نقش شهروندان درحفاظت از محیط زیست

برخورداری از جامعه سالم و محیط زیستی پاک و عاری از آلودگی حق هر شهروندی است؛ اماآیا دسترسی همه افراد جامعه به محیط زیست سالم و منابع حیاتی از جمله خاک سالم، هوا ی پاک، آب سالم و… به راحتی میسر است؟

محسن شعبانی عضو شورای شهرستان در شورای عالی استان در گفتگو با خورنا گفت: تخریب روز افزون جنگل‌ها و مراتع، بهره‌بردای بی‌رویه از معادن و منابع طبیعی، توسعه ناپایدار و صنعتی شدن ناهمگون، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، افزایش جمعیت و کاهش روزافزون منابع، گرمایش جهانی، خشکسالی و تغییرات اقلیمی، تخریب لایه اوزن، آلودگی خاک، آب و هوا آلودگی صوتی و نوری تنها بخشی از تراژدی غم‌انگیز صنعت و شهر نشینی هستند.

وی افزود: شیوع بیماری های ناشی از آلاینده‌های مختلف و بحران‌های گوناگون محیط زیستی از جمله از بین رفتن تنوع زیستی و انقراض گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری، پدیده ریزگردها، ذوب شدن یخ‌های قطبی در اثر گرم شدن تدریجی کره زمین، پایین رفتن سالانه سطح آب‌های زیرزمینی، احداث سدهای غیرکارشناسی شده وخشک شدن رودخانه هها و ده‌ها معظل زیست محیطی دیگر، زاییده سبک زندگی انسان امروزی است که همه روزه تنها کره مسکون «زمین» را دچار فرسایش و تخریب می‌کند.

ایشان یادآور شد: دلایل متعددی برای این جفای انسان قرن بیست و یکم به طبیعت متصور است که سود جویی و طمع ورزی و دست اندازی سیری ناپذیر به منابع طبیعی، شهرنشینی، زندگی ماشینی وآپارتمانی، راحت طلبی، استفاده روز افزون از سوخت‌های فسیلی، مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی، نظامی‌گری و جنگ، شکار بی‌رویه گونه‌های حیات وحش، سبک کشاورزی غیراقتصادی و تضعیف خاک‌های حاصلخیز، اجرای انواع پروژهها بدون ارزیابی دقیق محیط زیستی، استفاده بی‌رویه از کودهای شیمیایی، آفت‌کش‌ها و سموم دفع آفات نباتی و … از مهمترین این دلایل است.

شعبانی در ادامه گفت: مطابق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی تلقی می‌گردد و همه اقشار جامعه در مقابل حفاظت ازمحیط زیست مسئولند. اطلاع رسانی ، تشکیل سازمانهای مردم نهاد و آموزش مبانی محیط زیست به گروه‌های هدف و فرهنگسازی حفاظت از محیط زیست برای اقشار مختلف جامعه و حساس نمودن افکار عمومی در مقابل این جفای انسان به طبیعت یکی از کارآمدترین روش‌ها برای پیشگیری است. تغییر نگرش و سبک زندگی و تغییررفتار ما با محیط زیست نیز میتواند از روند تخریب روز افزون محیط زیست بکاهد.

عضو شورای شهرستان در شورای عالی استان ادامه داد: اما آموزش و تغییر رفتار در کودکان و نوجوانان و نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از محیط زیست در سنین کودکی بسیار آسانتر و موثرتر است از بزرگسالانی که رفتار و منش آنان شکل گرفته و این رفتار را در ستم و تعدی به مظاهر خدادادی هر روز به نوعی در رفتار آنان شاهدیم ، که به عقیده بنده علل الخصوص درکلانشهرها فرستادن بچه ها به مدارس طبیعت ویا گنجاندن متون درسی درپایه اموزش ابتدایی وانمیشینی مناسب درمهدهای کودک ازجمله ایت برنامه هاست ، آیا تا به حال به این اندیشده‌ایم که رفتار ما با محیط زیست و طبیعت اطرافمان چگونه است؟

وی تصریح کرد: زباله‌هایمان را بدون توجه به عوارض زیست محیطی آن از شیشه خودروها به بیرون پرتاب می‌کنیم، با مصرف‌گرایی بی‌رویه حجم زیادی زباله تولید می‌کنیم و حتی زحمت تفکیک زباله‌ها را هم به خودمان نمی دهیم. اتومبیل‌های ما دارای نقص فنی است و بعضا معاینه فنی ندارد و هوا را آلوده می‌کند، حتی از وسایل نقلیه عمومی موجود استفاده نمی‌کنیم. با ورزش به ویژه دوچرخه سواری به عنوان یک وسیله نقلیه پاک و ارزان قیمت بیگانه‌ایم و فست فودها، نوشابه‌های گازدار و تنقلات تولید شده در کارخانه های صنعتی، سیگار و دیابت و… سلامتیمان را به مخاطره افکنده است.

ایشان متذکر شد: آب شیرین وشرب را به راحتی هدر می‌دهیم غافل از اینکه در منطقه خشک جهان واقع هستیم و جنگ آینده جنگ آب خواهد بود و در مقابل حفظ فضای سبز و درختان شهر و حتی پرندگان احساس مسئولیت چندانی نداریم.

شعبانی در پایان گفت: در تفرجگاه‌ها و ییلاقات زباله‌هایمان را رها میکنیم و چهره طبیعت را زشت و ناموزون می کنند. در مصرف انرژی صرفه جویی چندانی نمیکنیم و بسیار سهل‌انگار و راحت‌طلب هستیم و حتی به آموزه‌های دینی و پیشینه تاریخی خود که روزگاری سرآمد تمدن جهانیان بوده‌ایم بی‌اعتنا هستیم ،باتوجه به تاکیدات فراوان دین مبین اسلام برحفظ محیط زیست ، تاکیدات مکرر رهبرجمهوری اسلامی ایران ، برنامه های اجرایی مناسب دولت تدبیر وامید درحفاظت از محیط زیست ، تاکیدات مکررجامعه بین المللی برحفاظت از محیط زیست امیدواریم انشالله با ترویج فرهنگ صحیح وبهینه استفاده از محیط زیست راهم فرابگیریم وهم اموزش وهم انتقال دهیم.

محسن شعبانی

عضو شورای شهرستان هندیجان در شورای عالی استان خوزستان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • محسن اسلامي ضمن تشکر أز صحبت های جناب آقای مهندس شعبانی به امید روزگاری که أغار فرهنگ ساری صحیح زیست محیطی إز بطن خانواده ها و مدارس ما به صورت اصولی انجام پذیرد.