اختتامیه نمایش سنجاب ها و یوز ایرانی در تالار آفتاب اهواز برگزار شد

اهواز ـ اختتامیه نمایش سنجاب ها و یوز ایرانی با معرفی گوزن زرد ایرانی (به زبان محلی گامور) با حضور مسئولان استانی در تالار آفتاب اهواز برگزار شد.

خورنا- اختتامیه نمایش سنجاب ها و یوز ایرانی با معرفی گوزن زرد ایرانی (به زبان محلی گامور) با حضور مسئولان استانی، هنرمندان تئاتر و مردم در تالار آفتاب اهواز برگزار شد.

لزوم فعالیت همه برای اعتلای فرهنگ و هنر
رضا کیانی مشاور استاندار خوزستان در این برنامه اظهار کرد: باید تمام مجموعه ها در استان خوزستان برای اعتلای فرهنگ و هنر تلاش کنند. همچنین سازمان محیط زیست می تواند از تفکر و ایده های هنرمندان در ارج نهادن به شعارهای زیست محیطی به نحو احسن استفاده کند.
وی در پایان گفت: کانون پرورشی کودک و نوجوانان نیز می تواند در حوزه تئاتر کودک و نوجوان متعامل خوبی را ایجاد کند.

لزوم معرفی قهرمان ملی به کودکان و نوجوانان
حمید سالاروند کارگردان این نمایش نیز در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: کار کودک و نوجوان را از زمان شروع خیلی دغدغه مند ادامه دادیم؛ اولین کار تولیدی این حوزه یوز ایرانی و مغز گنده بود که سال گذشته طرح اولیه آن ارائه شد.
وی افزود: برنامه داشتیم تا در حوزه کودکان و نوجوانان یک قهرمان ملی معرفی کنیم که بتواند برای آنها جذاب و در داستان نیز تأثیرگذاری مثبت داشته باشد. این قهرمان شاید برای کودک و نوجوان امروز با این همه رسانه و سلیقه های مختلف مثل ماهواره و بازی های رایانه ای حداقل اگر برتر نیست ولی به این بازار رقابت نزدیک باشد.
کارگردان نمایش سنجاب ها و یوز ایرانی با اشاره به تصمیم گیری برای معرفی دو حیوان ایرانی در حال انقراض به عنوان قهرمان در داستان نمایشی تصریح کرد: در طرح اول سال گذشته یوز ایرانی مقابل کاراکتر مغز گنده بود که نقشه های آن را نقشه برآب و وی را شکست می دهد؛ خوشبختانه بازخورد خیلی خوبی از طرف تماشاگران داشته و کودکان ایرانی قهرمان ما را خیلی خوب پذیرفت به شکلی که حتی مراجعات زیادی برای دریافت لباس ها و عروسک های آن داشتیم.
سالاروند ادامه داد: وقتی این نگاه جواب داد و سعی کردیم تا آن را گسترش و در طرح بعدی گوزن زرد ایرانی که بومی خوزستان هم هست را کنار یوز قرار بدهیم؛ این دو حیوان به عنوان دو کاراکتر ملی را در داستان جدید با نگاه ویژه به آسیب شناسی فضای مجازی آن دنبال و با همکاری هنرمند خوب خوزستانی حسین ذوالفقاری آن را پیش برده و در زمان فشرده به اجرا رساندیم.

حلقه گمشده بین هنرمندان و رسانه خوزستان
وی در ارتباط با دغدغه هنرمندان نمایش و تئاتر با اشاره به اینکه هر سال تولید نمایش سخت تر می شود، گفت: در فضای سخت امروزی واقعا تئاتر نیاز به حمایت های دولتی دارد و هنوز نتوانسته مستقل شود؛ متأسفانه سیاست گذاری های انجام شده در بخش تئاتر و ساختار فعلی آن هنوز جواب مثبتی را برای هنرمندان این رشته نداشته است.
کارگردان نمایش سنجاب ها و یوز ایرانی اضافه کرد: متأُسفانه ثبت گروه های نمایشی فقط ثبت یک بود و هنوز هیچ تسهیلاتی برای گروهها به وجود نیامده تا سرپای خود تولیدی داشته باشند.
سالاروند یادآور شد: در بخش کودکان و نوجوان کار بسیار سخت بود و حامی خاصی نداشتیم؛ حتی حامی مالی اصلا نداشتیم و فقط بخشی جزئی از مراحل را یکی از رستوران ها مورد حمایت قرار داد؛ مثل همیشه تولید این نمایش را با هزار سختی به پیش برده و تا مرحله اجرا رساندیم.
وی در خصوص ارتباط بین تئاتر و رسانه تأکید کرد: حلقه گمشده بین هنرمند و رسانه طی سال های اخیر وجود دارد و رسانه ها باید به تولیدات هنرمندان استانی خود بیشتر توجه داشته باشند؛ متأُسفانه در خوزستان بین این دو جامعه خیلی فاصله است.
کارگردان نمایش سنجاب ها و یوز ایرانی با اشاره به اینکه حداقل مسئولان در رأس رسانه های استان این مسئله را نیاز بدانند و اخبار تولیدات هنرمندان استان را پوشش دهند، بیان کرد: هنرمندان خوزستانی هم افراد نوپا نیستند بلکه جزو هنرمندان مطرح کشور و دارای مقام در جشنواره های متعدد هستند، بنابراین به نظرم حمایت از آنها باید در دستور کار رسانه ها قرار بگیرد چون آنها نیز برای این حمایت یک وظیفه و رسالت دارند.

حال تئاتر خوزستان خوب است
معاون هنری سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار کرد: حال تئاتر خوزستان خوب است و آرزوی روزهای بهتری را برای آن داریم؛ جشنواره های برگزار شده و آمار اجراهای عمومی بسیار قابل قبول و توجه است.
ناصر چنانی با اشاره به اینکه فعالیت و تحرک خوبی از هنرمندان تئاتر خوزستان شاهد بودیم، افزود: ارشاد در دو سال اخیر تلاش کرده تا پشتیبانی خوبی داشته باشد و الحق بیشترین حمایت و همراهی را در حوزه هنرهای نمایشی داشتیم و به همین دلیل اتفاقات خوبی و مبارکی در این بخش رخ داده که باید آن را به فال نیک بگیریم.
وی با اشاره به اعتمادسازی قابل توجه برای هنرمندان عنوان کرد: همدلی خوبی بین هنرمندان و ارشاد استان شکل گرفته و حاصل آن بالا رفتن آمار اجراها، برون سپاری جشنواره های تئاتر و حوزه هنرهای نمایشی به هنرمندان است.
معاون هنری سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به اجرای قابل توجه تئاتر در خوزستان گفت: تالار آفتاب اهواز اصلا تعطیلی ندارد و همین وضعیت را در سایر شهرستان ها داریم. همچنین در شهرهای امیدیه، اندیمشک (جشنواره ملی لاله های سرخ)، شوش، دزفول، ایذه، باغملک، بهبهان، ماهشهر، سوسنگرد (تئاتر عربی بین المللی) اجرا و جشنواره های خوبی داشتیم.
آلودگی زیست محیطی دستپخت انسان است
چنانی با اشاره به زنده و در حال حرکت بودن تئاتر در خوزستان اضافه کرد: این پویایی موجود در تئاتر و نمایش استان اتفاقی نبوده و حاصل برنامه ریزی و خردورزی جمعی است. در حقیقت همفکری جمعی از سوی هنرمندان و اداره کل به وجود آمده و در نتیجه خروجی خوبی هم داشته است.
وی در ارتباط با تأثیرگذاری نمایش سنجاب ها و یوز ایرانی گفت: این نمایش جزو نمایش های بسیار ویژه و خوبی است که مدت ها انتظار انجام آن را از سوی هنرمندان تئاتر خوزستان داشتیم؛ توجه هنرمندان استان به جریانات موجود در زندگی، محیط زیست، جامعه، هنجارها و ناهنجاری ها ضرورت دارد.
معاون هنری سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در پایان با بیان اینکه انتظار می رود تا سایر دستگاه ها، نهادها، کارخانه ها (وظایفی در حوزه فرهنگ سازی دارند) نیز حمایت لازم را داشته باشند، ادامه داد: بخشی از این آلودگی های زیست محیطی دستپخت خود انسان است و برای فرهنگ سازی شهرداری، کارخانه ها و تمامی دستگاه های اجرایی باید مثل فرهنگ و ارشاد اسلامی پای کار بیایند.

حضور محیط بانان در مدارس
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در حاشیه این مراسم اظهار کرد: گوزن زرد ایرانی یکی از گونه های در خطر انقراض هست که زیستگاه مادری آن جنگل های دز و کرخه خوزستان است. برای جلوگیری از این انقراض از سالیان گذشته این گونه به دشت ناز ساری و دریاچه ارومیه منتقل و نگهداری شد.
احمدرضا لاهیجان زاده ادامه داد: از سال ۸۶ نیز این گونه ارزشمند به جنگل های دز و کرخه منتقل شد ولی متأسفانه در کرخه دچار بیماری مهلک میاز شدند و تلفات زیادی به آنها وارد شد ولی در جنگل های دز الحمدلله تکثیر و رهاسازی موفق بوده و همچنان انتقال از سایر استان ها به آنجا و در جنگل های غیرمحصور در دستور کار است.
وی بیان کرد: برای آموزش کودکان چندین برنامه را در دست کار داریم که اولین مورد طرح محیط یار است؛ این طرح ظرف سه سال گذشته ۲۵۰ هزار دانش آموز مقطع دبستان را تحت آموزش قرار دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: دومین برنامه نیز طرح یک ساعت با محیط بان است که محیط بانان به مدارس مراجعه و آموزش حفاظت از حیات وحش و آشنایی با گونه های جانوری و نقش آن در چرخه حیات انسان ها را آموزش و یادآور می شوند.

نقش بی بدیل هنر در ارتقای فرهنگ زیست محیطی
لاهیجان یادآور شد: مدرسه طبیعت یکی دیگر از طرح های آموزشی برای کودکان است که تلاش می کنیم در هر شهری یک یا حتی بیش از این نوع باشد و دانش آموزان به صورت تور روزانه از این مدارس بازدید کنند؛ همچنین بازدید دانش آموزان از موزه های تاریخ طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست در موزه دانشگاه چهارمین طرح از برنامه های آموزشی است.
وی عنوان کرد: برگزاری تورهای بازدید از مناطق حفاظت شده و آموزش جوامع محلی تالاب ها و این مناطق نیز مکمل برنامه های قبل است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در ارتباط با تأثیر نمایش کودک و نوجوان سنجاب ها و یوز ایرانی در تالار آفتاب اهواز گفت: اجرای این نمایش فوق العاده بود و باید به جوانان هنرمند ایران زمین به خصوص خوزستان بابت چنین کار ارزشمندی تبریک گفت؛ این نمایش از نظر هنری، محتوایی و پیام رسانی خیلی تأثیرگذار بود.
لاهیجان زاده در پایان با بیان اینکه مطمئن هستم که هر کودک و نونهال که این نمایش را تماشا کند در تمام دوران عمر آن را فراموش نمی کند، اظهار کرد: نقش بی بدیل هنر در ارتقای فرهنگ زیست محیطی جامعه است که الحمدلله هنرمندانی با دغدغه محیط زیست فعال هستند و برای نسل امروز و آینده به کمک محیط زیست آمده اند.
برگزاری مسابقه نقاشی گوزن زرد ایرانی

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به وجود بیش از ۱۰ فعالیت در سه بخش فرهنگی، هنری و ادبی بیان کرد: با راه اندازی مرکز تولید تئاتر هر ماه یک نمایش عروسی و فیلم ساخته و به نمایش گذاشته می شود. همچنین می توان به راه اندازی سینما کودک در ۱۱ شهر، اجرای برنامه های فرهنگی در مناطق حاشیه شهر، برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع گوزن زرد ایرانی در استان و مسابقه “پرندگان جنوب را ببینیم قبل از اینکه…” اشاره کرد.
غلامرضا شنبدی افزود: در زمینه های فرهنگی، هنری و ادبی در قالب مسابقه نقاشی، سفال گری، عکاسی، نشریه دیواری و کاردستی با استفاده از دور ریختنی ها برنامه های متنوعی را اجراکردیم.
وی با اشاره به اینکه به مناسبت هوای پاک برنامه هایی در حال اجرا است، تصریح کرد: به ۳۰ نفر از برگزیدگان این مسابقات و برنامه ها جایزه اهدا و فرهنگ احترام به طبیعت و محیط زیست را در میان کودکان و نوجوانان ترویج می کنیم.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ارتباط با اجرای این نمایش یادآور شد: توجه به دو نماد گوزن زرد و یوز ایرانی خیلی خوب بوده و جای تقدیر و تشکر دارد. اجرای چنین نمایش هایی که از قهرمان های ایرانی استفاده می شود را باید توسعه داد.
شنبدی عنوان کرد: به خانواده ها توصیه می کنیم که با ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست به طبعیت احترام گذاشته و توجه ویژه ای به آن داشته باشند؛ همچنین با مشارکت دستگاه های فرهنگی در ارتقای سطح استفاده بهینه از منابع طبیعی همکاری کنند.

خبرنگار؛ کوثر کریمی