هشدار استاندار خوزستان به مدیران غائب در جلسات شورای سلامت استان/ مطمئن باشید تذکر جدی از طرف استانداری دریافت خواهید کرد

استاندار خوزستان ضمن انتقاد به عدم حضور برخی از مدیران ارشد اجرایی در جلسه شورای سلامت استان گفت: مدیران کل دستگاههایی چون محیط زیست، آموزش و پرورش، صنعت و معدن و غیره که علیرغم اهمیت حضورشان در این جلسه مبادرت به غیبت می‌کنند و در سطحی نازل‌تر از مدیرکلی در این جلسات حضور می‌یابند مطمئن باشند که حتماً تذکری جدی از طرف استانداری دریافت خواهند کرد. زیرا شورای سلامت از جمله مهمترین شوراهای استانی است که به بحث سلامت جامعه می‌پردازد.

خورنا-احمدرضارستمی: در هفتمین نشست شورای سلامت استان خوزستان غلامرضا شریعتی ضمن اعلام این هشدار به مدیران غائب جلسه در ادامه به طرح کوهورت هویزه که مربوط به شناخت بیماری‌های مزمن غیرواگیری است اشاره کرد و گفت: این طرح از جمله کارهای بسیار ارزشمندی است که علاوه بر هویزه اگر در اهواز هم با موفقیت به اجراء درآید می‌توان آن را به ماهشهر و بندر امام نیز تعمیم داد زیرا شهرداری این دو شهر توانایی اجرای چنین طرح‌هایی را دارند و البته در مورد منطقه آزاد اروند هم اصرار داریم که این کار انجام شود.

شریعتی یادآوری کرد: در رابطه با بحث‌ سرطان علیرغم دیدگاههایی که همیشه میزان آن را در استان و کشور بالا می‌دانست خوشبختانه مطالعات جدید مشخص کرده که میزان آن در استان و در کشور حتی نسبت به میانگین جهانی هم پایین‌تر است.

استاندار خوزستان در ادامه افزایش میزان بروز سرطان را در دنیا به افزایش امید به زندگی و بالا رفتن میانگین سنی مربوط دانست و تصریح کرد: نرم افزار سلولهای انسانی به گونه‌ای تعبیه‌ شده‌اند که با بالا رفتن سن یا به سمت مرگ می‌روند و یا سرطانی می‌شوند.

وی ضمن بیان اینکه سرطان یک بیماری ژنتیکی است اظهار کرد: علاوه بر بحث ارثی بودن سرطان عوامل دیگری هم مثل چاقی، کم‌ تحرکی، نوع تغذیه و روش زندگی نیز در بروز سرطان تأثیرگذار هستند.

شریعتی روش زندگی سالم را دارای نقش به‌سزایی در امر کنترل و پیشگیری از سرطان دانست و افزود: لذا با توجه به این مسئله به معاونت اجتماعی استانداری و همچنین دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز توصیه میکنم که به منظور ارائه بحث‌های آموزشی در پیشگیری و مبارزه با بیماری سرطان دو سازمان توانمند را به صورت پایلوت معرفی کرده تا در این خصوص به صورت جدی وارد شوند که در ادامه پس از استارت این‌کار، به تدریج حرکت را گسترش دهیم.

استاندار خوزستان در ادامه ضمن اشاره به خشکسالی بیسابقه امسال و کاهش شدید آب پشت سدها و رودخانه‌ها خاطر نشان کرد: لازم است که با توجه به این شرایط آب و فاضلاب استان چه شهری و چه روستایی علاوه بر افزایش کنترل‌های بهداشتی که در ایستگاههای برداشت آب به عمل می‌آورند کلر‌زنی را هم به طور مرتب انجام دهند و همچنین با توجه به بحث خشکسالی به وجود آمده هم باید نسبت به لایروبی و آهک‌پاشی جداول فاضلاب نیز اقدام بکنند.

وی در پایان گفت: با توجه به این مسئله که اکنون در فصل مهاجرت پرندگان به تالا‌ب‌ها و رودخانه‌های استان قرار داریم لازم است که اداره کل دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی اهواز کنترل‌های خیلی جدی را در این زمینه داشته باشند و محیط زیست هم از شکار غیرقانونی این پرندگان در تالابها جلوگیری کند.