آقاجری: فقط کارون مشکل ندارد/ زهره و جراحی هم کم آب هستند

خورنا: احداث سدهای متعدد روی رودخانه‌های استان خوزستان از جمله کارون، کرخه و جراحی باعث کم‌آبی شدید این رودخانه‌ها و ایجاد مشکل در تامین آب شرب و کشاورزی این استان در سال‌های اخیر شده است؛‌ مساله‌ای که باعث حضور وزیر نیرو در هفته گذشته به این استان و بررسی راهکارهای برون‌رفت از این مشکل بویژه در‌مورد کارون شد.

به گزارش خورنا، وزیر نیرو در این جلسه که با حضور مجمع نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی، استاندار خوزستان و مدیران عامل شرکت‌های آب و برق و فاضلاب در محل استانداری خوزستان برگزار شد،‌ قول بررسی این مساله طی هفته‌های آتی و اعلام نتایج آن را به مسوولان و مردم خوزستان داد؛‌ مساله‌ای که برخی نمایندگان خوزستان خیلی هم به آن خوشبین نیستند.

نماینده مردم هندیجان،‌ امیدیه و بندر ماهشهر نیز با بیان این‌که مشکل خوزستان فقط منحصر به کارون نیست و اکنون تمام رودخانه‌های این استان از جمله جراحی و زهره نیز با کم‌آبی شدید روبه‌روست‌، گفت: عواملی از جمله احداث سد روی این رودخانه‌ها در بالادست و انتقال آب آنها به دیگر مناطق کشور و همچنین خشکسالی سال‌های اخیر باعث کم‌آبی شدید این منابع آبی استان و ایجاد مشکل برای کشاورزی و آب شرب استان شده است.

حبیب آقاجری به حوزه انتخابیه خود یعنی شهرستان‌های هندیجان، ماهشهر و امیدیه اشاره می‌کند و می‌افزاید: اکنون آب شرب این مناطق و تمام بخش‌ها و روستاهای اطراف آنها به لحاظ کمی و کیفی مشکل دارد،‌ به طوری که آب شبکه برای هیچ کس و به هیچ عنوان قابل استفاده نیست.

وی با اشاره به مشکل کمی و کیفی آب این مناطق تصریح می‌کند: به دلیل فشار بسیار کم آب در لوله‌های شبکه آبرسانی و فرسودگی لوله‌ها و برای دریافت همین آب کم، در تمام خانه‌ها پمپاژ نصب شده است.

این در حالی است که همین آب اندک هم بسیار بی‌کیفیت است، به طوری که مردم برای تصفیه آن یا باید از تصفیه‌خانه‌های خانگی که ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد استفاده کنند یا آب شرب خود را از تصفیه‌خانه‌های محلی تهیه کنند یا در صورت برخورداری مالی آب معدنی بخرند.

نماینده ماهشهر، امیدیه و هندیجان وضع کشاورزی کل حوزه انتخابیه خود را نیز بسیار نگران‌کننده عنوان می‌کند و می‌گوید: در این میان وضع هندیجان و جراحی در ماهشهر بسیار وخیم‌تر است، چرا که افزون بر کم‌آبی، همان میزان آبی نیز که به مزارع می‌رسد به دلیل شوری بیش از حد و زه زمین‌های کشاورزی بالادست، تمام زمین‌ها را به شوره‌زار تبدیل کرده است.

آقاجری با بیان این‌که تصمیمات خوبی در نشست با وزیر نیرو برای رفع مشکلات آب شرب و کشاورزی استان گرفته شد،‌ می‌افزاید: در صورت اجرایی شدن این تصمیمات و بویژه اجرای دو طرح غدیر و کوثر که مسوول تامین آب شرب استان هستند، مشکلات استان به حداقل خواهد رسید.