اظهارنظر قطعی درباره حادثه سانچی منوط به بازشدن جعبه‌ سیاه است

خورنا|باقرگل فر:مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بر اساس شواهد، به دلیل وقوع ناگهانی حادثه، ملوانان حتی فرصت فشردن دکمه حالت اضطرار را پیدا نکرده‌اند، اما هرگونه اظهار نظر بهتر است به پس از باز شدن جعبه سیاه موکول شود.

 محمد راستاد، شامگاه دوشنبه (۲۵ دی‌ماه) با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به تشریح جزئیات حادثه نفتکش سانچی پرداخت و گفت: کشتی فله‌بر چینی که بار غلات داشت از ناحیه سینه کشتی با سمت راست نفتکش سانچی برخورد کرد و حادثه رخ داد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که نفتکش‌ها ۲ جداره‌ هستند، افزود: ضربه کشتی فله‌بر این ۲ جداره را درنوردید و و دیواره مخزن را شکافت که این حادثه رخ داد.

وی با بیان این‌که شدت انفجار به قدری بوده که تاثیر اولیه خود را حتی روی آسایشگاه ملوانان که در زمان حادثه در حال استراحت بودند گذاشته است، تصریح کرد: یکی از نخستین اقدام‌ها در هنگام حادثه، فشردن دکمه حالت اضطراری است. بر اساس شواهد، این موضوع به هیچ وجه انجام نشده که احتمال می‌رود به دلیل سرعت حادثه بوده است، زیرا سامانه‌های متنوع هشدار روی این نفتکش نصب بوده، اما این آژیرها به صدا در نیامده‌اند.

راستاد ادامه داد: جعبه سیاه اطلاعات کشتی را ثبت می‌کند و یکی از فاکتورهای اصلی برای گروه ثبت سوانح است، به طوری که اطلاعات میدانی، صحبت با کارکنان، گروه نجات و همه صداها را هم ثبت می‌کند، اما این فرآیند سه ماه زمان می‌برد تا بتوان به یک قضاوت درست دست یافت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد: جعبه سیاه در چین باقی می‌ماند و این بررسی با حضور همه ذی‌نفعان صورت می‌گیرد. در مجموع، این کشتی همه تجهیزات ایمنی را دارا بوده است.

وی گفت: کنوانسیونی به نام جست‌وجو و نجات دریایی وجود دارد که بیشتر کشورها عضو این کنوانسیون هستند، بر این اساس آنها موظفند نجات انسان‌ها را به فوریت انجام دهند، در غیر این صورت با پرداخت هزینه این نجات صورت می‌گیرد.

راستاد افزود: چینی‌ها در تمام این هشت روز با ۱۰ شناور پیرامون این نفتکش بودند، کره و ژاپن هم ناوگان‌شان را به منطقه حادثه اعزام کردند.

سیروس کیان‌ارثی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران نیز که در این برنامه حضور داشت، درباره این حادثه عنوان کرد: با توجه به شواهد، حادثه ساعت هشت شب به وقوع پیوسته است. عکس‌ها و فیلم‌هایی که در فضای مجازی دست به دست می‌شود تصاویر سانچی نیست.

وی گفت: شب حادثه طرف چینی به ایران اطلاع داد که کشتی چینی به سانچی برخورد کرده و به محض برخورد انفجار رخ داده است. شدت آتش نیز آنچنان زیاد بوده که کارشناسان چینی اعلام کردند بعید است کسی نجات پیدا کند. البته ما اعتماد نکردیم و تلاش‌مان این بود که با امید پیش برویم و پیگیر موضوع باشیم تا شاید اجساد را پیدا کنیم.

کیان‌ارثی ادامه داد: کشتی سانچی یک میلیون بشکه ظرفیت داشته است و بار کشتی میعانات گازی بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش تصریح کرد: بالگردها ۱۳۰ مایل بیشتر نمی‌توانستند پرواز کنند، بنابراین آنها نمی‌توانستند به کشتی آسیب‌دیده برسند. ما همه نقشه‎ها را مرور کردیم، اما مسئله، فاصله این نفتکش با امکانات موجود بود.

وی ادامه داد: کشتی دو رادار دارد که بخش هشدار آن تا ۳۵ کیلومتر برد دارد، اما هرگونه اظهارنظر در این زمینه بهتر است بعد از باز شدن جعبه سیاه صورت گیرد. مدیرعامل شرکت ملی نفتکش تصریح کرد: مدیریت این نفتکش با شرکت ملی نفتکش، مالکیت آن با چین و پرچم پاناما روی آن نصب بوده است. همچنین مقصد نفتکش کره جنوبی و محموله آن متعلق به این کشور بوده و حتی سئول پول آن را پرداخت کرده بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش عنوان کرد: ما به طور مرتب برای کره جنوبی ارسال نفت داریم. منطقه‌ای که دچار سانحه شده یکی از پرترددترین مناطق دریایی به حساب می‌آید.

وی گفت: اکنون کشتی غرق شده و لکه نفتی دریا را فراگرفته و فردا قرار است موقعیت غرق شدن کشتی را بررسی کنند تا چند روز آینده جزئیات بیشتری از نحوه غرق شدن آن مشخص می‌شود.

محمد مهدی برومندی، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه عنوان کرد: با طرف چینی مذاکرات مفصلی داشتیم. قصد ما این بود که عملیات اطفای حریق را سرعت ببخشیم و حتی خود را به عرشه برسانیم و  امداد و نجات را با سرعت بالاتری انجام دهیم.

وی گفت: بررسی ابعاد حادثه با هدف جلوگیری از تضییع حقوق ایران، انتقال پیکرها از چین به ایران و توجه به خانواده‌های قربانیان از جمله تعامل‌های ما با مجلس شورای اسلامی بوده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *