در ستاد بحران استان؛

استاندار خوزستان: ستاد خشکسالی استان خوزستان باید هر چه سریعتر تشکیل شود/ دبی رودخانه کارون ۴۰ درصد کاهش یافته است

استاندار خوزستان: برطبق اتفاق نظر تمامی اعضای ستاد بحران لازم است که هر چه سریعتر ستاد خشکسالی استان خوزستان تشکیل شود و همچنین به منظور صیانت و ساماندهی مصارف آبی استان لازم است که کمیته‌ منابع و مصارف آب نیز با مسئولیت سازمان آب و برق خوزستان به وجود آید.

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه ستاد بحران استان که شامگاه چهارشنبه ۲۷ دی ماه در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد غلامرضا شریعتی گفت: همانطور که استحضار دارید در حال حاضر جهان با یک چالش کم‌آبی مواجه است چالشی که به واقع بر امنیت غذایی، توسعه اقتصادی و ثبات اجتماعی دنیا آثار مخربی را وارد کرده است.

وی اظهار کرد: از آنجاییکه پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ حداقل ۴۰ درصد از جمعیت دنیا با تنش آبی مواجه شوند لذا باید که تمامی مقررات سیاسی، سازمانی، اداری و غیره در جهت مدیریت منابع آبی کشور وضع شود.

شریعتی هرگونه تصمیم‌گیری در حوزه مدیریت منابع آبی را به مشارکت تمامی فعالین مستقیم و غیر مستقیم مصرف کننده آب منوط دانست و افزود: آگاه سازی شهروندان، توسعه دانش در خصوص فرآیند خشکسالی، اجتناب از درگیری در مسئله آب و انسجام اجتماعی از جمله راهکارهای تاثیر‌گذاری است که باعث گذار توأم با موفقیت از این بحران می‌شود.

استاندار خوزستان اضافه کرد: در زمینه مدیریت منابع آبی استان تاکید میکنم که علاوه بر اجرای برنامه‌هایی با مشارکت عمومی بالا لازم است که از همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه، فعالین بخش کشاورزی و رسانه‌ها هم در بحث آگاه‌سازی مردم در این خصوص نیز استفاده شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر در مورد این بی‌آب و خشکسالی بوجود آمده اطلاعرسانی اساسی و کافی صورت نگیرد بی‌شک یکسری تنش‌های اجتماعی متعاقب این تنش‌های آبی در کشور و خصوصا استان به وجود می‌آید.

شریعتی دستور داد: برطبق اتفاق نظر تمامی اعضای ستاد بحران لازم است که هر چه سریعتر ستاد خشکسالی استان خوزستان تشکیل شود و همچنین به منظور صیانت و ساماندهی مصارف آبی استان لازم است که کمیته‌ منابع و مصارف آب نیز با مسئولیت سازمان آب و برق خوزستان به وجود آید.

استاندار خوزستان ادامه داد: علاوه بر کمیته ساماندهی مصارف آبی لازم است که کمیته‌های دیگری چون کمیته کشاورزی با مسئولیت جهاد کشاورزی، کمیته تولید و مصرف برق با مسئولیت شرکت برق منطقه‌ای، کمیته محیط ‌زیست با مسئولیت اداره‌کل محیط زیست، کمیته بهداشت با مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی اهواز، کمیته اطلاعرسانی با مسئولیت صدا و سیمای مرکز خوزستان و کمیته انتظامات هم با مسئولیت مدیرکل امور انتظامی و امور مرزی هم تشکیل شود.

وی ضمن تاکید بر پیگیری و رفع مشکلات بیمه‌ محصولات کشاورزی و همچنین بیمه بیکاری کشاورزان اظهار کرد: لازم است که از همین الان ژانراتورهای مورد نیاز مراکز مهم حساس استان توسط دستگاههای اجرایی مربوطه پیش‌بینی شود.

شریعتی خاطر نشان کرد: باید در مورد عدم کشت یا کاهش کشت تابستانه، تأمین آب آشامیدنی شهری، روستایی و عشایری و همچنین جلوگیری از بحث بروز بیماریهای روده‌ای تصمیمات مقتضی را پیشاپیش لحاظ کنیم.

استاندار خوزستان ضمن اشاره به لزوم وجود هماهنگی‌های بیشتر بین فرمانداران و مسئولین ذی‌ربط در شهرستانها گفت: لازم است که در شهرستانها جلسات متعددی با کشاورزان گرفته شود و شرایط موجود برای آنها توضیح داده شود.

وی تاکید کرد: سازمان آب و برق، شرکتهای آب و فاضلاب، شرکت برق و جهاد کشاورزی با انجام مکاتباتی در سطح وزارتخانه‌های مربوطه مرتب وضعیت استان را در این خصوص گزارش دهند.

شریعتی با بیان اینکه دبی رودخانه کارون حداقل ۴۰ درصد کاهش یافته اظهار کرد: لازم است که از الان برای اصلاح آبگیرها و محل‌های جمع‌آوری آب اقدامات لایروبی و آماده‌سازی انجام شود.

استاندار خوزستان بیان کرد: از آنجاییکه یکسری از شهرهای استان کاملا فاضلاب flat دارند و ممکن است ایستگاه پمپاژ فاضلاب نداشته باشند باید از الان پیش‌بینی‌های لازم برای آنها لحاظ شود زیرا برق ایستگاهای پمپاژ در شهرهای flat استان مانند اهواز از برق شهری دریافت می‌شود که با قطعی برق این ایستگاهها دچار مشکلات اساسی می‌شوند لذا از الان لازم است که این ایستگاهها به یکسری ژنراتور‌های برقی مجهز شوند.

وی خطاب به مدیران استانی خاطر نشان کرد: مدیران باید علاوه بر اجتناب از سفرهای غیر ضروری به تهران تا زمان عادی شدن شرایط بحرانی نیز به طور مرتب در ستاد مدیریت بحران خشکسالی که به صورت هفتگی برگزار می‌شود حضوری منظم و فعال داشته باشند.

شریعتی در پایان بر لزوم تشکیل کارگروه‌های تخصصی با حضور اساتید دانشگاه و دستگاههای ذی‌ربط استانی به منظور دستیابی به یک الگوی صحیح مصرف آب و همچنین لزوم استفاده از بحث باطری‌های خورشیدی برای تولید برق نیز در این شرایط بحرانی برای استان تاکید کرد.