکم بر سرنوشت ما تصمیمم گیری میکنند .
از طرفی دیگر تاج گردون ریس کمیسیون تلفیق مجلس توپ را به زمین سازمان محیط زیست انداخته و گفته است : متاسفم از اینکه در دو ماه بررسی بودجه کشور، مسئولان محیط زیست کشور از رییس تا معاون ایشان حتی یک بار دنبال موضوع آلودگی محیط زیست و ریزگردها نیامدند.به مردم عزیز خوزستان عرض کنم حتما ردیف ریزگردها بدون منت گذاری بر مردم شریف پایدار خواهد ماند و مسئولین محیط زیست از شعار و دشمنی با مردم خوزستان دست بردارند.

استاندار خوزستان هم به زعم خویش خیال مردم را راحت کرده و گفته است : این بودجه تخصیص پیدا کرده و فقط نیازمند تشریفات اداری برای جذب است.نائب رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدارمجلس نیز، از معلق بودن اعتبار ریزگردها در لایحه بودجه به دلیل نبود مجوز برای برداشت ازصندوق توسعه ملی خبر داد.

پس از بحران های ایجاد شده در بهمن سال گذشته خوزستان مقرر شد ۱۵۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای مقابله با گرد و خاک جنوب کشور و رفع مشکل برق خوزستان اختصاص یابد.
مقصر این تناقضها هرکسی باشد ، ظاهرا این توپ در زمین هرکسی هست ، جز مردم خاک خورده ی خوزستان .بنظر شما ادامه این روند چه تاثیری بر مهاجرت ، سطح سواد و تحصیلات ، میزان ابتلا به بیماریهای مختلف و امید به زندگی در مردم خوزستان خواهد داشت ؟

مهمترین راه تغییر وضعیت کنونی مرور و تغییر قوانین است. وظیفه ای که نمایندگان مجلس برعهده دارند. از  سیکل معیوبی که از مردمی آغاز میشود که خود قانون اساسی را مطالعه نمیکنند و درباره محتوای قوانین با نمایندگان مجلسی که انتخاب می کنند وارد گفتگو و مطالبه نمی شوند نمیتوان انتظار معجزه و حل مشکل داشت .
رای ما به نماینده ی دولت در پاستور و نمایندگان ملت در بهارستان ، چقدر در وضعیت کنونی خوزستان موثر بوده است ؟ ودرنهایت نمایندگان پرتعداد خوزستانی و توانایی تاثیر آنها بر قوانین و لوایح مصوب مجلس ، کجای این پازل خاک خورده قرار دارند؟
شاید بد نباشد  جلسات مجلس را چندماه در خوزستان برگزار کنند و بعد اگر مجلسیان زنده و سالم ماندند، آنوقت درباره بودجه مقابله با ریزگردها تصمیم گیری کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *