رئیس مرکز بهداشت خوزستان:

همزمانی وقوع آنفولانزای پرندگان و آنفولانزای انسانی تهدید بالقوه‌ای برای استان خوزستان است

رئیس مرکز بهداشت خوزستان ضمن اشاره به وقوع زود هنگام بیماری آنفولانزای پرندگان در سال جاری گفت: وقوع همزمان دو بیماری آنفولانزای پرندگان و آنفولانزای انسانی می‌تواند تهدید بالقوه‌ای را امسال برای استان به وجود آورد.

خورنا- احمدرضارستمی: در شورای سلامت و امنیت غذایی استان شکر‌الله سلمانزاده اظهار کرد: با توجه به شروع فصل بیماری آنفولانزای انسانی در استان لازم است که هر چه سریعتر به منظور پیشگیری از این بیماری، کار تزریق واکسن را در گروههای آسیب‌پذیری مانند زنان باردار، افراد مسن، بچه‌های زیر پنج‌سال و غیره انجام شود.

وی تصریح کرد: علیرغم باور اشتباه برخی افراد که تزریق با تاخیر واکسن آنفولانزا را فاقد تاثیر‌گذاری مناسب می‌دانند باید اذعان کرد که هر موقع این واکسن در گروههای آسیب‌پذیر و پرخطر تزریق شود موثر بوده و می‌تواند از بیماری آنفولانزا پیشگیری کند.

سلمان‌زاده ضمن اشاره به وقوع زود هنگام بیماری آنفولانزای پرندگان در سال جاری گفت: وقوع همزمان دو بیماری آنفولانزای پرندگان و آنفولانزای انسانی می‌تواند تهدید بالقوه‌ای را امسال در کشور و استان به وجود آورد زیرا باعث بروز گونه‌‌های جدید و خطرناکی از آنفولانزا می‌شود یعنی آنفولانزای انسانی و حیوانی پس از ورود به یک حیوان واسط، نهایتاً در کنار یکدیگر قرار گرفته و تولید ویروس جدیدی می‌کنند که این پدیده را که “بازآرایی ژنی” می‌گویند.

رئیس بهداشت خوزستان در پایان تصریح کرد: دلیل اصلی وقوع زود هنگام بیماری آنفولانزای پرندگان در امسال قبل از ورود پرندگان مهاجر به کشور به علت باقی ماندن ویروس این بیماری به صورت نهفته در پرندگان و حیوانات اهلی از سال گذشته است.