در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان:

معاون سازمان آب و برق خوزستان: وقوع یک خشکسالی ۳۰ ساله در کشور حتمی می‌باشد/بحث آب در کشور سیاسی شده است

معاون برنامه‌ریزی سازمان آب و برق خوزستان ضمن تاکید بر لزوم نگاه بلند مدت به مسئله خشکسالی عنوان کرد: دوره خشکسالی ۳۰ ساله در کشور محتمل است و تنها برای یک یا دو سال نمی‌باشد لذا باید تمام ملاحظات را در امر مقابله با این شرایط بحرانی در نظر بگیریم.

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان خوزستان حمیدرضا اسماعیلی گفت: سازمان آب و برق مبحث اقتصاد مقاومتی را به عنوان رویکردی می‌نگرد که به اصلاح شیوه‌های تصمیم‌گیری منتهی می‌شود.

وی تصریح کرد: معتقدیم که برخی از پروژه‌هایی که در چهارچوب اقتصاد مقاومتی تحت عنوان بُرش‌های استانی در یک دستگاه تعریف می‌شوند به واقع بخشی از پروژه‌های در حال جریان همان دستگاه بوده که از اثربخشی لازم برخودار نیستند یعنی این پروژه‌ها آنطور که باید و شاید توانایی دگرگونی در وضعیت اقتصادی را ندارند.

«نگاه بلند مدتی را باید در خصوص نگهداری از منابع آبی داشته باشیم»

اسماعیلی با بیان اینکه سازمان آب و برق به بحث آب و منابع طبیعی نگاه سرمایه‌ای دارد نه منابع‌ای خاطر نشان کرد: برخلاف رویکرد اصلی اقتصاد مقاومتی که در آن آب یک دارایی مولد به حساب می‌آید ولی مشاهده می‌کنیم که پروژه‌های اقتصاد مقاومتی این مسیر را پیگیری نمی‌کنند.

معاون برنامه‌ریزی سازمان آب و برق خوزستان گفت: متأسفانه مدیریت تهدیدها در کنار استفاده از فرصت‌ها در اقتصاد مقاومتی چندان در نظر گرفته نشده است یعنی در شرایط کم آبی امسال لازم است که علاوه بر مدیریت تهدید، از فرصت بوجود آمده هم برای استفاده صحیح از منابع آبی نیز استفاده کنیم. ‌

وی بهره‌برداری صیانتی از سرمایه‌های طبیعی را امروزه از جمله مباحث خیلی جدی دانست و عنوان کرد: با توجه به بروز خشکسالی‌های اخیر در کشور که امکان تداوم آنها نیز وجود دارد لازم است که ما نگاه بلند مدتی را در خصوص نگهداری از منابع آبی داشته باشیم لذا براین اساس تقاضا داریم که آب هم به جدول داده و ستانده استان وارد شود که به واقع این کار می‌تواند در بخش اثربخشی پروژه‌های بخش آب نیز خیلی موثر باشد.

«یک متر مکعب “آب آلوده” توانایی آلوده کردن یک میلیون متر مکعب آب پاکیزه را دارد»

اسماعیلی ضمن ابراز نگرانی از خشکسالی اخیر در گشور گفت: اینکه ما فکر بکنیم که مشکل فقط مختص به امسال می‌باشد و تمام ظرفیت‌ها و ذخایر استراتژیکی را که داریم برای گذران امسال در اختیار مصرف کنندگان قرار دهیم یک تصمیم‌گیری غیرمنطقی است و لذا سازمان آب و برق به عنوان دستگاه متولی تعریف منابع و مصارف در استان ناگزیر است که با اتخاذ یک نگاه بلند مدت در این خصوص مصارف آبی کشور را اولویت‌بندی کند.

معاون برنامه‌ریزی سازمان آب و برق خوزستان ضمن تاکید بر لزوم نگاه بلند مدت به مسئله خشکسالی عنوان کرد: دوره خشکسالی ۳۰ ساله در کشور محتمل است و تنها برای یک یا دو سال نیست لذا باید تمام ملاحظات را در امر مقابله با این شرایط بحرانی در نظر بگیریم.

وی اظهار کرد: یک متر مکعب “آب آلوده” توانایی آلوده کردن یک میلیون متر مکعب آب پاکیزه را دارد یعنی کافیست که در کشاورزی بیش از نیاز یک گیاه به آن آب داده شود درآنصورت زهابی که تولید می‌شود تمام منابع آبی ما را آلوده می‌کند.

«در حفظ منابع آبی کشور، سازمان آب و برق خوزستان نگاه استانی ندارد»

اسماعیلی ضمن بیان این مطلب که باید در بحث مدیریت تقاضای آب خیلی جدی در کشور عمل کرد بیان داشت: در برنامه آمایش سرزمینی که توسط برنامه و بودجه تدوین شده مبحث آب به عنوان “پایه توسعه” لحاظ شده است.

این مقام مسئول گفت: یک آمارنامه‌ای در رابطه با معرفی عملکرد‌ سازمان آب و برق استان و نیز لیست پروژه‌ها و میزان پیشرفت فیزیکی آنها تحت عنوان آمارنامه‌ صنعت آب وجود دارد که این آمارنامه هر دو سال یکبار منتشر می‌شود و آخرین بار هم در سال ۹۴ منتشر شد که انشاالله تا قبل از پایان سال نیز بار دیگر منتشر و در اختیار دستگاههای مختلف قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در زمینه حفظ منابع آبی کشور سازمان آب و برق خوزستان نگاه استانی ندارد عنوان کرد: ما در حال حاضر در هشت استان کشور اقدام به ایجاد ایستگاههای پایش و اندازه‌گیری کمی و کیفی منابع آبی کرده‌ایم و می‌خواهیم با هزینه‌های که سالانه در این خصوص انجام می‌دهیم یک پیش‌بینی درستی در خصوص میزان آورد رودخانه‌های استان‌ داشته باشیم.

«آب رودخانه‌های استان نیاز به تصفیه شیمیایی دارند»

اسماعیلی ضمن اشاره به وجود ایستگاه‌های پایش کمی و کیفی آب در مسیر منابع آبی هشت استان کشور تصریح کرد: این ایستگاهها با اندازه‌گیری میزان آورد آب رودخانه‌ها می‌توانند در بحث مدیریت سیلاب و خشکسالی بسیار اثربخش باشند؛ نزدیک به ۲۰۰ ایستگاه در حال حاضر در استان خوزستان فعال هستند و ۱۷۰۰ ایستگاه نیز آنلاین شده‌اند. انشاالله در طول برنامه پنج‌ساله ششم تمامی ایستگاههای پایش کمی و کیفی آب در سطح این هشت استان کشور مستقر خواهند شد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان آب و برق خوزستان ابراز کرد: خواهشمندیم که در بحث بهره‌برداری از منابع آبی نگاه صیانتی داشته باشیم زیرا اگر مصرف معقول چه در بخش کشاورزی، صنعت و آشامیدنی نداشته باشیم حتی اگر آورد بالایی هم رودخانه‌‌ها داشته باشند حتمأ مشکل کم آبی را خواهیم داشت.

وی در خصوص لزوم امر حافظت از منابع آبی استان خاطر نشان کرد: اتفاقات اخیر نشان داده که ما برای تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز استان مجبوریم ۹ هزار میلیارد تومان پروژه را اجراء ‌کنیم چون نمی‌توانیم از نزدیکترین محل ممکن یعنی رودخانه‌ها استان این آب را برای مردم تأمین کنیم چون آب این رودخانه‌ها به علت کیفیت پایینی که دارند باید حتما به صورت شیمیایی تصفیه شود که به علت گرانی و زمانبری این نوع تصفیه از این کار اجتناب می‌شود بنابراین ناگزیر به استفاده از آب پشت سدها براساس انجام طرح‌ها و پروژه‌های مذکور هستیم.

«کشور بیش از ۱۱۰ میلیارد مترمکعب کسری آب دارد»

اسماعیلی با بیان اینکه کشور از لحاظ آبی در شرایط بحرانی قرار دارد اظهار داشت: تبعات مشکل کم آبی در یک منطقه براساس سه مرحله بحران، تنش و جنگ به پیش می‌رود و بر این اساس اکنون کشور از حالت بحران ابتدایی خارج و وارد مرحله تنش‌های شدید آبی شده است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان آب و برق خوزستان گفت: همگی شاهدیم که در حال حاضر بحث آب در کشور سیاسی شده و نگاه فنی و تکنیکالی دیگر در این خصوص وجود ندارد بطوریکه در امر مدیریت بحران آب کشور مشاهده می‌کنیم که اختلافات عدیده‌ای در میزان محاسبات آب مورد نیاز استان‌ها و احتیاجات کشوری وجود دارد.

وی وجود اختلافات محاسباتی در میزان آب مصرفی در هر گوشه از کشور را غیر‌قابل اجتناب دانست و افزود: این بحث‌ها و اختلافات همچنان تداوم خواهند داشت و به سادگی در مورد میزان واقعی مصرف آب در هر منطقه از کشور یک تفاهمی بوجود نمی‌آید زیرا کشور با داشتن بیش از ۱۱۰ میلیارد مترمکعب کسری آب به واقع در یک شرایط بحرانی و غیر نرمال از لحاظ آبی قرار دارد که لازم است به صورت ملی مدیریت شود.

اسماعیلی با بیان اینکه سازمان آب و برق متولی زهآب‌های کشاورزی است عنوان کرد: پس از یک سال و نیم پیگیری اخیرا مقرر شده که از محل صندوق توسعه ملی مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار برای مدیریت زهآب‌های کشاورزی به سازمان پرداخت شود.